Mobile31.10.2010

Youp van ’t Hek is nog lang niet klaar met T-Mobile


youp-van-t-hek-is-nog-lang-niet-klaar-me.jpg
youp-van-t-hek-is-nog-lang-niet-klaar-me.jpg

Ik denk dat iedereen die dit leest wel begrijpt waarover ik het heb als ik Youp van ’t Hek en de klantenservice van T-Mobile noem. Ik heb het niet geteld maar volgens mij was de afgelopen week alleen Bram Moskowicz vaker op TV 😉 Kortom, Youp is er met zijn actie, of moet ik zeggen hetze, tegen T-Mobile prima in geslaagd wat extra gratis publiciteit te scoren om iedereen er van te doordringen dat het bijzonder slecht gesteld is met de service en klantvriendelijkheid van de mobiele provider.

Maar Youp is, zo schrijft hij dit weekend zelf in zijn NRC column, ‘nog lang niet klaar met T-Mobile’. In de afgelopen zeven dagen hebben zich duizenden ontevreden T-Mobile klanten bij van ’t Hek gemeld en het is Youp in het verkeerde keelgat geschoten dat de provider alleen haar excuses aan zijn zoon aangeboden heeft.

Van ’t Hek maakt zich nu vooral boos om de, zoals hij zelf zegt, inhoud van het sneue persbericht waarin T-Mobile toegeeft dat er in het geval van zijn zoon bij de afhandeling van diens klachten fouten zijn gemaakt door de provider. “Mijn geval? En die andere tienduizenden of misschien wel honderdduizenden gevallen dan? Het is de directie van T-Mobile toch wel duidelijk dat ik een open zenuw heb geraakt?”, aldus de kleine cabaretier. Tsja, dat zullen ze zich bij T-Mobile toch echt wel gerealiseerd hebben. De vraag is echter of ze er ook naar gaan handelen. Kijkend naar de officiële verklaring van T-Mobile waarin stond dat het geval van Van ’t Hek junior zo uit de hand gelopen is omdat het een van de zeldzame keren was waarbij de klantenservice van T-Mobile fout op fout op fout gestapeld had, doet mijn nog niet echt vermoeden dat ze er veel van geleerd hebben. Ik bedoel, nu nog glashard zeggen dat het om een ‘incident’ gaat terwijl er nog duizenden klachten zijn? Natuurlijk, dat zullen niet allemaal vergelijkbare en even schrijnende, gevallen zijn, maar toch. Bovendien heeft T-Mobile het de afgelopen maanden al vaker zwaar te verduren gehad als het gaat om de kwaliteit van haar netwerk en dienstverlening.

Persoonlijk hink ik wat betreft de actie en de handelswijze van Van ’t Hek ook nog wel een beetje op twee gedachten. Natuurlijk is het goed als misstanden en falende dienstverlening blootgelegd en aan de kaak gesteld worden, maar bij Youp heb ik toch ook wel het idee dat hij het leuk vond om T-Mobile te laten schrikken door zijn naam te noemen (lees: gebruiken) voor het oplossen van een langlopend probleem dat zijn zoon had met de provider. Het feit dat hij in zijn column van zaterdag al aankondigt dat hij de vele duizenden klachten op een ‘vrolijke manier’ naar buiten zal brengen toont aan dat hij het allemaal toch vooral ook leuk vindt. Of Youp dat doet om er zelf echt beter van te worden, dat weet ik niet, maar in zijn geval kan extra publiciteit natuurlijk nooit kwaad.

Dat neemt niet weg dat het gekibbel tussen Van ’t Hek en T-Mobile een beerput van ontevreden, aan het lijntje gehouden en afgepoeierde klanten geopend heeft. Het is voor T-Mobile nu even slikken dat zij op deze manier in de spotlights komen, maar we konden natuurlijk de afgelopen jaren ook bij programma’s als Radar en Kassa zien dat deze wijze van klachten afhandeling ook bij Essent, Ziggo, KPN, Vodafone, ING, ABN-AMRO etc, etc, etc. de normaalste zaak van de wereld is.

Als ik het van die kant bekijk, dan moet ik toch concluderen dat de acties en columns van Youp van ’t Hek dringend nodig waren (en zijn). Hoe zeer ik ook mijn twijfels heb bij de oprechtheid en beweegredenen van een cabaretier als Van ’t hek die doorgaans alles en iedereen in de zeik neemt en daar ook heel erg, zo niet té, ver in kan gaan. Of hij dat nu ook gedaan heeft? Dat is een afweging die de juristen van T-Mobile, en in een later stadium wellicht justitie, moeten maken. Vooralsnog heeft de bel voor de start van ronde 2 van het gevecht tussen Youp van ’t Hek en de slechte (T-Mobile) klantenservices al gerinkeld. Ik ben benieuwd of ze de volle 13 ronden volmaken en wie er uiteindelijk als winnaar overeind staat. Ik hoop de klanten!

Ron Smeets

Ron verdiende zijn sporen in de Telecom als Mobile Cowboy. Na bijna 15 jaar was hij toe aan een nieuwe uitdaging als zelfstandig freelance journalist, blogger en tekstschrijver. Het bloed kruipt echter waar het niet gaan kan. De Mobile Cowboys is back! Met lasso en zweep in de aanslag om de ingeslapen telecommarkt weer eens goed wakker te schudden en met scherp te schieten!

Verder lezen over T-mobile

Hier kon je op wachten: Odido komt ook met multi-gigabit glasvezel

Dit was een aankondiging die je mijlenver kon zien aankomen. Nadat enkele weken geleden zowel KPN als Delta zogenoemde multi-gigabit glasvezel abonnementen introduceerden, kon Odido (voorheen T-Mobile), als een van de dr...

Online29.11.2023

Hier kon je op wachten: Odido komt ook met multi-gigabit glasvezel

Na KPN en Delta kon die andere grote glasvezelprovider niet achterblijven
T-Mobile is niet meer: heet nu Odido

Het lijkt een gekke 1 april-grap, maar het is toch echt zo: T-Mobile heet in Nederland vanaf nu Odido. Hoewel T-Mobile internationaal gezien een groot merk is, kiest het ervoor om voor deze lokale naam te gaan. Dat komt...

Mobile05.09.2023

T-Mobile is niet meer: heet nu Odido

En gaat vol op de klant
​Alles wat je moet weten over SD-WAN

Als je als bedrijf volop de cloud wil benutten, dan moet je wel eens hebben gehoord van SD-WAN. Deze technologie is een architectuur die op software is gebaseerd en zorgt voor een virtuele ‘schil’ op een netwerk dat...

DC Business04.04.2023

​Alles wat je moet weten over SD-WAN

​Fietsen kan veiliger met deze IoT-oplossing

De dode hoek: je fietst er zo in. Het gebeurt helaas regelmatig dat fietsers worden geschept door een vrachtwagen, omdat de chauffeur ze simpelweg niet kan zien. In Duitsland heeft T-Mobile daar met Deutsche Telekom en S...

DC Business20.03.2023

​Fietsen kan veiliger met deze IoT-oplossing

Nederland heeft drie van ’s werelds beste mobiele netwerken

We klagen wel ‘ns dat ons kikkerlandje niet altijd de beste voorzieningen heeft. In sommige gevallen zijn die klachten terecht. Kijk bijvoorbeeld naar de problemen waar ons stroomnetwerk mee kampt. Toch heeft het soms...

Mobile01.03.2023

Nederland heeft drie van ’s werelds beste mobiele netwerken

Soms is het fijn om en klein land te zijn
Must see: De Samsung Galaxy S23 augmented reality experience

Samsung lanceerde gisteren vanuit San Francisco de nieuwe Galaxy S23 reeks. De aandacht ging vooral uit naar de S23 Ultra met zijn 200 megapixel-camera, aangevuld met nog een hele reeks aan specs. Die je nu waarschijnlij...

Media02.02.2023

Must see: De Samsung Galaxy S23 augmented reality experience

Recordbrekende Nieuwjaarsnacht, en niet alleen voor het dataverkeer

Deze Nieuwjaarsnacht heeft nogal wat records gebroken. Het was de warmste nieuwjaarsnacht ooit en ondanks de stormachtige wind werd er voor een recordbedrag, meer dan 110 miljoen euro, aan vuurwerk de lucht in geschoten....

Mobile01.01.2023

Recordbrekende Nieuwjaarsnacht, en niet alleen voor het dataverkeer

De warmste ooit, met een recordbedrag aan vuurwerk en ook weer fors meer mobiele data
Telecomproviders worden steeds duurzamer

Dat we met z’n allen iets tegen de oorzaken die leiden tot de opwarming van de aarde en klimaatverandering moeten doen, dat is inmiddels wel tot iedereen doorgedrongen. Een jaar of 40 geleden ging de discussie vooral o...

Nieuws27.12.2022

Telecomproviders worden steeds duurzamer

KPN, Vodafone en T-Mobile op weg naar CO2-neutrale bedrijfsvoering