Ron verdiende zijn sporen in de Telecom als Mobile Cowboy. Na bijna 15 jaar was hij toe aan een nieuwe uitdaging als zelfstandig freelance journalist, blogger en tekstschrijver. Het bloed kruipt echter waar het niet gaan kan. De Mobile Cowboys is back! Met lasso en zweep in de aanslag om de ingeslapen telecommarkt weer eens goed wakker te schudden en met scherp te schieten!
Ik heb mijn Nokia N900 nu zo ongeveer drie maanden. Inmiddels zijn er twee serieuze firmware updates uitgerold voor het toestel en hoewel de usability en performance al heel wat beter is dan drie maanden geleden, waarbij aangetekend moet worden dat de software toen nog (lang) niet ‘final’ was, ondervind ik toch nog steeds veel last enkele irritante bugs.
Zo gebeurt het regelmatig (drie keer in de laatste vijf dagen) dat de volledig opgeladen accu binnen enkele uren (vier a vijf) leegloopt zonder dat het toestel in gebruik is. Omdat het tot nu toe alleen nog voorgekomen is in de nacht (ja, ik slaap doorgaans maar vier of vijf uur ;-)) heb ik nog niet kunnen achterhalen wat de oorzaak hiervan zou kunnen zijn. Ik ga vooralsnog uit van een software bug.
Een andere irritante bug is de melding dat het ‘apparaat geheugen’ vol is en er geen berichten meer ontvangen of verzonden kunnen worden. De vrije geheugenruimte is op dit moment zo’n 27 GB en voor het installeren van toepassingen is nog meer dan 1.5 GB beschikbaar. De derde vervelende bug heb ik eigenlijk pas sinds de afgelopen twee dagen opgemerkt. De N900 wordt soms heel erg traag, ook als er totaal geen applicaties in de achtergrond draaien. Herstarten is dan de enige optie. Let wel, als toestel (snelheid en functies) zie ik de N900 nog steeds als een van de beste Nokia’s van de afgelopen drie jaar, maar hij is nog steeds niet ‘af’.
Nu wordt vaak geroepen dat je als early adopter van een toestel als de Nokia N900, waarbij veel nieuwe hard- en software geimplementeerd is, het op de koop moet toenemen dat je in de eerste weken / maanden last hebt van bugs en regelmatig bestookt zult worden met firmware updates en bugfixes. Of die redenering terecht is waag ik te betwijfelen.
Eigenlijk zou een product met een winkelwaarde van meer dan 500 Euro en waar veel gebruikers dagelijks afhankelijk van zijn natuurlijk vanaf dag één prima moeten functioneren. Met het uitrollen van software updates voor het verbeteren van de prestaties en toevoegen van functionaliteiten is niets mis. De smartphones van tegenwoordig kunnen inmiddels zoveel dat je daar niet aan kunt ontkomen. Maar het zou eigenlijk niet mogen dat een toestel als de N900 (of elke andere high-end smartphone) in de winkels ligt met irritante bugs zoals hierboven beschreven.
Nu snap ik ook wel dat er bij de fabrikanten een constante strijd gevoerd wordt tussen de ontwikkel- en sales afdelingen en dat vooral de commerciele de druk om nieuwe toestellen in de winkel te krijgen voordat de concurrentie dat doet heel groot is. Echter, in het geval van de N900 waarbij een nieuw toestel in de winkels verschijnt dat gewoon nog niet af is en last heeft van bugs de de gebruikerservaring schaden ben ik ervan overtuigd dat het de naam van Nokia uiteindelijk ook zal schaden. Voor Nokia is dit zeker niet de eerste keer. Denk bijvoorbeeld aan de N96. Dat toestel is al meer dan anderhalf jaar te koop en heeft nog steeds, om diverse redenen, dat wel, veel problemen. Natuurlijk zijn bij de andere fabrikanten vergelijkbare probleemgevallen ook aan te wijzen. Voor de goede orde zal ik er een paar opsommen. De video performance problemen van diverse HTC toestellen (2007/2008), de problemen met de Sony Ericsson W910i (2007) en, recentelijk, de 3G problemen bij de Nexus One.
Helemaal onbegrijpelijk wordt het als je bedenkt dat de meeste fabrikanten het voor hun marktaandeel en winst juist NIET moeten hebben van de verkoopaantallen van flagships en high-end toestellen. Ja, die zijn duur en leveren per toestel de meeste marge op, maar de verkochte aantallen staan, zeker bij Nokia, in geen enkele verhouding tot die van de goedkopere en eenvoudigere modellen. En daarmee (grote aantallen) wordt de echte winst gemaakt en het marktaandeel gewonnen. Kortom, reden genoeg voor Nokia en haar concurrenten om er in de toekomst voor te zorgen dat hun high-end toestellen, waar early adopters, freaks en geeks ;-)) heel gevoelig voor zijn, vrij van irritante, gebruiksonvriendelijke, bugs zijn. OK, er kan d’r natuurlijk altijd eentje doorheen glippen, maar de bug die de afgelopen maanden opdoken waren toch ietwat teveel van het goede, toch? Ik ben benieuwd wat jullie (ook de niet-N900 bezitters ;-)) hiervan vinden.
Verder lezen over Nokia
Mobile17.04.2024
Heineken introduceert telefoon die amper iets kan: Boring Phone
Mobile28.11.2023
Het volgende retro Nokia mobieltje, de 2660 Flip
Voor wie effe niet online wil zijn, maar ook ideaal als eerste mobiel voor de kidsMobile20.10.2023
Het oude Nokia schrapt 14.000 banen
De Finnen moeten meer dan een miljard euro gaan bezuinigenGaming19.09.2023
Vijf klassieke spelletjes van vroeger die nog steeds leuk zijn
Mobile01.06.2023
Nokia blaast de 2660 clamshell uit 2007 nieuw leven in
Mobile04.04.2023
Het mobieltje ziet Abraham
Mobile16.03.2023
Komt er weer een high-end Nokia smartphone?
Technology27.02.2023
Nokia hoopt dit jaar 4G op de maan te krijgen
Verder lezen over Smartphone
Mobile23.04.2024
Wanneer geef ik mijn kind zijn of haar eerste telefoon?
Mobile19.04.2024
OPPO introduceert nieuw Reno-toestel: OPPO Reno11 F 5G
Automotive18.04.2024
Elektrische auto-maker Polestar komt met een smartphone
Mobile17.04.2024
Heineken introduceert telefoon die amper iets kan: Boring Phone
Mobile16.04.2024
Dit is de nieuwe edge generatie van Motorola
aangedreven door moto AIOnline30.03.2024
10 manieren waarop Google Maps je helpt op vakantie
Gaming26.03.2024
Sonic krijgt zijn eigen Fall Guys-achtige game: Sonic Toys Party
Mobile18.03.2024
Waarom je gedreven blijft om Duo Lingo of Candy Crush te doen
Verder lezen over Software
Cybercrime15.04.2024
Bescherm jij je online identiteit wel genoeg?
Video10.04.2024
Dit is Google Vids – de nieuwe Workspace app
Technology28.03.2024
Hoe gepersonaliseerde software innovatie aandrijft
Marketing06.03.2024
OBI4wan, Spotler en Squeezely samen verder als één organisatie
Automotive06.03.2024
Zo’n 1.000 Xpeng-eigenaren gaan een bètatest doen
Zou jij gaan rondrijden in een auto met test software?DC Business22.02.2024
Een goed kassasysteem: de must voor iedere winkel eigenaar
DC Business14.02.2024
4 tips om als ZZP’er professionele facturen te maken
Online12.02.2024