Over een jaar of 3 zijn mobiele telefoons belangrijker dan computers om toegang te verkrijgen tot het internet. Dat is de conclusie die onderzoeksbureau Gartner trekt uit dit onderzoek.
Daarmee houdt Gartner rekening met een veel agressievere groei dan dat de studie van Morgan Stanley aantoonde, daarin werd vooropgesteld dat het mobiele internet pas over een jaar of 5 belangrijker zou zijn dan de online toegang via de computer. Volgens Gartner zullen er over 3 jaar wereldwijd 1,82 miljard mobiele apparaten actief zijn die een toegang bieden tot het internet. Op datzelfde moment zijn er 1,78 miljard computers met internettoegang.
Het onderzoeksbureau waarschuwt er echter wel voor dat nog altijd erg veel websites niet afgestemd zijn op het mobiele internet, hoewel de gebruikers van mobiele telefoons minder bewerkingen willen uitvoeren dan op een computer om online te kunnen gaan.
Om ook succes te kunnen hebben in de mobiele wereld, zullen online aanbieders dan ook hun websites moeten aanpassen aan het eenvoudigere formaat van de mobiele sector. Gartner voegt er aan toe dat over 4 jaar zo’n 3 miljard gebruikers financiële transacties zullen doen via het internet of mobiele platformen. “Vooral de groeimarkten zullen dominant blijven in financiële online transacties, maar ook in de rest van de wereld zal steeds meer op deze vormen van betalingen worden overgestapt,” aldus de onderzoekers.
Er wordt aan toegevoegd dat context tegen het midden van het decennium even cruciaal zal zijn voor de mobiele dienstverlening als een zoekmachine dat vandaag de dag is voor het internet. Daarbij wordt opgemerkt dat zoekopdrachten op het internet centraal staan voor het organiseren van informatie en diensten, maar context zal volgens Gartner van doorslaggevend belang worden voor het bezorgen van gepersonaliseerde beleving op smartphones. “Vooral geolocalisatie en sociale interacties zullen daarbij een belangrijke impact hebben,” aldus nogmaals het onderzoeksbureau.
Gartner voegt er nog aan toe dat op het internet vooral gewerkt wordt met een pull-benadering van informatie, maar bij context zal in veel gevallen gebruik gemaakt worden van een push-methode. Een aantal diensten die op dit ogenblik al worden aangeboden, wijzen volgens Gartner duidelijk in die richting.