Tarik Fawzi, directeur Aeneas Strategy Consulting & Management
KPN doet een proef om na te gaan of klanten op reclame op de mobiel zitten te wachten en of adverteerders er baat bij hebben. Als proef werkt KPN samen met Adidas, Nestle, Wehkamp en New York Pizza. Op termijn moet de consument zelf kunnen aangeven welke reclame, hoeveel en wanneer hij wil ontvangen.
Een test is gedaan met de waarschuwingsberichten van een oproep gemist. KPN heeft altijd 145 karakters over om text te communiceren. In mei is men begonnen met het opvragen van pre-paid bel te goed. Per maand word dit 30/40 miljoen keer opgevraagd. Communicatie: Uw beltegoed is …, SMS het woord korting en ontvang een … kortingsbon. Men kreeg p.d. zo’n 2000 berichtjes terug met het verzoek en vertegenwoordigde een omzet van zo’n 100K omzet. Dit is willekeurig verstuurd en toch leidde dit tot interessante conversies. Er zijn 3000 klanten gebeld om te kijken of mensen het irritant vinden. De OPTA heeft onderzocht of het mag en er is besloten dat het mag. 7 miljoen SMS verstuurd, 19 klachten ontvangen en de helft van de klanten staan er positief tegenover om dit te blijven ontvangen.
Een droom interface is dat men zelf kan bepalen welke boodschap op welk moment wordt verstuurd. Long tail voor de kleinere ondernemer in de vorm van het versturen naar alle opt-in eind gebruikers omdat het restaurant op dat moment leeg is. De niche markt.
Proefabonnement Telegraaf, SMS proef naar …. en meteen was het een call to action waarbij er is gebeld door de telegraaf waarbij een hoog percentage daadwerkelijk zat te wachten op dit proefabonnement. Kosten: 0,25 – 0,37 cent per verstuurde bericht.
De boodschap van KPN: Operators, gaat heen en verenigt u!
Wat opvalt is dat segmentatie hier goed toepasbaar is? Nadeel is dat men zich moet aanmelden voor een dienst als deze op internet ivm privacy. Ik geloof nog steeds niet in segemantie, maar om te starten kun je wel goed je conversie verschillen meten.
Ik zie grote mogelijkheden voor online integratie en mobile. Ook hier zijn personas goed toepasbaar en koppel je niet alleen IP (klipping van KPN) maar ook mobile aan een persona. Zoek naar patronen en communiceer mogelijk UGC?? Hmmm, lijkt me leuk om eens nar te kijken.
Verder lezen over Privacy
Social Media25.11.2024
Bluesky neemt standpunt in tegen AI-training met gebruikersdata
Cybercrime30.09.2024
Hoe bescherm je de data in je brein?
Cybercrime16.09.2024
Eenvoudige tips voor meer privacy tijdens het reizen met openbaar vervoer
zorgen om privacy tijdens woon-werkverkeerSocial Media09.09.2024
Telegram modereert privégesprekken toch niet
Online24.04.2024
Dating-app Grindr aangeklaagd om delen HIV-status met anderen
Cybercrime15.04.2024
Bescherm jij je online identiteit wel genoeg?
Online18.03.2024
Digitaal mijmeren: Zullen AI’s op het internet op enig moment ontwaken?
Mogelijk ontwikkelen AI's een vorm van gedecentraliseerd interactiviteitsbewustzijnOnline15.02.2024
Je AI-geliefde is onbetrouwbaar: onveilig en uit op geld
Doe het veiligVerder lezen over Reclame
Advertising08.12.2024
Dit zijn de leukste kerstcommercials van 2024
Advertising27.11.2024
Kerstcommercials worden kerstfilms waarbij je spullen koopt via je tv
Advertising06.11.2024
Mag er straks nog wel reclame worden gemaakt voor vliegen?
Advertising22.07.2024
Ster Gouden Loeki voor goede doelen: de eerste genomineerden
Entertainment13.05.2024
Ook NLZIET komt met een goedkoper abonnement met reclame
Gadgets10.05.2024
Apple: ‘Sorry voor onze smakeloze reclamespot voor de iPad’
Advertising26.04.2024
YouTube wil straks ook reclame laten zien als je pauzeert
Nieuws05.02.2024
Commerciële ontstoppingsmiddelen slecht voor afvoer en milieu
Hersenspoeling door veelvuldig adverteren blijkt te werken!Verder lezen over Telegraaf
Media03.11.2013
Het Telegraaf Concern en Hyves: onvermogen tot hervormingen
Mobile02.01.2013
Bliep is per 1 januari een zelfstandig bedrijf
Technology27.10.2012
Uitgevers in Nederland en Belgie storten zich op Windows 8
Social Media18.05.2010
Social Media case: De Telegraaf Boycot
E-mail26.02.2009
Telegraaf Media wint MarketingSherpa Email Award
Online14.02.2009
Meer dan 250 inzendingen Project 2009
Mobile05.02.2009
Papieren krant op je mobiel
Online09.01.2009