
In het Noordhollands Dagblad van dinsdag 15 maart las ik een opvallend artikel. Stichting De Kinderconsument gaat ouders en leraren in cursussen bijspijkeren over het internet- en telefoongebruik van kinderen. Vanachter de computer leren opvoeders in het bijzonder wat MSN, chatten en sms is. "Sommige ouderen weten nog niet eens wat het verschil is", vertelde directeur B. Delver in een toelichting. Stapje voor stapje leren vaders, moeders en leerkrachten hoe het leven in de virtuele wereld is, aldus Delver. "Ze kunnen hun leerlingen en kinderen niet meer bijbenen."
Deelnemers gaan met elkaar chatten en MSN'en, met een mobiele telefoon gaan ze sms'en. Ze krijgen uitleg over hoe ze moeten omgaan met vervelende berichten en wat ze kinderen daarover moeten vertellen. Onderdeel van de cursus is verder en chatdictee, waarin de deelnemers onbegrijpelijke combinaties van woorden en tekens die kinderen gebruiken, leren ontcijferen. Vergelijkbare initiatieven bestonden volgens Delver nog niet.
Cursussen duren twee tot drie uur en worden gegeven op scholen, maar ook in een speciaal op te richten centrum. Stichting de Kinderconsument komt op voor kinderen in de commerciële informatiemaatschappij. Veilig internet is een speerpunt van de stichting.
Nu maar hopen dat een aantal traditionele marketeers ook gaan deelnemen aan deze cursus. Het zijn namelijk niet alleen de ouders, die het gedrag van moderne screenagers (jongeren ‘verslaafd’ aan hun pc of mobiele schermpjes) niet meer kunnen bijbenen ;-)

De redactie van Dutchcowboys is te bereiken via redactie@dutchcowboys.nl