Waarom zijn sommige reclames zo irritant?

Waarom zijn sommige reclames zo irritant?

Vorig artikel Volgend artikel

Carglass repareert, Carglass vervangt... Reclameblokken op tv zijn vaak om te huilen, en om nog harder te huilen. Je bent helemaal uit het programma of de film, maar de reclames zelf zijn over het algemeen ook niet bijster interessant. Het enige voordeel is dat je even tijd hebt om chips in een bak te doen en een glas drinken in te schenken. En aangezien reclameblokken steeds langer duren, heb je ook nog tijd om een paar minuten op het toilet te vertoeven.

Irritante reclames

Waarom zijn sommige reclames zo irritant? Hier zit vaak een reden achter. Het is niet zo dat de bedenkers van de Zalando-reclames het écht heel grappig vinden om de klanten te laten schreeuwen als ze de bezorger zien. Net zoals de meeste tv-kijkers dit ook allesbehalve grappig vinden. Waarom doen ze het dan?

Aandacht is aandacht. Irritatie opwekken is negatieve aandacht, maar het blijft wel hangen. Wij mensen zitten zo in elkaar dat we negatieve informatie sneller onthouden dan positieve. Het werkt niet altijd, want irritante reclames leiden ook tot een negatieve associatie tegenover dat merk of product. Hoe meer we de reclames zien, hoe irritanter het wordt. Toch kan irritatie soms wel werken om een merk of product te promoten.

Negatieve aandacht

Schoonmaakproducten kunnen baat hebben bij negatieve aandacht. Mensen hebben het product nodig, dus kopen het hoe dan ook. En geen Robijn-wasverzachter kopen omdat die reclame van de familie Gerstanovich zo waanzinnig irritant is, doen we niet. Daar denken we niet over na, omdat het product daar te 'klein' voor is. De merkassociatie is minder belangrijk bij dit soort producten. Het draait hierbij vooral om naamsbekendheid.

Social media

Een bijkomend voordeel is dat via social media veel gepraat wordt over reclames. En jawel, vooral over de vervelende reclames. Gratis promotie! De recente Marietje-reclame van KPN is totaal viral gegaan. Meningen zijn sterk verdeeld. Een deel vindt de reclame extreem schattig en een ander deel walgt van de nepheid en raakt erdoor geïrriteerd. Dat zal KPN een worst wezen, want viral is viral.


Nog twee reclames die blijven hangen, en niet in positieve zin. Gewoon, om even wat irritatie op te wekken. Graag gedaan.

[Afbeeldingen © Kadmy - Adobe Stock]

Hester Bastiaanse

Hester is afgestudeerd in de master Communicatie-en Informatiewetenschappen. Een nieuwsgierige houding, brede interesse en een passie voor schrijven kenmerken...

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies