Media14.08.2018

Waarom zijn sommige reclames zo irritant?


Carglass repareert, Carglass vervangt… Reclameblokken op tv zijn vaak om te huilen, en om nog harder te huilen. Je bent helemaal uit het programma of de film, maar de reclames zelf zijn over het algemeen ook niet bijster interessant. Het enige voordeel is dat je even tijd hebt om chips in een bak te doen en een glas drinken in te schenken. En aangezien reclameblokken steeds langer duren, heb je ook nog tijd om een paar minuten op het toilet te vertoeven.

Irritante reclames

Waarom zijn sommige reclames zo irritant? Hier zit vaak een reden achter. Het is niet zo dat de bedenkers van de Zalando-reclames het écht heel grappig vinden om de klanten te laten schreeuwen als ze de bezorger zien. Net zoals de meeste tv-kijkers dit ook allesbehalve grappig vinden. Waarom doen ze het dan?

Aandacht is aandacht. Irritatie opwekken is negatieve aandacht, maar het blijft wel hangen. Wij mensen zitten zo in elkaar dat we negatieve informatie sneller onthouden dan positieve. Het werkt niet altijd, want irritante reclames leiden ook tot een negatieve associatie tegenover dat merk of product. Hoe meer we de reclames zien, hoe irritanter het wordt. Toch kan irritatie soms wel werken om een merk of product te promoten.

Negatieve aandacht

Schoonmaakproducten kunnen baat hebben bij negatieve aandacht. Mensen hebben het product nodig, dus kopen het hoe dan ook. En geen Robijn-wasverzachter kopen omdat die reclame van de familie Gerstanovich zo waanzinnig irritant is, doen we niet. Daar denken we niet over na, omdat het product daar te ‘klein’ voor is. De merkassociatie is minder belangrijk bij dit soort producten. Het draait hierbij vooral om naamsbekendheid.

Social media

Een bijkomend voordeel is dat via social media veel gepraat wordt over reclames. En jawel, vooral over de vervelende reclames. Gratis promotie! De recente Marietje-reclame van KPN is totaal viral gegaan. Meningen zijn sterk verdeeld. Een deel vindt de reclame extreem schattig en een ander deel walgt van de nepheid en raakt erdoor geïrriteerd. Dat zal KPN een worst wezen, want viral is viral.

Nog twee reclames die blijven hangen, en niet in positieve zin. Gewoon, om even wat irritatie op te wekken. Graag gedaan.

[Afbeeldingen © Kadmy – Adobe Stock]

Hester Bastiaanse

Hester is afgestudeerd in de master Communicatie-en Informatiewetenschappen. Een nieuwsgierige houding, brede interesse en een passie voor schrijven kenmerken haar. Verder sport ze het liefst zo vaak mogelijk.

Verder lezen over Commercial

Super Bowl LVI: dit waren de leukste commercials

Het is de Los Angeles Rams gelukt, maar niet zonder slag of stoot: ze hebben het tijdens de 56ste Super Bowl gewonnen van de Cincinnati Bengals met 23-20. De American Football-wedstrijd trekt elk jaar weer veel bekijks....

Events14.02.2022

Super Bowl LVI: dit waren de leukste commercials

Duurste reclamespotjes van de wereld
Apple gebruikt angst om haar Watch te promoten

Natuurlijk, elk hulpmiddel dat in het geval van een eenzijdig ongeluk op een afgelegen plek kan bijdragen aan het redden van iemands leven, is meer dan welkom. Tegenwoordig, anders dan een jaar of 30 geleden, hebben we d...

Mobile02.01.2022

Apple gebruikt angst om haar Watch te promoten

​Moeten we advertenties accepteren op gadgets die we betalen?

Als je je smart-tv aandoet, dan is de kans groot dat je geconfronteerd wordt met ofwel filmreclames van streamingdiensten die je niet hebt of met andere commerciële uitingen waar je niet op zit te wachten. Op sommige te...

Gadgets02.10.2021

​Moeten we advertenties accepteren op gadgets die we betalen?

De Olympische Spelen starten vandaag: dit zijn de beste commercials

Voor sportliefhebbers is het een mooie zomer dit jaar. Na het EK voetbal kunnen we vanaf vandaag namelijk ook genieten van de Olympische Spelen. Nederland heeft volop medaillekansen en er wordt zelfs al gehoopt op een to...

Advertising23.07.2021

De Olympische Spelen starten vandaag: dit zijn de beste commercials

Heb jij Nike’s nieuwe spectaculaire commercial al gezien?

Sportmerk Nike weet altijd te prikkelen en lanceert eens in de zoveel tijd indrukwekkende campagnes. Ze winnen er regelmatig prijzen mee en dat verbaast ons niet. Neem nu de 'You Can't Stop Us'-serie, die bestaat uit 3 k...

Marketing31.07.2020

Heb jij Nike’s nieuwe spectaculaire commercial al gezien?

Professionele atleten en amateurs komen samen
Ster Gouden Loeki 2019: dit zijn de 10 finalisten

De Ster Gouden Loeki is een jaarlijkse publieksprijs voor de beste commercial. Ondanks dat we met z'n allen steeds vaker on demand kijken naar tv-programma's, worden er gelukkig nog genoeg mooie commercials gemaakt. De l...

Advertising31.01.2020

Ster Gouden Loeki 2019: dit zijn de 10 finalisten

De mooiste en beste commercials
Albert Heijn heeft een nieuwe ‘supermarktmanager’ gevonden

Eindelijk heeft Albert Heijn een opvolger gevonden voor de bekende supermarktmanager Harry Piekema. Ilse heet ze en we gaan haar de komende tijd regelmatig zien op tv. De nieuwe hoofdrolspeelster is net als Harry superm...

Advertising27.09.2019

Albert Heijn heeft een nieuwe ‘supermarktmanager’ gevonden

Opvolger Ilse in nieuwe commercials te zien
1.677 regisseurs​ voor nieuw spotje met Jean-Claude Van Damme

In België wil Orange consumenten zoveel mogelijk verschillende keuzes bieden. Daarom lanceerde het deze week Love Duo, een combinatie van een mobiel abonnement naar keuze met vast internet in een pack. Ze leggen de keuz...

Advertising19.07.2019

1.677 regisseurs​ voor nieuw spotje met Jean-Claude Van Damme

Verder lezen over TV

RTL & Buienradar komen met het energieweerbericht op tv

Op welk moment is de opbrengst van je zonnepanelen het hoogst? Hoeveel energie leveren al onze windmolens vandaag? Wanneer kan je het beste thuis een wasje draaien? Hoe kan jouw groene stroom zo optimaal mogelijk worden...

Media06.03.2024

RTL & Buienradar komen met het energieweerbericht op tv

​Dit mag niet ontbreken in een mancave

Voor mannen die op zoek zijn naar een eigen plek om te ontspannen, te gamen, te socializen of gewoon even weg te zijn van de alledaagse drukte, is de mancave de ultieme ontsnapping. Of je nu een liefhebber bent van sport...

Lifestyle31.05.2023

​Dit mag niet ontbreken in een mancave

Gaat LG OLED schermen leveren aan Samsung?

LG en Samsung hebben meer concurrenten, maar de concurrentiestrijd tussen de twee Koreaanse merken is er een waar voor beide merken het meeste van afhangt. Zowel Samsung als LG willen niet onder doen voor elkaar, en ze d...

Gadgets16.05.2023

Gaat LG OLED schermen leveren aan Samsung?

Het is bijna ondenkbaar dat de ‘L-company’ en ’S-Company’ gaan samenwerken
WTF?!? ‘Supportersgeweld’ bij Snooker

De afgelopen weken zijn supportersrellen, vuurwerk ‘veldbestormers’ en het gooien van aanstekers, bier en batterijen naar spelers weer volop in het nieuws. Het een terugkerend fenomeen in het voetbal en we slagen er...

Entertainment18.04.2023

WTF?!? ‘Supportersgeweld’ bij Snooker

Activisten springen op het veld… uhm… de tafel in Sheffield
Mediatrends 2022: Lineaire content consumptie verliest meer terrein

Deze week is een nieuw rapport van het Nationaal Media Onderzoek (NMO) voor 2022 gepubliceerd. Daarin wordt gekeken naar het bezit en gebruik van media-apparaten en consumptie van video, audio en andere vormen van conten...

Entertainment22.03.2023

Mediatrends 2022: Lineaire content consumptie verliest meer terrein

Glasvezel heeft koper ingehaald

De Autoriteit Consument & Markt heeft haar meest recente uitgave van de Telecommonitor gepubliceerd. Daaruit blijkt dat 2022 het jaar geworden is waarin glasvezel koper heeft ingehaald. Dit betekent dus dat er in Nederla...

Online11.01.2023

Glasvezel heeft koper ingehaald

​Maakt Philips TV weer een afstandsbediening op zonne-energie?

Philips kennen we als het bekende Nederlandse techmerk uit Eindhoven, maar inmiddels is het een heel ander bedrijf: meerdere bedrijven zelfs. De Hue-verlichting wordt bijvoorbeeld gemaakt door een ander bedrijf dan Phili...

Gadgets14.12.2022

​Maakt Philips TV weer een afstandsbediening op zonne-energie?

Een kijkje in de toekomst
Vier op de vijf Europeanen kiest liever voor connected tv

On demand (streaming) videodiensten zijn onder Europeanen inmiddels een stuk populairder dan het ‘ouderwetse’ lineaire tv kijken. Dat is een van de conclusies van een onafhankelijk ondezoek, uitgevoerd door COG Resea...

Entertainment09.06.2022

Vier op de vijf Europeanen kiest liever voor connected tv

Reclames op CTV-diensten worden ook beter bekeken, en gewaardeerd