Media20.10.2020

Spotify: We zijn audio op een andere manier gaan consumeren


Nu gezinnen door het coronavirus veel meer tijd thuis doorbrengen, zijn ze op een andere manier audio gaan consumeren. En de rol van audio blijkt ook voor adverteerders steeds belangrijker te worden.

Families over de hele wereld zijn het afgelopen jaar op een andere manier audio gaan gebruiken. Zo blijkt uit onderzoek van Spotify. Gebruikers uit Generatie Z (15-25) en millennials (26-40) zijn maar liefst 263% meer familie-gerelateerde en kindvriendelijke podcasts gaan luisteren. Bovendien werd er in de eerste helft van 2020, toen mensen door de gevolgen van het coronavirus massaal gedwongen thuis zaten, 19% meer naar kinder-playlists geluisterd.

Gezinnen zijn in die tijd sowieso veel meer samen muziek gaan luisteren. Tel daarbij de virtuele assistenten, stemactivatie, geconnecteerde auto’s en smart home devices op en het is duidelijk dat audio niet meer weg te denken is uit het gezinsleven.

Ook in Nederland

Deze trend is ook in Nederland terug te zien, zegt Rachel de Jonge, Director of Sales Netherlands bij Spotify. “Een deel van onze klanten heeft deze trend al vroeg opgepikt en gebruikt digital audio op hele innovatieve manieren en voorziet hiermee in de behoefte van Nederlandse millennials en Generatie Z. Denk bijvoorbeeld aan podcasts, zoals de mooie reisverhalen van KLM; hardware partnerships, zoals die van IKEA en Sonos of de geweldige serie slaapliedjes die Zwitsal maakte in samenwerking met het Concertgebouworkest.

Slimme speakers

Veel millennials, Generatie Z’ers en hun kinderen kijken weinig tot geen televisie meer en brengen veel tijd door op sociale media, luisteren naar podcasts voor ontspanning of zelfeducatie. Dat is misschien niet nieuw, maar waar dat voorheen nog individualistisch met koptelefoons gebeurde, luisteren gezinnen sinds de uitbraak van het coronavirus veel meer samen via een smartspeaker – of het nou om muziek, podcasts, thuisonderwijs of slaapliedjes gaat. Een belangrijke factor voor die veranderende audioconsumptie is de onstuitbare opkomst van de smartspeaker. Uit het onderzoek blijkt dat 72% van de Amerikaanse ouders al een smartspeaker in huis heeft. Van de ouders die dat nog niet hebben, is 60% van plan er binnen een jaar een aan te schaffen. Op dit moment hebben Nederlanders voor 438 miljoen euro aan slimme luidsprekers in huis, blijkt uit onderzoek van Multiscope. Dat is een stijging van 52 procent ten opzichte van 2018. 1,5 miljoen huishoudens in Nederland hebben nu een smartspeaker thuis.

smart-home-speaker-nederland
smart-home-speaker-nederland

Advertentie-impact

De impact van audio is ook bij advertenties niet te onderschatten: campagnes met video én audio zorgen voor 30% meer naamsbekendheid en een stijging van 122% in advertentie-herinnering op Spotify.

Mensen bouwen ook met audio een band op: 72% van de Amerikanen uit het Spotify onderzoek ervaart een zekere sentimentaliteit bij de stem van hun apparaat, of die nou Siri, Alexa of Google heet. 58% vindt dat geluid de belangrijkste factor is bij het humaner maken van techniek. In andere woorden: audio maakt menselijk. En audio verbindt: een bekende stem creëert een onmiddellijke en persoonlijke verbinding tussen spreker en luisteraar, zoals bijvoorbeeld tussen een podcastpresentator en zijn volgers.

77% van de podcast fans zegt dat ze zich gevoelsmatig verbonden voelen met hun presentator en dat het is alsof ze naar een vriend luisteren.

Er ligt dus nog heel veel onbenutte ruimte voor brands om met digitale audio Generatie Z’ers en millennials te bereiken tijdens hun schermloze momenten,” zo vervolgt De Jonge. “Digitale audio wordt steeds meer dé manier om op relevante, impactvolle en effectieve manier bij deze groepen binnen te komen.

<i>Andere insights uit het Culture Next trendrapport.</i>
Andere insights uit het Culture Next trendrapport.

Onderzoek Spotify

Voor het rapport Culture Next, waaruit deze data afkomstig is, werkte Spotify samen met onderzoeksbureau Culture Co-op om een serie kwalitatieve en kwantitatieve analyses uit te voeren, toegespitst op mensen uit Generatie Z (15-25) en millennials (26-40). Het onderzoek maakte gebruik van Spotify’s data en vond plaats in twee periodes: herfst/winter 2019/2020 en zomer 2020. Behalve in de Verenigde Staten werd er data verzameld in Australië, Brazilië, Canada, Duitsland, De Filippijnen, India, Indonesië, Italië, Mexico, Spanje en het Verenigd Koninkrijk.

Jeroen de Hooge

Jeroen is al meer dan 15 jaar betrokken bij Dutchcowboys. Voornamelijk als digital content creator. En dan voor alle titels van The Blogidea Factory. Liefhebber van advertising, entertainment, tech, gadgets, en eigenlijk alles online.

Verder lezen over Spotify

Spotify komt met gepersonaliseerde AI-playlist die je zelf maakt

Je weet hoe veel AI-chatbots werken: je schrijft een opdracht, een prompt, stuurt die in en wacht dan tot de AI-chatbot er iets mee doet. Spotify wil dat je dat nu ook gaat inzetten om playlists te maken. Uiteraard komt...

Online08.04.2024

Spotify komt met gepersonaliseerde AI-playlist die je zelf maakt

Muziekstreamingdienst Spotify lijkt steeds meer op Primark

Spotify heeft sinds het begin van de app in 2006 nog nooit zijn prijzen verhoogd, tot het jaar 2023 aanbrak. Toen werd het duurder. En nu we net gewend zijn geraakt aan 2024, gaan ook dit jaar de prijzen van de streaming...

Online05.04.2024

Muziekstreamingdienst Spotify lijkt steeds meer op Primark

Spotify wil je iets leren met videocursussen over muziek en zaken

Spotify introduceert weer iets nieuws: na een medium dat antwoord geeft op je levensvragen en muziekvideo’s, begint de muziekstreamingdienst nu met videocursussen waarmee je bijvoorbeeld kunt leren muziek maken. Maar h...

Online25.03.2024

Spotify wil je iets leren met videocursussen over muziek en zaken

​Spotify laat je nu ook muziekvideo’s bekijken

Terwijl mensen inmiddels steeds vaker afhaken van Spotify omdat het zijn belofte op Hi-Fi maar niet waarmaakt, zien we dat Spotify wel met allerlei andere zaken blijft komen. Denk aan een medium om je levensvragen te bea...

Online13.03.2024

​Spotify laat je nu ook muziekvideo’s bekijken

​Spotify wordt veel duurder in Frankrijk: ook bij ons?

Frankrijk kondigde eind vorig jaar een nieuwe belasting aan, waarop Spotify meteen besloot zijn support voor verschillende muziekfestivals in te trekken. Maar nu merken de gebruikers van Spotify direct hoe vervelend die...

Entertainment08.03.2024

​Spotify wordt veel duurder in Frankrijk: ook bij ons?

Hoeveel is nog onbekend
​Europa geeft Apple gigaboete van 1,84 miljard door Spotify

Apple moet een grote boete betalen van 1,84 miljard euro. De reden is dat Spotify heeft geklaagd. De EU is het niet eens met de regels in de App Store en dat Apple het niet toelaat voor muziekdiensten om goedkopere abonn...

Technology05.03.2024

​Europa geeft Apple gigaboete van 1,84 miljard door Spotify

​Spotify-helderziende raadt muziek aan voor je levensvragen

Spotify komt wel eens met iets geks, zoals playlists voor honden, maar de nieuwe uitvinding is een nieuw niveau gek. Het introduceert een Spotify Muziek-medium: een online medium dat je kan helpen met je meest prangende...

Entertainment01.03.2024

​Spotify-helderziende raadt muziek aan voor je levensvragen

Spotify biedt geen luisterboeken: waarom dat gaat veranderen

Het lijkt zo logisch: Storytel kan het, waarom Spotify dan niet? Luisterboeken aanbieden staat wel al lang op de plannen van Spotify, maar toch heeft het tot nu toe alleen hoog ingezet op podcasts. Raar, zou je denken, w...

Online24.01.2024

Spotify biedt geen luisterboeken: waarom dat gaat veranderen