De redactie van Dutchcowboys is te bereiken via redactie@dutchcowboys.nl
Startups gooien links en rechts de gevestigde orde overhoop. Nog maar even geleden waren elektrische auto’s het lachertje van de industrie. Nu investeren oliemaatschappijen noodgedwongen in complete netwerken van laadpalen. Ontwikkel een disruptieradar en zie de komeet aankomen. Musk bouwt niet op klassieke industriepijlers als patenten en netwerken van autodealers. Hij houdt startups en bijzondere investeringen in de gaten. Hij denkt in problemen en oplossingen, niet in industrieën en branches. Als mensen hard genoeg behoefte hebben aan een betere oplossing, hoeft het niet op een traditionele manier. Alle disrupties worden bij introductie weggelachen. Laat je daardoor niet van slag brengen.
2. Gebruik Lean Startup methodiek
The Lean Startup, misschien heb je het boekje wel eens gelezen. Makkelijker gezegd dan gedaan als je niet op een zolderkamertje zit met een stel ongeschoren studenten. Hoe zet je net als Musk snel en efficiënt innovaties neer in een miljardenbedrijf? Simpel: je gaat op dieet: The Lean Diet for Corporate Fat Cats. Geen smoesjes. Zonder Lean en mean te zijn was het SpaceX nooit gelukt om tegen NASA op te boksen. Maar zelfs de logste corporates kunnen die hippe startups een koekje van eigen deeg geven. De volgende Hyperloop, of Boring Company kan zomaar uit jouw koker komen. Build. Measure. Learn.
3. Besteed aandacht aan ontwerp
De meeste proposities falen, ondanks investeringen van tonnen of zelfs miljoenen. Die van jou niet. Waarom niet? Je zet producten neer waar je gebruikers écht van gaan houden. Liefde bij de eerste swipe. Zorg ervoor dat alle wrijving en ongemak wordt weggenomen en maak superhelden van je gebruikers. Een Tesla neemt je veel werk uit handen als bestuurder. Toch heb je wel steeds de touwtjes in handen. Je remt sneller als er een ongeluk plaatsvindt: je hebt het reactievermogen van een superheld!
Als je er op gaat letten, zal het je opvallen hoeveel producten bagger ontworpen zijn. De meeste moderne auto’s moeten bijvoorbeeld naar de garage voor een software update … Tesla’s niet.
4. Test proposities met Minimum Viable Products
Veel organisaties denken nog steeds in idee-ontwikkeling-lanceren-marketing. Een rechte lijn. Soms zelfs volgens het prehistorische Stage Gate model. Blijf niet achter gesloten Gates ontwikkelen. Valideer aannames over je product zonder tonnen in ontwikkeling te steken. Voorkom dat je geld in een bodemloze put verdwijnt. Het Minimum Viable Product is de oplossing.
Kom achter je bureau vandaan, steek de handen uit de mouwen en test aannames via quick & dirty MVPs’s. Lanceer & leer. Herinner je de aankondiging van de Model 3 nog? Een half miljoen pre-orders. Er was geen cent in ontwikkeling gestoken, maar Tesla wist meteen dat er interesse was en had een aardige duit om van start te gaan.
5. Denk in platforms
Waarom zitten reisbureau’s, taxibedrijven en hotels met de handen in het haar? Dat komt door het on-demand platform: een interessant businessmodel. Een paar tieners uit Silicon Valley vonden een manier om op super-schaalbare wijze hun gasten enorm veel waar voor hun geld te bieden. Hoe komen ze op Airbnb, vraag je je af … Ook Musk is niet vies van dit model: alle Tesla patenten zijn bijvoorbeeld vrij om te gebruiken. Hyperloop is een open competitie om een nieuw transportsysteem uit te vinden. Zo komt de toekomstvisie van Elon sneller dichterbij.
6. Hack je weg naar groei
Nog nooit van Growth Hacking gehoord? Cohort-analyses, viral growth en diepgaande klantinzichten zijn de brandstof voor je groeimotor. Bedrijven als Facebook en Dropbox waren pioniers. Als je de concurrentie te slim af wil zijn, ga je snel aan de slag. Tesla bouwde bijvoorbeeld een referral-systeem in hun app. Hiermee konden Tesla-eigenaren punten sparen voor iedereen die ze overtuigden ook een Tesla te kopen. Zo spaarden ze zelf voor korting op hun volgende auto en kreeg Elon er rap meer klanten bij. Of bouw bijvoorbeeld een easter-egg in je product. Viral filmpjes zijn gratis reclame!
7. Zorg voor een onvergetelijke customer experience
Nadat je jouw klanten verliefd hebt gemaakt met geweldig ontwerp, moet je voorkomen dat ze het uitmaken. Voorkom de gevreesde woorden: It’s Not You, It’s Me. De Model S had al vlak na lancering een heel netwerk van vrijwillige ambassadeurs die zo laaiend enthousiast waren dat ze mensen proefritten wilden aanbieden in hun eigen auto. Tesla gooide het hele fabrikant-dealer-klant model om. Musk bouwt een netwerk van laadpunten waar iedereen zijn Tesla gratis kan opladen. Waarom? Omdat een goed product niet genoeg is. Het gaat om de onvergetelijke ervaring.
Meer weten over hoe je met deze 7 principes het bedrijf van de toekomst stuurt? Koop dan het boek Be Muskalicious op Bol.com.
Verder lezen over Boeken
Online24.10.2023
Waanzinnige roadtrips: avontuurlijke en prachtige routes die je wilt gaan rijden
Bestel het boek nu!Online04.10.2023
Audioboeken op Spotify: 5 x waarom we houden van audioboeken
Lifestyle23.03.2023
Ik wil meer lezen; hoe blijf je de motivatie houden?
Technology06.01.2023
Apple laat luisterboeken inspreken door kunstmatige intelligentie
Maar dat gaat niet zomaarMedia28.01.2022
Kluun: “Ik ‘lees’ door luisterboeken 2 tot 3 keer zoveel”
Media16.11.2021
De voordelen en nadelen van luisterboeken
Entertainment12.11.2021
Spotify komt met luisterboeken en nieuwe statistieken
DC Business12.11.2021
Nieuwe schrijver? Hier kun je jouw boek aanbieden aan uitgevers
Verder lezen over Duurzaam
Nieuws24.04.2024
Dit is wat er gebeurt met microplastics die je eet en drinkt
Het is niet wat je denktNieuws22.04.2024
Earth Day 2024: Waarom zijn bijen eigenlijk zo belangrijk?
Technology12.04.2024
2024 is hét jaar om te investeren in een thuisbatterij
En dit is waaromMarketing12.04.2024
135.000 voetstappen voor een duurzame boodschap in de sneeuw
in de strijd tegen plasticNieuws29.03.2024
Het nieuwe plastic-alternatief komt van dit verrassende materiaal
Nieuws22.03.2024
Zonneplan gaat je zonnepanelen uitschakelen op piekmomenten
DC Business21.03.2024
Benzine, diesel of elektriciteit: wat is milieuvriendelijker?
Correlatie tussen prijs en milieuvriendelijkheid van brandstof in NederlandTechnology20.03.2024
Nvidia maakt een tweede planeet aarde om levens te redden
Verder lezen over Innovatie
Nieuws29.04.2024
Getir stopt met flitsbezorging in Nederland
Ook weg uit de UK, US en DuitslandTechnology18.04.2024
De Atlas-robot van Boston Dynamics is onherkenbaar geworden
Facelift of faceswap?Technology17.04.2024
SAP opent een experience center dat volledig is gericht op AI
Technology03.04.2024
Opmerkelijk: Amazon stopt met zijn kassaloze supermarkt
Technology01.04.2024
Pacemaker-batterijen nooit meer vervangen dankzij je eigen lijf
Technology29.03.2024
Amazon introduceert app op met je handpalm te betalen
Technology28.03.2024
De grootste hyperloop van Europa ligt in Nederland
Technology24.03.2024
OpenAI introduceert AI in Hollywood: vrees acteurs dichterbij
And so it beginsVerder lezen over Tesla
Automotive24.04.2024
Tesla komt met nieuwe Model 3 Performance: dit is er nieuw
Automotive16.04.2024
Tesla gaat niet lekker: dikke prijsverlagingen en ontslaggolf
Technology13.03.2024
Deze 8 rare dingen hebben we als mensheid de ruimte ingeschoten
Automotive08.03.2024
Mensen nemen hun Tesla Cybertruck overal mee naartoe
Automotive29.02.2024
Elon Musk stelt dat Tesla Roadster van 0-100 gaat in 1 seconde
Sneller dan geluidAutomotive20.02.2024
Tesla gaat iets doen aan een grote ergernis van automobilisten
Automotive18.01.2024
Tesla Model Y wordt veel goedkoper in Nederland
Automotive10.01.2024
Zoveel subsidie krijg je in 2024 voor een elektrische auto
De subsidiepot is nu geopendVerder lezen over Toekomst
Technology17.04.2024
SAP opent een experience center dat volledig is gericht op AI
Technology17.04.2024
AI in de Zorg: Inzichten van HLTH Europe Roadshow 2024
Technology15.04.2024
Die botsproef in de ruimte heeft een Nederlands tintje
Dit is HyperScout H.Technology15.04.2024
Nationale Quantum Cursus nu beschikbaar voor het grote publiek
Quantum wordt de volgende techrevolutieTechnology12.04.2024
2024 is hét jaar om te investeren in een thuisbatterij
En dit is waaromMarketing12.04.2024
135.000 voetstappen voor een duurzame boodschap in de sneeuw
in de strijd tegen plasticTechnology27.03.2024
Stellantis Freedom of Mobility Forum ambitie voor wereldwijde duurzame mobiliteit
DC Business21.03.2024