​Muskalicous Management: 7 principes voor het bedrijf van de toekomst

​Muskalicous Management: 7 principes voor het bedrijf van de toekomst

Vorig artikel Volgend artikel

Tesla, SpaceX, Hyperloop, SolarCity: allemaal het product van één brein. Hoe lukt het Musk om steeds weer de meest innovatieve ideeën werkelijkheid te maken? Met deze 7 principes lanceer ook jij ideeën als Elon.

1. Wees disruptie voor

dino
“Hi Dinosaur, meet your Meteor!”

Startups gooien links en rechts de gevestigde orde overhoop. Nog maar even geleden waren elektrische auto’s het lachertje van de industrie. Nu investeren oliemaatschappijen noodgedwongen in complete netwerken van laadpalen. Ontwikkel een disruptieradar en zie de komeet aankomen. Musk bouwt niet op klassieke industriepijlers als patenten en netwerken van autodealers. Hij houdt startups en bijzondere investeringen in de gaten. Hij denkt in problemen en oplossingen, niet in industrieën en branches. Als mensen hard genoeg behoefte hebben aan een betere oplossing, hoeft het niet op een traditionele manier. Alle disrupties worden bij introductie weggelachen. Laat je daardoor niet van slag brengen.

2. Gebruik Lean Startup methodiek

cat
"The Lean Diet for Corporate Fat Cats"

The Lean Startup, misschien heb je het boekje wel eens gelezen. Makkelijker gezegd dan gedaan als je niet op een zolderkamertje zit met een stel ongeschoren studenten. Hoe zet je net als Musk snel en efficiënt innovaties neer in een miljardenbedrijf? Simpel: je gaat op dieet: The Lean Diet for Corporate Fat Cats. Geen smoesjes. Zonder Lean en mean te zijn was het SpaceX nooit gelukt om tegen NASA op te boksen. Maar zelfs de logste corporates kunnen die hippe startups een koekje van eigen deeg geven. De volgende Hyperloop, of Boring Company kan zomaar uit jouw koker komen. Build. Measure. Learn.

3. Besteed aandacht aan ontwerp

lean
Love at First Slide

De meeste proposities falen, ondanks investeringen van tonnen of zelfs miljoenen. Die van jou niet. Waarom niet? Je zet producten neer waar je gebruikers écht van gaan houden. Liefde bij de eerste swipe. Zorg ervoor dat alle wrijving en ongemak wordt weggenomen en maak superhelden van je gebruikers. Een Tesla neemt je veel werk uit handen als bestuurder. Toch heb je wel steeds de touwtjes in handen. Je remt sneller als er een ongeluk plaatsvindt: je hebt het reactievermogen van een superheld!

Als je er op gaat letten, zal het je opvallen hoeveel producten bagger ontworpen zijn. De meeste moderne auto’s moeten bijvoorbeeld naar de garage voor een software update ... Tesla’s niet.

4. Test proposities met Minimum Viable Products

rocket
Launch & Learn at Rocket Speed"

Veel organisaties denken nog steeds in idee-ontwikkeling-lanceren-marketing. Een rechte lijn. Soms zelfs volgens het prehistorische Stage Gate model. Blijf niet achter gesloten Gates ontwikkelen. Valideer aannames over je product zonder tonnen in ontwikkeling te steken. Voorkom dat je geld in een bodemloze put verdwijnt. Het Minimum Viable Product is de oplossing.

Kom achter je bureau vandaan, steek de handen uit de mouwen en test aannames via quick & dirty MVPs’s. Lanceer & leer. Herinner je de aankondiging van de Model 3 nog? Een half miljoen pre-orders. Er was geen cent in ontwikkeling gestoken, maar Tesla wist meteen dat er interesse was en had een aardige duit om van start te gaan.

5. Denk in platforms

reis

Waarom zitten reisbureau’s, taxibedrijven en hotels met de handen in het haar? Dat komt door het on-demand platform: een interessant businessmodel. Een paar tieners uit Silicon Valley vonden een manier om op super-schaalbare wijze hun gasten enorm veel waar voor hun geld te bieden. Hoe komen ze op Airbnb, vraag je je af ... Ook Musk is niet vies van dit model: alle Tesla patenten zijn bijvoorbeeld vrij om te gebruiken. Hyperloop is een open competitie om een nieuw transportsysteem uit te vinden. Zo komt de toekomstvisie van Elon sneller dichterbij.

6. Hack je weg naar groei

turtle
Get your Hack on Track

Nog nooit van Growth Hacking gehoord? Cohort-analyses, viral growth en diepgaande klantinzichten zijn de brandstof voor je groeimotor. Bedrijven als Facebook en Dropbox waren pioniers. Als je de concurrentie te slim af wil zijn, ga je snel aan de slag. Tesla bouwde bijvoorbeeld een referral-systeem in hun app. Hiermee konden Tesla-eigenaren punten sparen voor iedereen die ze overtuigden ook een Tesla te kopen. Zo spaarden ze zelf voor korting op hun volgende auto en kreeg Elon er rap meer klanten bij. Of bouw bijvoorbeeld een easter-egg in je product. Viral filmpjes zijn gratis reclame!

7. Zorg voor een onvergetelijke customer experience

heart

Nadat je jouw klanten verliefd hebt gemaakt met geweldig ontwerp, moet je voorkomen dat ze het uitmaken. Voorkom de gevreesde woorden: It’s Not You, It’s Me. De Model S had al vlak na lancering een heel netwerk van vrijwillige ambassadeurs die zo laaiend enthousiast waren dat ze mensen proefritten wilden aanbieden in hun eigen auto. Tesla gooide het hele fabrikant-dealer-klant model om. Musk bouwt een netwerk van laadpunten waar iedereen zijn Tesla gratis kan opladen. Waarom? Omdat een goed product niet genoeg is. Het gaat om de onvergetelijke ervaring.

Meer weten over hoe je met deze 7 principes het bedrijf van de toekomst stuurt? Koop dan het boek Be Muskalicious op Bol.com.

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies