Media07.12.2021

Dit is de slechtste reclameslogan van 2021


Je kunt het leven niet altijd serieus nemen. Dat weet ook de organisatie van de verkiezing voor de Slechtste Slogan van 2021. Sommige bedrijven, bestemmingen en organisaties prijzen zichzelf namelijk echt op een bedenkelijke manier aan. Het was overigens al de tiende keer dat de verkiezing plaatsvond. De bedenkelijke ‘winnaar’ ontvangt een blauw tegeltje van het platform ‘Slechte Slogans’. Van 1 tot 6 december kon gestemd worden op de genomineerden.

Winnaar Slechtste Slogan 2021

De winnaar van 2021 is Benny’s Vleesservice. Een bedrijf waar je waarschijnlijk nog nooit van hebt gehoord, maar een originele slogan gebruiken ze zeker. Die is namelijk ‘Mijn ballen wegen 130 gram!!’. Tja, bijzonder is de slogan sowieso, maar hij blijft wel hangen. Als je het mij vraagt had de gemeente Almelo moeten winnen. Zij bedachten namelijk een slogan om de plaats te promoten met de slogan ‘I Amlelo’. Niet te doen toch? Een andere kanshebber was Cafetaria Borst met ‘De lekkerste borst voeding aan huis!’.

Genomineerden Slechtste Slogan

De slogan van Almelo was slecht, maar er waren nog meer dubieuze leuzen genomineerd. Rijmen en ‘ludieke’ woordspelingen deden het goed dit jaar. Zoals ‘Jusleasen, daar wil je toch voor kiezen?’ of ‘You maki miso happy’. Warsteiner gebruikte ook een woordgrapje: ‘Warsteiner, geniet van Duitse delicaflesse’. De meest schunnige van dit jaar gaat waarschijnlijk naar Roes minihijskraanverhuur: ‘elk gaatje prutsen wij ‘m d’r in’.

Slechte slogans blijven bestaan

In de tien jaar dat het platform bestaat blijven slechte slogans binnenkomen. Als je er zelf eentje spot kun je die doorgeven via de website. Elke werkdag staat een nieuwe slogan op de site. De inzendingen blijven nog altijd binnenkomen.

Mede-initiatiefnemer Tefke van Dijk: “Over de inzendingen zeggen we vaak gekscherend tegen elkaar ‘Het hout nooit op!’, naar de slogan van een houthandel. Nu valt ons wel op dat de oogst aan ingestuurde slogans afgelopen coronajaar minder groot was dan voorgaande jaren. Logisch, want als je veel thuis moet blijven en weinig op straat komt, loop je minder slogans tegen het lijf.”

De slogan van Benny volgt de winnaar van vorig jaar op. Dat was Laat je poesje knippen voor ze begint te wippen van Dierenrechtenorganisatie Gaia (België).

Irene Boskma

Irene is tekstschrijver en blogger. Naast schrijven vindt ze het leuk om hard te lopen en de wereld rond te reizen. Of dat nu korte of lange trips zijn, een verre reis of een bestemming in eigen land. Ze leest dan ook veel reisverhalen om inspiratie op te doen en schrijft graag haar eigen belevenissen op. Omdat ze vindt dat elke plek iets bijzonders heeft, reist ze voor Travelvalley overal naartoe. Ook in haar vrije tijd ontdekt ze graag de wereld en af en toe gaat ze een tijdje weg om als digital nomad vanaf de andere kant van de wereld te werken.

Verder lezen over Reclame

​Commerciële ontstoppingsmiddelen slecht voor afvoer en milieu

Televisiereclames die door de jaren heen steeds opnieuw voorbij komen, lijken in staat ons collectief te hersenspoelen. Een fascinerend voorbeeld hiervan zijn de al sinds decennia voorbij komende televisiereclames van ee...

Nieuws05.02.2024

​Commerciële ontstoppingsmiddelen slecht voor afvoer en milieu

Hersenspoeling door veelvuldig adverteren blijkt te werken!
YouTube gaat langere reclameblokken uitproberen

Persoonlijk heb ik een hekel aan reclame, zowel op tv als online. En dan bedoel ik reclame die je steeds vaker, en langer, ‘verplicht’ bent om te kijken voordat je een programma of video start, of verder kunt kijken....

Entertainment07.09.2023

YouTube gaat langere reclameblokken uitproberen

Alleen als je op tv streamt, in ruil voor minder onderbrekingen
Generatieve AI breekt door in de reclamewereld

Grote internationale adverteerders experimenteren met generatieve AI-tools zoals ChatGPT om de kosten van de productie van reclame te drukken. Marketeers denken dat generatieve AI niet alleen de productie goedkoper kan m...

Marketing23.08.2023

Generatieve AI breekt door in de reclamewereld

Commercials maken kan 10 tot 20 keer goedkoper, zeggen marketeers
Influencers moeten kids laten meedelen in hun verdiensten

Influencers, als ze genoeg volgers en views hebben, kunnen een aardig zakcentje verdienen met hun posts en video’s op sociale netwerken en YouTube. Dat doen ze vooral ook door het promoten (of pluggen) van producten wa...

Social Media17.08.2023

Influencers moeten kids laten meedelen in hun verdiensten

De voordelen en nadelen van adblockers

YouTube heeft het het afgelopen weekend nog wat duidelijker gemaakt: adblockers worden niet geaccepteerd. Je krijgt straks geen video’s meer te zien als je gebruikmaakt van advertentieblokkerende software. Maar die sof...

Advertising14.08.2023

De voordelen en nadelen van adblockers

YouTube op TV krijgt onskipbare advertenties van 30 seconden

Waar YouTube in de browser en YouTube de app op smartphones al een tijdje het gas erop heeft waar het gaat om reclames, gaat het nu volle kracht vooruit met commerciële uitingen in de televisie-app. Er komen onskipbare...

Video18.05.2023

YouTube op TV krijgt onskipbare advertenties van 30 seconden

Hè bah
Tesla wil reclame gaan maken

Er zijn bedrijven die zelf nauwelijks reclame hoeven te maken om hun producten aan de man, of vrouw, te brengen. Ze genereren uit zichzelf al zoveel aandacht dat betaalde commercials niet nodig zijn. Die strategie is ech...

Automotive17.05.2023

Tesla wil reclame gaan maken

De adem van de concurrentie wordt te heet en prijsverlagingen werken niet meer
​Reclameverbod voor online casino’s

Online casino’s zijn in Nederland sinds 1 oktober 2021 toegestaan indien er een kansspelvergunning is verstrekt door de Kansspelautoriteit. Het legaliseren van de online gokmarkt is gepaard gegaan met enorm veel reclam...

Online12.04.2023

​Reclameverbod voor online casino’s