Media06.12.2013

Geen toekomst voor de e-books?


geen-toekomst-voor-de-e-books.jpg
geen-toekomst-voor-de-e-books.jpg

De manier waarop de (grote) traditionele boekenuitgevers tegen de digitale toekomst aankijken doet denken aan hoe de krantenuitgevers door vooroordelen hun toekomst onderuit halen. Boeken hebben nog het voorlopige voordeel dat een hele generatie is opgegroeid met het met plezier van het lezen van een boek op de bank, in bed of onderweg. Dat gevoel zal voor grote groepen lezers niet snel verdwijnen, maar het aantal lezers zal naar verhouding steeds meer afnemen. De steeds veranderende tijdsbesteding door de verleidingen van de smarphones en tables is nu eenmaal, zeker voor de jongeren onder ons, zeer groot.

De auteurs, de uitgevers en de mensen die in boekhandels werken zullen van nature ook niet uitblinken in het fanatiek werken met computers en het deelnamen aan de digitale wereld van de Sociale Media. En de door met name Amazone, met hun goedkope Kindle, afgedwongen e-book verkoop moet voor vele uitgevers als een koude douche zijn gekomen. Maar het probleem is dat het met het uitbrengen van eBooks de toekomst van de boekenuitgevers nog niet in veilig vaarwater is. 

De manier waarop de uitgevers hebben gereageerd op de e-Book introductie, die verrassender wijze meer aanhangers heeft men dan misschien van boekenlezers zou verwachten, is zoals de muziek- en film-industrie is geweest: beschermen van hun primaire product door release planning en prijsstelling. Deze policy leidt maar tot één consumenten reactie, namelijk kopiëren en downloaden. Dat verliest de producent altijd, hoeveel toezicht ze ook in stichtingen als Brein stoppen en hoeveel de politieke elite ook bereid is hun monopoly van de auteursrechten in regelgeving en opsporing verder te versterken.

Bij de films en muziek is uiteindelijk het marktconforme antwoord gevonden op het gratis downloaden, Netflix : het abonneren op (groot en onbeperkt) aanbod van films of muziek (Google Play, Spotify) waarbij het te beluisteren of te bekijken nummer on-line wordt gestreamd. Zolang de prijs maar goed blijft (onder het tientje per maand!) en het aanbod groot en aantrekkelijk zal dit de voorkeur hebben van de consument ten opzichte van het per item kopen en downloaden of het zoeken naar gratis kopiëen en die downloaden.

De populariteit van Netflix heeft nu ook aanbieders van e-books op het spoor gezet met nu ook de dienst als scribd.com: groot aanbod voor $8,99 per maand nu voornamelijk van HarperCollins. Je kunt niet alleen het actuele aanbod van boeken van heel veel uitgevers lezen, maar ook boeken en documenten waar geen auteursrecht meer op rust, en vele documenten door gebruikers geüpload en boeken van auteurs die zelf, buiten een uitgever om, hun creaties ter lezing aanbieden. Zo ziet hun aanbod er uit:

scribd-world-largest-library.jpg
scribd-world-largest-library.jpg

Zij claimen verder: dat zij maandelijks 80 miljoen lezers hebben, 40 miljoen boeken en documenten geüpload hebben staan, in meer dan 100 landen hun subscription aanbieden en in hun database 420 miljard woorden hebben staan.

In alle opzichten is een e-book een inferieur digitaal product in het tijdperk van tablets, Apps, video’s, hyperlinks and interactiviteit. Ook daar moet de echte revolutie nog komen en dat begint met de auteurs die aan een traditioneel opgeschreven verhaal een andere dimensie kan en wil toevoegen. Maar het is logisch dat als men een boek leest en daar (eigen)namen staan je kunt regelen dat er altijd hyperlinks zijn naar relevante pagina’s, documenten, artikelen, foto’s en video’s op het net. Maar ook dat de auteur nu de gelegenheid heeft (bewegend) beeldmateriaal en geluid toe te voegen. En dat men met links als lezer andere wegen kan vinden in het verhaal. Door de gebruiker te helpen met namen en gebeurtenissen door middel van schema’s en flashbacks, kan de lezer geholpen worden de verhaallijn goed vast te houden. De auteurs worden dan scenarioschrijvers in een digitale wereld van de verhalen!

In een recent artikel van Mashable wordt verteld over een oude renomeerde US uitgever HarperCollins, die door benoemingen in de directie deze nieuwe wegen wil gaan exploiteren. Het is een lezenswaardig artikel over hoe je ook naar het vak van boeken-uitgeven in dit internet tijdperk kan kijken. Wat onze Nederlandse uitgevers ook als visie kunnen ontwikkelen, twee zaken zullen niet te keren zijn: het aantal lezers van de traditionele boeken zal gestaag afnemen en de e-book is niet het eindstation in de digitale wereld. Al het overige zal afhangen van de creativiteit van niet conventionele auteurs en van de intelligentie die de marketeers tonen in het begrijpen van de behoeftes van de lezers, oude en nieuwe stijl.

Jeroen de Hooge

Jeroen is al meer dan 15 jaar betrokken bij Dutchcowboys. Voornamelijk als digital content creator. En dan voor alle titels van The Blogidea Factory. Liefhebber van advertising, entertainment, tech, gadgets, en eigenlijk alles online.

...

Verder lezen over Boeken

5 tips voor het ontwikkelen van mannelijke kracht

Wat betekent mannelijke kracht? Voor veel mannen is dit jarenlang synoniem geweest met stoïcijns doorzetten, fysieke sterkte, of het oplossen van problemen zonder te klagen. Het boek Leiden vanuit Mannelijke Kracht. Mythes Ontrafeld van Marnix Reijmerink, Michiel Soeters en Jakob van Wielink biedt echter een heel andere kijk.

Marketing09.12.2024

5 tips voor het ontwikkelen van mannelijke kracht

Praktische inzichten uit het nieuwe boek Leiden vanuit Mannelijke Kracht. Mythes Ontrafeld
Waanzinnige roadtrips: avontuurlijke en prachtige routes die je wilt gaan rijden

Het kan niemand zijn ontgaan, wij maken nu eenmaal graag roadtrips en dan het liefst ook nog eens op plekken die niet zo vanzelfsprekend zijn. Roadtrips zijn veel leuker dan welke andere manier van reizen ook. Ik geef to...

Online24.10.2023

Waanzinnige roadtrips: avontuurlijke en prachtige routes die je wilt gaan rijden

Bestel het boek nu!
​Audioboeken op Spotify: 5 x waarom we houden van audioboeken

Spotify Premium-gebruikers in Engelstalige landen zoals het Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Staten hebben geluk: zij hebben als eerste ‘gratis’ toegang tot de audioboeken van Spotify: 15 uur per maand om precies...

Online04.10.2023

​Audioboeken op Spotify: 5 x waarom we houden van audioboeken

Ik wil meer lezen; hoe blijf je de motivatie houden?

Lezen is een geweldige manier om te ontspannen, te leren en je verbeelding te stimuleren. Of je nu romans, non-fictie, tijdschriften of blogs leest, het kan een belangrijk onderdeel zijn van je dagelijkse routine. Maar s...

Lifestyle23.03.2023

Ik wil meer lezen; hoe blijf je de motivatie houden?

Apple laat luisterboeken inspreken door kunstmatige intelligentie

Luisterboeken kennen we als boeken die zijn ingesproken door mensen. Schrijvers, BN’ers of minder bekende, maar wel prettige stemmen. Je moet er niet aan denken dat Siri of Google Assistent een heel boek gaat voorlezen...

Technology06.01.2023

Apple laat luisterboeken inspreken door kunstmatige intelligentie

Maar dat gaat niet zomaar
Kluun: “Ik ‘lees’ door luisterboeken 2 tot 3 keer zoveel”

Kluun is een schrijver, een verhalenverteller, maar ook een voorlezer. Hij heeft deze week op Storytel de luisterversie van zijn boek DJ gelanceerd: een bijzondere samenwerking met DJ Bart Thimbles, die volgens de schrij...

Media28.01.2022

Kluun: “Ik ‘lees’ door luisterboeken 2 tot 3 keer zoveel”

​De voordelen en nadelen van luisterboeken

Spotify heeft een duidelijk signaal afgegeven: na podcasts wil het zich nu gaan richten op audioboeken. Op zich een heel logisch stap: als mensen graag luisteren naar andere mensen die praten, waarom dan niet naar mensen...

Media16.11.2021

​De voordelen en nadelen van luisterboeken

​Spotify komt met luisterboeken en nieuwe statistieken

Het einde van het jaar komt eraan, de mogelijkheid om je Wrapped-lijst nog te beïnvloeden is sinds 31 oktober verleden tijd en iedereen zit dus te wachten op jaarlijstjes van Spotify. De streamingdienst komt wel vast me...

Entertainment12.11.2021

​Spotify komt met luisterboeken en nieuwe statistieken