Jeroen is al meer dan 15 jaar betrokken bij Dutchcowboys. Voornamelijk als digital content creator. En dan voor alle titels van The Blogidea Factory. Liefhebber van advertising, entertainment, tech, gadgets, en eigenlijk alles online.
De manier waarop de (grote) traditionele boekenuitgevers tegen de digitale toekomst aankijken doet denken aan hoe de krantenuitgevers door vooroordelen hun toekomst onderuit halen. Boeken hebben nog het voorlopige voordeel dat een hele generatie is opgegroeid met het met plezier van het lezen van een boek op de bank, in bed of onderweg. Dat gevoel zal voor grote groepen lezers niet snel verdwijnen, maar het aantal lezers zal naar verhouding steeds meer afnemen. De steeds veranderende tijdsbesteding door de verleidingen van de smarphones en tables is nu eenmaal, zeker voor de jongeren onder ons, zeer groot.
De auteurs, de uitgevers en de mensen die in boekhandels werken zullen van nature ook niet uitblinken in het fanatiek werken met computers en het deelnamen aan de digitale wereld van de Sociale Media. En de door met name Amazone, met hun goedkope Kindle, afgedwongen e-book verkoop moet voor vele uitgevers als een koude douche zijn gekomen. Maar het probleem is dat het met het uitbrengen van eBooks de toekomst van de boekenuitgevers nog niet in veilig vaarwater is.
De manier waarop de uitgevers hebben gereageerd op de e-Book introductie, die verrassender wijze meer aanhangers heeft men dan misschien van boekenlezers zou verwachten, is zoals de muziek- en film-industrie is geweest: beschermen van hun primaire product door release planning en prijsstelling. Deze policy leidt maar tot één consumenten reactie, namelijk kopiëren en downloaden. Dat verliest de producent altijd, hoeveel toezicht ze ook in stichtingen als Brein stoppen en hoeveel de politieke elite ook bereid is hun monopoly van de auteursrechten in regelgeving en opsporing verder te versterken.
Bij de films en muziek is uiteindelijk het marktconforme antwoord gevonden op het gratis downloaden, Netflix : het abonneren op (groot en onbeperkt) aanbod van films of muziek (Google Play, Spotify) waarbij het te beluisteren of te bekijken nummer on-line wordt gestreamd. Zolang de prijs maar goed blijft (onder het tientje per maand!) en het aanbod groot en aantrekkelijk zal dit de voorkeur hebben van de consument ten opzichte van het per item kopen en downloaden of het zoeken naar gratis kopiëen en die downloaden.
De populariteit van Netflix heeft nu ook aanbieders van e-books op het spoor gezet met nu ook de dienst als scribd.com: groot aanbod voor $8,99 per maand nu voornamelijk van HarperCollins. Je kunt niet alleen het actuele aanbod van boeken van heel veel uitgevers lezen, maar ook boeken en documenten waar geen auteursrecht meer op rust, en vele documenten door gebruikers geüpload en boeken van auteurs die zelf, buiten een uitgever om, hun creaties ter lezing aanbieden. Zo ziet hun aanbod er uit:
Zij claimen verder: dat zij maandelijks 80 miljoen lezers hebben, 40 miljoen boeken en documenten geüpload hebben staan, in meer dan 100 landen hun subscription aanbieden en in hun database 420 miljard woorden hebben staan.
In alle opzichten is een e-book een inferieur digitaal product in het tijdperk van tablets, Apps, video’s, hyperlinks and interactiviteit. Ook daar moet de echte revolutie nog komen en dat begint met de auteurs die aan een traditioneel opgeschreven verhaal een andere dimensie kan en wil toevoegen. Maar het is logisch dat als men een boek leest en daar (eigen)namen staan je kunt regelen dat er altijd hyperlinks zijn naar relevante pagina’s, documenten, artikelen, foto’s en video’s op het net. Maar ook dat de auteur nu de gelegenheid heeft (bewegend) beeldmateriaal en geluid toe te voegen. En dat men met links als lezer andere wegen kan vinden in het verhaal. Door de gebruiker te helpen met namen en gebeurtenissen door middel van schema’s en flashbacks, kan de lezer geholpen worden de verhaallijn goed vast te houden. De auteurs worden dan scenarioschrijvers in een digitale wereld van de verhalen!
In een recent artikel van Mashable wordt verteld over een oude renomeerde US uitgever HarperCollins, die door benoemingen in de directie deze nieuwe wegen wil gaan exploiteren. Het is een lezenswaardig artikel over hoe je ook naar het vak van boeken-uitgeven in dit internet tijdperk kan kijken. Wat onze Nederlandse uitgevers ook als visie kunnen ontwikkelen, twee zaken zullen niet te keren zijn: het aantal lezers van de traditionele boeken zal gestaag afnemen en de e-book is niet het eindstation in de digitale wereld. Al het overige zal afhangen van de creativiteit van niet conventionele auteurs en van de intelligentie die de marketeers tonen in het begrijpen van de behoeftes van de lezers, oude en nieuwe stijl.
Verder lezen over Boeken
Marketing09.12.2024
5 tips voor het ontwikkelen van mannelijke kracht
Praktische inzichten uit het nieuwe boek Leiden vanuit Mannelijke Kracht. Mythes OntrafeldOnline24.10.2023
Waanzinnige roadtrips: avontuurlijke en prachtige routes die je wilt gaan rijden
Bestel het boek nu!Online04.10.2023
Audioboeken op Spotify: 5 x waarom we houden van audioboeken
Lifestyle23.03.2023
Ik wil meer lezen; hoe blijf je de motivatie houden?
Technology06.01.2023
Apple laat luisterboeken inspreken door kunstmatige intelligentie
Maar dat gaat niet zomaarMedia28.01.2022
Kluun: “Ik ‘lees’ door luisterboeken 2 tot 3 keer zoveel”
Media16.11.2021
De voordelen en nadelen van luisterboeken
Entertainment12.11.2021