Het ging vooral over mentaliteit tijdens IncT inspiratie het congres over innovatief uitgeven. Woensdag 3 november storten zich ruim 100 professionals op het aansprekende programma wat David Huijzer als organisator had ontwikkeld. Het ging erom dat er weer lef werd getoond door uitgevers en gekeken werd naar innovatieve manieren van uitgeven.
Lef getuigt van een bepaalde mentaliteit die niet alle uitgevers zichzelf toedichten. Dat getuigt van een goed zelf inzicht en juist omdat de markt zo veranderd zullen we moeten aanpakken. Maar hoe dan? De combinatie van presentaties en aansluitend in een werkgroep met elkaar discussiëren leverde ieder geval interessante inzichten op waar je als uitgever mee aan de slag kan.
De aanwezige sprekers boden inzicht hoe zij bezig waren met innovatie. En ja hoor, de Ipad (volgens sommige de heilige graal voor uitgevers) werd genoemd, ik zou het die dag nog vaker horen. Eerst maar even luisteren naar David Beckmann die onderzoek heeft gedaan naar een gezamenlijke strategie voor Deense dagbladuitgevers.
Er waren zeker voordelen te halen uit zijn onderzoek, maar direct ermee aan de slag gaan liet nog even op zich wachten. Er was teveel angst en tegengestelde belangen bij de dagbladuitgevers en daardoor kwam het niet goed van de grond. Waar hebben we dat meer gezien en gehoord. Leuker om te constateren was dat Wiebe de Jager van Eburon en ereaders.nl altijd op zoek is naar nieuwe mogelijkheden om schrijvers en lezers met elkaar in contact te brengen. Dat internet hier een uitgelezen kans voor is laat zich raden. Papier wordt niet helemaal losgelaten maar gaat een andere rol vervullen. Veel meer als hebbeding en persoonlijke werken. Met Elinea, het bedrijf van Wiebe willen ze iets heel anders bieden. Namelijk de mogelijkheid dat je artikelen online distribueert die te lezen zijn op alle mogelijke hardware voorhanden. De ontvanger kan zelf selecteren op favorieten redacties, columnisten en schrijvers uit het gehele bladen en kranten aanbod. Geen berg papier waar je maar 10 procent van leest maar een persoonlijke digitale kwaliteitskrant op maat. Of hiervoor betaald gaat worden geloofd bijna niemand. Maar Wiebe gelooft het wel en er wordt al volop meegewerkt door uiteenlopende bronnen als Voetbal International, Elsevier, NRC Handelsblad, e.a.
Wat dat betreft was www.Mijnbestseller.nl een leuke eyeopener. Dit initiatief ondersteunt je bij het schrijven, opmaken en publiceren van je boek en het helpt mee bij de verkoop van je bestseller. In combinatie met Social media wordt er gezamenlijk met mijnbesteller marketing voor je boek bedreven. Een initiatief om te volgen en als, je schrijver bent of wilt worden, en je eigen boek wilt publiceren dan is deze laagdrempelige mogelijkheid erg aantrekkelijk.
CDO Angelique Wouters van Selexyz boekhandels vond het een aansprekend gegeven en maakte gelijk een afspraak. Kijk dan hebben die schrijvers gelijk extra promotie via the bricks/clicks strategie van Selexyz. Angelique staat namelijk voor een hele grote uitdaging. Met een achtergrond bij Albert Heijn is zij nu een nieuwe strategie aan het inbrengen om de ultieme bricks/clicks formule voor de populaire boekhandel uit te rollen. Zij bracht met verve haar presentatie en vol enthousiasme dook ik na afloop de werkgroep in. De kenners uit het uitgeefvak zagen toch heel wat beren op de weg en waren niet zo overtuigd als ik.
Op mijn vraag waarom ze een eigen Selexyz Ereader had ontwikkeld gaf ze toe dat het wellicht een fout was om daar aan te beginnen. Maar ja, over de gehele dag bleek ook dat je moet proberen. Trial and error. Wees niet bang voor een fout, maar probeer.
Zoals een van de sprekers een bekende quote van Darwin gaf; “It is not the strongest of the species that survives, nor the most intelligent that survives. It is the one that is the most adaptable to change.
Uitgevers zullen moeten proberen het businessmodel weer kloppend te krijgen. Er zijn nog veel onzekerheden, maar er gloort zeker hoop. Anders denken (klantgericht), van elkaar leren en samenwerken is het devies.
Uitsmijter van de dag Oscar Kneppers gaf volledig glans aan het mentaliteit verhaal. Oscar vertelde dat hij vaak op zijn bek is gegaan maar altijd bleef kijken naar innovatieve mogelijkheden. Met Emerce en Bright is hij daar heel goed in geslaagd. En binnenkort komt hij met een eigen film rond zijn eigen concept Rockstart gebaseerd op het helpen van Start ups. Daar krijgt Oscar energie van en dat is wat hij wil. Volgens mij een heel mooi gegeven. Geef energie, creëer waarde wees bereid te delen en kijk naar andere modellen. Leer van elkaar en sta niet stil. Dus toon mentaliteit en heb durf. Ik heb nu al zin in volgend jaar om te zien wat dat heeft opgeleverd.
Verder lezen over iPad
Gaming17.09.2024
De Epic Games Store is nu op iPad beschikbaar
Social Media28.08.2024
Snapchat is eindelijk goed te gebruiken op iPad
Mobile27.05.2024
Dit is wat Apple te zeggen heeft over die terugkerende foto’s
Mobile21.05.2024
Apple fikst fotoprobleem en doet alsof er niks aan de hand is
Mobile17.05.2024
iPhone gaat helpen tegen wagenziekte
Mobile16.05.2024
iPhone-probleem zorgt dat weggegooide foto’s van jaren geleden terug zijn
Gadgets10.05.2024
Apple: ‘Sorry voor onze smakeloze reclamespot voor de iPad’
Gadgets07.05.2024
Apple toont een geheel vernieuwde iPad-lineup
Nieuwe Pro's & Air'sVerder lezen over User Generated Content
Online07.09.2020
Help! De concurrent jat productomschrijvingen uit mijn webshop!
Social Media16.08.2019
Focus op kwalitatieve content: LinkedIn benoemt redactioneel team Benelux
Tech in Asia31.07.2019
Bilibili: alsof je in een bioscoopzaal Youtube zit te kijken met je vrienden
Online10.04.2014
Millennials vertrouwen op User Generated Content [Infographic]
Online23.04.2012
Latijns-Amerika creëert veel user generated content
Online20.07.2010
Tiësto kiest voor een ‘user-generated’ videoclip
Media04.11.2009
User Generated Data: The Real World casting shadows
Social Media27.02.2009