Media04.11.2010

Innovatief uitgeven getuigt van lef


innovatief-uitgeven-getuigt-van-lef.jpg
innovatief-uitgeven-getuigt-van-lef.jpg

Het ging vooral over mentaliteit tijdens IncT inspiratie het congres over innovatief uitgeven. Woensdag 3 november storten zich ruim 100 professionals op het aansprekende programma wat David Huijzer als organisator had ontwikkeld. Het ging erom dat er weer lef werd getoond door uitgevers en gekeken werd naar innovatieve manieren van uitgeven.

Lef getuigt van een bepaalde mentaliteit die niet alle uitgevers zichzelf toedichten. Dat getuigt van een goed zelf inzicht en juist omdat de markt zo veranderd zullen we moeten aanpakken. Maar hoe dan? De combinatie van presentaties en aansluitend in een werkgroep met elkaar discussiëren leverde ieder geval interessante inzichten op waar je als uitgever mee aan de slag kan.
De aanwezige sprekers boden inzicht hoe zij bezig waren met innovatie. En ja hoor, de Ipad (volgens sommige de heilige graal voor uitgevers) werd genoemd, ik zou het die dag nog vaker horen. Eerst maar even luisteren naar David Beckmann die onderzoek heeft gedaan naar een gezamenlijke strategie voor Deense dagbladuitgevers.

Er waren zeker voordelen te halen uit zijn onderzoek, maar direct ermee aan de slag gaan liet nog even op zich wachten. Er was teveel angst en tegengestelde belangen bij de dagbladuitgevers en daardoor kwam het niet goed van de grond. Waar hebben we dat meer gezien en gehoord. Leuker om te constateren was dat Wiebe de Jager van Eburon en ereaders.nl altijd op zoek is naar nieuwe mogelijkheden om schrijvers en lezers met elkaar in contact te brengen. Dat internet hier een uitgelezen kans voor is laat zich raden. Papier wordt niet helemaal losgelaten maar gaat een andere rol vervullen. Veel meer als hebbeding en persoonlijke werken. Met Elinea, het bedrijf van Wiebe willen ze iets heel anders bieden. Namelijk de mogelijkheid dat je artikelen online distribueert die te lezen zijn op alle mogelijke hardware voorhanden. De ontvanger kan zelf selecteren op favorieten redacties, columnisten en schrijvers uit het gehele bladen en kranten aanbod. Geen berg papier waar je maar 10 procent van leest maar een persoonlijke digitale kwaliteitskrant op maat. Of hiervoor betaald gaat worden geloofd bijna niemand. Maar Wiebe gelooft het wel en er wordt al volop meegewerkt door uiteenlopende bronnen als Voetbal International, Elsevier, NRC Handelsblad, e.a.

Wat dat betreft was www.Mijnbestseller.nl een leuke eyeopener. Dit initiatief ondersteunt je bij het schrijven, opmaken en publiceren van je boek en het helpt mee bij de verkoop van je bestseller. In combinatie met Social media wordt er gezamenlijk met mijnbesteller marketing voor je boek bedreven. Een initiatief om te volgen en als, je schrijver bent of wilt worden, en je eigen boek wilt publiceren dan is deze laagdrempelige mogelijkheid erg aantrekkelijk.

CDO Angelique Wouters van Selexyz boekhandels vond het een aansprekend gegeven en maakte gelijk een afspraak. Kijk dan hebben die schrijvers gelijk extra promotie via the bricks/clicks strategie van Selexyz. Angelique staat namelijk voor een hele grote uitdaging. Met een achtergrond bij Albert Heijn is zij nu een nieuwe strategie aan het inbrengen om de ultieme bricks/clicks formule voor de populaire boekhandel uit te rollen. Zij bracht met verve haar presentatie en vol enthousiasme dook ik na afloop de werkgroep in. De kenners uit het uitgeefvak zagen toch heel wat beren op de weg en waren niet zo overtuigd als ik.

Op mijn vraag waarom ze een eigen Selexyz Ereader had ontwikkeld gaf ze toe dat het wellicht een fout was om daar aan te beginnen. Maar ja, over de gehele dag bleek ook dat je moet proberen. Trial and error. Wees niet bang voor een fout, maar probeer.

Zoals een van de sprekers een bekende quote van Darwin gaf;  “It is not the strongest of the species that survives, nor the most intelligent that survives. It is the one that is the most adaptable to change.

Uitgevers zullen moeten proberen het businessmodel weer kloppend te krijgen. Er zijn nog veel onzekerheden, maar er gloort zeker hoop. Anders denken (klantgericht), van elkaar leren en samenwerken is het devies.

Uitsmijter van de dag Oscar Kneppers gaf volledig glans aan het mentaliteit verhaal. Oscar vertelde dat hij vaak op zijn bek is gegaan maar altijd bleef kijken naar innovatieve mogelijkheden. Met Emerce en Bright is hij daar heel goed in geslaagd. En binnenkort komt hij met een eigen film rond zijn eigen concept Rockstart gebaseerd op het helpen van Start ups. Daar krijgt Oscar energie van en dat is wat hij wil. Volgens mij een heel mooi gegeven. Geef energie, creëer waarde wees bereid te delen en kijk naar andere modellen. Leer van elkaar en sta niet stil. Dus toon mentaliteit en heb durf. Ik heb nu al zin in volgend jaar om te zien wat dat heeft opgeleverd.

Verder lezen over iPad

Dit is wat Apple te zeggen heeft over die terugkerende foto’s

Mooie foto gemaakt met je iPhone, maar later bedacht dat die foto helemaal niet zo mooi was? Het kan zijn dat die verwijderde foto toch recent weer terugkwam. Dit is waarom.

Mobile27.05.2024

Dit is wat Apple te zeggen heeft over die terugkerende foto’s

Apple fikst fotoprobleem en doet alsof er niks aan de hand is

Goed nieuws en slecht nieuws: het goede nieuws is dat er een fix is verschenen voor mensen wiens iPhone of iPad verwijderde foto's toonde. Het slechte dat Apple geen uitleg heeft.

Mobile21.05.2024

Apple fikst fotoprobleem en doet alsof er niks aan de hand is

iPhone gaat helpen tegen wagenziekte

Wagenziekte is heel vervelend, zeker wanneer je een lange rit naar je vakantiebestemming hebt. Apple gaat er iets aan doen om te helpen je autorit wat prettiger te maken.

Mobile17.05.2024

iPhone gaat helpen tegen wagenziekte

iPhone-probleem zorgt dat weggegooide foto’s van jaren geleden terug zijn

Heb je foto's jaren geleden weggegooid, verschijnen ze doodleuk weer op je iPhone. Het gebeurt momenteel bij diverse gebruikers.

Mobile16.05.2024

iPhone-probleem zorgt dat weggegooide foto’s van jaren geleden terug zijn

Apple: ‘Sorry voor onze smakeloze reclamespot voor de iPad’

Apple biedt zijn excuses aan, zegt dat het de plank heeft misgeslagen, maar het laat zijn controversiële reclame wel staan. 

Gadgets10.05.2024

Apple: ‘Sorry voor onze smakeloze reclamespot voor de iPad’

Apple toont een geheel vernieuwde iPad-lineup

Apple heeft vandaag, zoals verwacht, zijn nieuwe iPads gepresenteerd. De iPad Pro (met M4-chip) is een krachtig nieuw model verkrijgbaar in zilver en spacezwart, en die komt in 2 formaten: een lekker ruim 13‑inch model of het wat meer handzame 11‑inch model.

Gadgets07.05.2024

Apple toont een geheel vernieuwde iPad-lineup

Nieuwe Pro's & Air's
Een nieuw Apple-event op 7 mei: iPads, iPads, iPads

Apple heeft zijn nieuwe event aangekondigd en het heet ‘Let Loose’. Verwacht geen auto’s of huisrobots, denk wel aan iPads en accessoires. 

Gadgets25.04.2024

Een nieuw Apple-event op 7 mei: iPads, iPads, iPads

Waarom je niet altijd voor een iPad hoeft te kiezen

iPads zijn inmiddels zo’n standaard geworden in de tabletwereld, dat we het vaker een iPad noemen dan een tablet. Ook als het helemaal geen tablet van Apple is. Ze bestaan: non-Apple-tablets, en die zijn lang niet alti...

Gadgets02.04.2024

Waarom je niet altijd voor een iPad hoeft te kiezen

Verder lezen over User Generated Content

​Help! De concurrent jat productomschrijvingen uit mijn webshop!

In deze column ga ik het hebben over de productbeschrijvingen in jouw webshop. Wat als je een luie concurrent hebt die jouw productteksten pikt? Dat is vervelend. Maar wat als iedere concurrent ze van jou pikt? Behalve ?...

Online07.09.2020

​Help! De concurrent jat productomschrijvingen uit mijn webshop!

Focus op kwalitatieve content: LinkedIn benoemt redactioneel team Benelux

LinkedIn heeft zich door de jaren heen ontwikkeld van de plek waar professionals hun volgende baan vinden tot een waardevol contentplatform. Nu maakt het in 2002 opgerichte zakelijke netwerkplatform bekend 2 nieuwe Nede...

Social Media16.08.2019

Focus op kwalitatieve content: LinkedIn benoemt redactioneel team Benelux

​Bilibili: alsof je in een bioscoopzaal Youtube zit te kijken met je vrienden

Video is hot in de bloeiende Chinese internetsector. Van techgiganten zoals Alibaba en Tencent tot recordbrekende apps zoals Douyin en Kuaishou, de spelers in deze sector zetten alles op alles om tractie te genereren bij...

Tech in Asia31.07.2019

​Bilibili: alsof je in een bioscoopzaal Youtube zit te kijken met je vrienden

Millennials vertrouwen op User Generated Content [Infographic]

Millennials, ook wel bekend als generatie Y zijn alle personen geboren na 1980. Deze generatie is erg verschillend ten opzichte van generatie X. Uit een nieuwe studie van Crowdtap en Ipsos zijn interessante uitkomsten ov...

Online10.04.2014

Millennials vertrouwen op User Generated Content [Infographic]

Latijns-Amerika creëert veel user generated content

Nergens ter wereld is de bevolking meer actief in het creëren van online content dan in Latijns-Amerika. Zo blijkt uit een onderzoek [PDF] van Kantar Media. De onderzoekers merken op dat het fenomeen van user generated...

Online23.04.2012

Latijns-Amerika creëert veel user generated content

Tiësto kiest voor een ‘user-generated’ videoclip

SanDisk kondigt vandaag een samenwerking aan met  DJ Tiësto. Doel van de samenwerking is het creëren van een videoclip aan de hand van beelden die door concertbezoekers zijn gemaakt met behulp van hun mobiele telefoon...

Online20.07.2010

Tiësto kiest voor een ‘user-generated’ videoclip

User Generated Data: The Real World casting shadows

De eerste dag van Paypal Innovate werd gisteren afgesloten door een presentatie van Tim O'Reilly. O'reilly, bekend van zijn boeken, blogs, events en innovatieve kijk op de toekomst, wist in een indrukwekkende presentati...

Media04.11.2009

User Generated Data: The Real World casting shadows

Gebruikers krijgen inspraak in beleid

Eerder deze maand paste Facebook de gebruikersvoorwaarden aan waardoor leden elk recht op hun geuploade content verloren. Nadat daar veel ophef over was ontstaan reageerde CEO Mark Zuckerberg met een post waarin hij aang...

Social Media27.02.2009

Gebruikers krijgen inspraak in beleid