Media16.11.2007

Viral is dood. Below the belt is in!


-181.jpg
-181.jpg

Viral marketing is zooooooo 2006. Hierbij is namelijk vaak nog de afzender voor de hand liggend. Of is het in ieder geval bekend om welk merk het gaat. De opvolger van Viral Marketing is pas écht een sneaky bastard.

Stealth Marketing is zo ontwikkeld dat het volledig onopgemerkt het ‘advertising schild’ van de consument penetreert. De bedoeling is dus dat het volledig authentiek lijkt, terwijl het eigenlijk geregisseerd en geproduceerd is.

Er zijn natuurlijk een aantal voorbeelden uit Amerika. Aanschouw de trailer van de nieuwe film van director Michael Mann en acteur Benicio Del Toro “Lucky Star”, waarin Del Toro rondrijdt in een glimmende SL. De film blijkt verder niet te bestaan. In New York is er een bedrijf genaamd PASS (Interscope Records) dat merken koppelt aan Hip Hop muziek. Zo wordt Jay-Z betaald om de naam Motorola te noemen in een van z’n nummers. Maar dit zijn nog een soort van geavanceerde product-placement voorbeelden (Als Unilevers ‘Life and Cooking’). De getrainde Stealth marketeer kijkt echter verder dan z’n neus lang is. Het bedrijf Freedom Tabaco betaalt actrices (‘leaners’) en bekende rokers om hun sigaretten op te steken in barren en nachtclubs in Manhatten. Onder andere Red Bull betaalde bloggers om het over hun nieuwe product te hebben.

merkbeleving Momenteel is er een discussie gaande omtrent de ethische kanttekeningen bij deze manier van marketen. Kun je het als merk wel maken om mensen als het ware te bespelen? Een terugkomende vraag binnen dit kader is: Hoe zichtbaar is het bedrijf achter de campagne en hoe transparant zijn de bedoelingen? Er zijn tegenstanders (als altijd) die dit zien als het bedriegen van mensen en een verbod eisen. Maar het hele idee van ‘stealth marketing’ is natuurlijk juist om de juiste groep mensen over je product te laten praten. zonder dat je zelf als afzender wordt gezien.

Ik vind dit wel een slimme manier van marketen, maar ook een hele gevaarlijke. Doordat de boodschap niet wordt ervaren als een commerciële, kan de acceptatie bij iemand erg hoog zijn. Als het slim gebeurt werkt het goed, maar zorg ervoor dat mensen zich achteraf nooit bedrogen kunnen voelen.

Verder lezen over Music

Apple stelt dat Spotify niet meer innoveert

Eén van die concurrenten is Apple en dat zegt nu ook: “Waar anderen met audioboeken en podcasts aan de slag gaan, zijn wij gericht op muziek met Apple Music.”

Online19.07.2024

Apple stelt dat Spotify niet meer innoveert

In drie stappen een Winner Man op festivals

Het is zomer en dat betekent dat het festivalseizoen in volle gang is. Na week in, week uit op je werk te hebben gezeten -en dat heeft natuurlijk ook zijn charme-, is het nu eindelijk tijd om het beest los te laten. In het weekend die feestganger, doordeweeks netjes achter het bureau. Niks mis mee. Deze zomer worden festivals nog leuker, want je wordt toch echt uit de tent gelokt om even helemaal los te gaan, Winner Man.

Entertainment27.06.2024

In drie stappen een Winner Man op festivals

Platenmaatschappijen gaan achter AI-muzieksoftware aan

Drake wordt enorm vaak nagedaan door AI. Het is echter nog steeds zoeken hoe dat toch zit met door AI-gegenereerde muziek: wordt er copyright door geschaad of niet?

Online25.06.2024

Platenmaatschappijen gaan achter AI-muzieksoftware aan

Vaderdag giftguide 2024: toffe gadgets en cadeau’s om te geven

Op zondag 16 juni is het dit jaar weer vaderdag. De feestdag ter ere van alle papa’s en vaders in Nederland. Een dag waarbij het vaderschap en de invloed van vaders in de samenleving wordt gevierd.

Gadgets07.06.2024

Vaderdag giftguide 2024: toffe gadgets en cadeau’s om te geven

Een nieuwe editie van het Sprints & Sneakers Festival

Het Sprints & Sneakers Festival is terug voor zijn derde opeenvolgende jaar van succes, op 30 augustus 2024 in Thuishaven, Amsterdam. Na twee achtereenvolgende edities, breidt het thema van dit jaar ‘A New Definition of Growth' de grenzen van groei en impact verder uit.

Events30.05.2024

Een nieuwe editie van het Sprints & Sneakers Festival

A New Definition of Growth
Mogelijk hack bij Ticketmaster: honderden miljoenen gegevens buitgemaakt

Ticketmaster heeft als grootste ticketbedrijf enorm veel invloed, maar ook enorm veel klantgegevens. En die schijnen nu op straat te liggen.

Cybercrime30.05.2024

Mogelijk hack bij Ticketmaster: honderden miljoenen gegevens buitgemaakt

Spotify zegt dat mensen Car Thing moeten weggooien

Het stopte na 5 maanden met de productie ervan, maar nu zegt Spotify zelfs dat je het apparaat beter in de prullenbak kunt gooien: Car Thing.

Gadgets23.05.2024

Spotify zegt dat mensen Car Thing moeten weggooien

Spotify ziet er anders uit: dit is wat er is veranderd

Spotify ziet er binnenkort een tikkeltje anders uit. Betekent dat er verder ook veel is veranderd? Nee. De streamingdienst heeft eigenlijk maar één detail aangepast.

Mobile23.05.2024

Spotify ziet er anders uit: dit is wat er is veranderd

Verder lezen over PR

​Edelman versterkt sectorleiderschap met nieuwe benoemingen in EMEA

Edelman, een van ‘s werelds grootste communicatie- en PR-bureau's, heeft verschillende mensen in de EMEA regio (Europa, het Midden-Oosten en Afrika) benoemd om het leiderschap van verschillende sectoren en praktijken t...

DC Business21.12.2023

​Edelman versterkt sectorleiderschap met nieuwe benoemingen in EMEA

​Digital Marketing Summit: PR meets Marketing

Op donderdag 16 juli presenteren grote namen in PR en marketing tijdens de Meltwater Digital Summit: PR Meets Marketing. Verwacht presentaties van onder andere de global CMO van CocaCola, de CMO van Burger King en de EME...

DC Business10.07.2020

​Digital Marketing Summit: PR meets Marketing

Een gouden tweede jeugd voor PR: Influencer-PR 2.0

Oud-Playboy, schrijver en bescheiden mediadeskundige Jan Heemskerk ziet een gouden tweede jeugd voor de PR! Zijn tip: vol op de influencers gaan! Maar wel met gezond verstand. “Het loket free publicity is gesloten”...

Online21.04.2020

Een gouden tweede jeugd voor PR: Influencer-PR 2.0

​Waarom free publicity een goede basis is voor een contentstrategie

Herken je dit: …Wij zijn een jong en dynamisch bedrijf…Wij ontzorgen onze klanten…Wij staan voor onze klanten klaar…Bij ons telt alleen het allerbeste…Bij ons staat de klant centraal Ik daag je uit eens te te...

Online21.03.2019

​Waarom free publicity een goede basis is voor een contentstrategie

5 redenen waarom visitekaartjes nog steeds nuttig zijn in 2018

Visitekaartjes. Wie kan de scène uit American Psycho vergeten waarin yuppie Wall Street-types elkaar proberen te overtroeven met wie het smaakvolste kaartje heeft. Maar zijn visitekaartjes in deze tijd van technologie,...

DC Business17.06.2018

5 redenen waarom visitekaartjes nog steeds nuttig zijn in 2018

Beste escape room ever: 13 uur in een rijdende trein door Finland

Als je het nog niet had meegekregen: er komt binnenkort een nieuwe versie van Murder on the Orient Express in de bioscopen. Een beetje promotie is dan nooit weg, dus heeft 20th Century Fox samen met de Finse spoorwegen i...

Entertainment23.11.2017

Beste escape room ever: 13 uur in een rijdende trein door Finland

Murder on the Orient Express in het echt
Het PR-drama van United Airlines gaat viral

Het incident van luchtvaartmaatschappij United Airlines heeft inmiddels zo’n beetje alle nieuwsrubrieken en media wel weten te halen. Tijdens een vlucht die letterlijk was overboekt, wat zoveel betekent als dat er meer...

Social Media12.04.2017

Het PR-drama van United Airlines gaat viral

Man hard op weg naar meeste retweets ooit om gratis kipnuggets

Het begon ofwel als een heel goed uitgekiende PR-move van Burgerketen Wendy's, of als grap van random Twitter-gebruiker Carter Wilkerson. Hij vroeg aan het bedrijf op Twitter hoeveel retweets hij moest krijgen voor een j...

Social Media10.04.2017

Man hard op weg naar meeste retweets ooit om gratis kipnuggets

gratis PR-stunt voor burgerketen Wendy's

Verder lezen over Viral

Deze Week Viral: bitcoin omhoog door Trump, spaghetti-mation en Messi

Gelukkig zijn er ook positievere zaken die deze week volledig viral gingen.

Social Media14.07.2024

Deze Week Viral: bitcoin omhoog door Trump, spaghetti-mation en Messi

Deze week viral: nieuwe Golf GTI, Zuck op de surf en dj-prank

Deze week hebben we de meest vreemde zaken voorbij zien komen op social media. Zuckerberg die aan het surfen is (wel/niet op het internet...) en een deejay die haar feestgangers de stuipen op het lijf jaagt. Kijk mee:

Social Media07.07.2024

Deze week viral: nieuwe Golf GTI, Zuck op de surf en dj-prank

Deze Week Viral: eerlijke vinder, Toys R Us en huilende baby’s

Deze week hebben we in Deze Week Viral een aantal verontrustende zaken, maar er zijn ook viral posts die tonen dat de mensheid niet altijd zo slecht is. 

Social Media30.06.2024

Deze Week Viral: eerlijke vinder, Toys R Us en huilende baby’s

Deze Week Viral: van liiiinks naar reeechts, de hoofdband en meer

Deze week gingen er natuurlijk wat meer voetbalgrappen en -grollen viral door het EK, en dat vinden we helemaal niet erg. De leukste virals delen we traditiegetrouw met je in het weekend.

Social Media22.06.2024

Deze Week Viral: van liiiinks naar reeechts, de hoofdband en meer

Deze Week Viral: Trumps haaienspeech, kussentruc en ballencheck

Deze week hebben we veel viral zien gaan, maar we kunnen maar met één viral video beginnen en dat is de haaienspeech van Trump. Let's go!

Social Media16.06.2024

Deze Week Viral: Trumps haaienspeech, kussentruc en ballencheck

Deze week viral: kermisjongen, post-it-keuzes en Ajax

Deze week viral heeft weer een aantal prachtige viralposts gevonden, waaronder de comeback van Let's Go!

Social Media09.06.2024

Deze week viral: kermisjongen, post-it-keuzes en Ajax

Deze Week Viral: Paws Challenge, Joost Klein spreekt en de kapsonesmakreel

Er zijn meer afbeeldingen en video’s die viral gaan, waarvan de Paws Challenge deze week een van de grootste hits is.

Social Media01.06.2024

Deze Week Viral: Paws Challenge, Joost Klein spreekt en de kapsonesmakreel

Zo zit het met de All eyes on Rafah-post die nu viral gaat

Je hoeft je Instagram maar te openen of je ziet hem: All eyes on Rafah. Hoe zit het met deze post, die door zoveel mensen wordt opgepakt?

Social Media29.05.2024

Zo zit het met de All eyes on Rafah-post die nu viral gaat