​Truestory heeft weer een goed idee! Dit keer iets van vroeger!

​Truestory heeft weer een goed idee! Dit keer iets van vroeger!

Vorig artikel Volgend artikel

In de rubriek ‘Beter goed bedacht dan slecht gejat’ deelt Jeroen van Veen, oprichter van creatief bureau Truestory, zijn beste ideeën met de wereld. Nog voordat het verkocht is. Zelfs nog voordat een potentiële klant het heeft gezien. Waarom? Omdat een waardevol idee, waar niks mee gebeurt, waardeloos is.

Deze week: Het vervolg op een tv-reclame

Vroeger keek ik heel veel tv, en daardoor ook heel veel reclames. Inmiddels heb ik er zelf een paar gemaakt en kan ik er niet meer als consument naar kijken. Zo let ik op de opbouw, de duur, het verhaal, de gekozen CTA en de manier van filmen. Door al deze ‘bomen’ kan ik de reclame niet meer zien. Dit vind ik soms wel jammer, maar het voordeel is dat ik beter werk ben gaan maken.

Een reclame moet ervoor zorgen dat je als consument iets gaat doen. Je moet opmerken dat een merk er is. Je moet onthouden wat voor product of dienst het is. Je moet anders over het merk gaan denken. Of het moet tot directe actie aanzetten. Dat laatste is nogal een uitdaging voor een reclamemaker. Want een kijker tot actie laten overgaan, daarvoor moet je de persoon overtuigen dat dit een goed idee is. Een beter idee dan verder te kijken naar het programma dat door jouw boodschap net onderbroken werd.

Als ik voor mezelf spreek dan denk ik dat je dit maar op één manier kunt bereiken, namelijk met een goed verhaal. Natuurlijk kun je aanzetten tot koop door acties, aanbiedingen of andere triggers. Maar als de kijker niet weet wat het is en niet begrijpt waarom hij het ook moet hebben, dan komt er geen actie.

En zo kwamen we op het volgende idee. Wat als we de verhalen van de meest populaire tv-reclames verder vertellen? Budweiser doet het met hun What's up reclame al meer dan 10 jaar en dat is een groot succes gebleken.

Reclame

Hoe gaat het bijvoorbeeld met het jongetje van de ROLO reclame? Pest hij nog steeds olifanten of heeft de klap met de slurf hem veranderd? Als ik het mag zeggen dan denk ik van wel. Ik denk dat hij inmiddels een grote dierenvriend is die niemand meer pest en samen met zijn beste vriendin voor het welzijn van dieren in actie komt. Het ronde chocolaatje eet hij nog steeds. Ook weet hij inmiddels heel goed wat hij met zijn laatste ROLO doet. Die geeft hij aan zijn beste vriendin en tevens vrouw, Marianne Thieme.

En wat dacht je van dat superschattige jongetje van de pindakaasreclame dat later boer wilde worden? En schaatser. Ik denk dat hij tegenwoordig een hipster is met een commerciële functie bij één of ander groot bedrijf in de stad. Met een functie als specialist in PR en sponsoring ofzo. Want door de klimaatverandering zat een carrière als marathonschaatser op natuurijs er natuurlijk al snel niet meer in. En toen hij in de pubertijd kwam wilde hij absoluut geen boer meer zijn, maar juist zo snel mogelijk naar de grote stad. Maar hoe erg hij als mens door de jaren heen ook is veranderd, op kantoor eet hij tijdens de lunch gewoon nog het allerliefste een broodje pindakaas. En weet je wat: hij sponsort met zijn bedrijf een schaatsploeg.

Vind je het een goed idee en wil je dit gaan realiseren? Tof! Je mag het concept zelf gaan uitvoeren. Voor vragen of opmerkingen over het concept kun je mailen naar info@eencreatiefbureau.nl.

Wil je meer over Truestory en onze werkwijze weten? Check dan Instagram.com/eencreatiefbureau

Jeroen van Veen

Jeroen is creatief denker en oprichter van creatief bureau Truestory. Hij heeft talloze ideeën om het leven leuker, mooier en eerlijker te maken. Van die...

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies