Marketing08.10.2015

Top marketingactie: ‘Flightfund’ je vlucht met KLM


Het webcare team van KLM ontvangt dagelijks vele berichten van mensen die heel graag met het vliegtuig willen reizen, maar dat niet kunnen betalen. Hier heeft KLM iets op bedacht: met het FlightFunding experiment willen ze wensen vervullen door geld op te halen via de KLM-volgers op Twitter en Facebook, als een soort crowdfunding project.

Het idee is ontstaan uit de frustratie om deze mensen niet te kunnen helpen en om die dromen toch een kans te geven. Het webcare team heeft uit de stapel met verzoeken de oproep van de collega’s en familie van Juanita uit Schijndel geloot.

klm-juanita-flightfunding-actie
klm-juanita-flightfunding-actie

Flightfunden

Juanita uit Schijndel is de hoofdpersoon in dit FlightFunding experiment. Haar wens is om herenigd te worden met haar familie in Canada. Ze heeft de kans gekregen van KLM om haar vlucht naar Canada te laten ‘flightfunden’. Haar zoon die in Canada woont heeft ze al jaren niet gezien en haar kleinzoon van vijf heeft ze nog nooit kunnen vasthouden. Collega’s en familie hebben KLM benaderd met het verzoek om een ticket weg te geven aan Juanita. Dat verzoek konden ze niet honoreren, maar ze bedachten er dus de crowdfunding actie mee.

Vanochtend om 7 uur zijn de ‘lijnen’ open gegaan en via flightfunding.com kun je helpen om Juanita’s droom waar te maken. Doneren kan vanaf 1 euro. Als het lukt om het geld (1200 euro) bij elkaar te krijgen, zal KLM Juanita direcht naar haar familie in Canada brengen, zodat ze op tijd is om Thanksgiving met haar familie te vieren.

Als het experiment slaagt, overweegt KLM om een vervolg te geven aan het FlightFunding initiatief.

Dit is weer typisch een voorbeeld van een top marketingactie van KLM. Ze staan natuurlijk al bekend om hun snelle en geniale reacties op social media, en dit is weer een mooie toevoeging! Good job, KLM!

Tedje van Gils

Tedje is blogger voor Stylecowboys, Dutchcowboys en Travelvalley. Verder is ze tekstschrijver bij Red Banana. Ze is film- en serieverslaafd en houdt van lekker eten, reizen en beauty.

Verder lezen over KLM

KLM zet AI in tegen voedselverspilling

KLM zorgt ervoor dat ze aan boord van vliegtuigen minder voedsel verspillen door het toepassen van kunstmatige intelligentie. AI-programma’s stellen de vliegmaatschappij in staat beter te voorspellen hoeveel passagiers...

Nieuws07.02.2024

KLM zet AI in tegen voedselverspilling

4x tips voor een onvergetelijke vakantie naar Aruba!

Ga jij binnenkort op vakantie naar het prachtige eiland Aruba? Lees dan gauw verder. Het eiland in het Caribische gebied is een populaire vakantiebestemming voor Nederlanders. En dat is natuurlijk niet voor niets. Het ei...

Lifestyle23.10.2023

4x tips voor een onvergetelijke vakantie naar Aruba!

KLM stapt in Zweedse maker van elektrische vliegtuigen

De luchtvaart, als we over een jaar of 20 ook nog naar onze vakantiebestemming willen vliegen, moet een duurzaamheidsslag maken. Elektrisch vliegen, voor lange vluchten met veel passagiers, is duidelijk nog toekomstmuzie...

Technology13.10.2023

KLM stapt in Zweedse maker van elektrische vliegtuigen

Nederlandse luchtvaartmaatschappij gaat adviseren bij de ontwikkeling van de ES-30
Gezocht: namen voor nieuwe KLM vliegtuigen

Altijd al eens je eigen naam op een vliegtuig willen plakken? Helaas, dat kan nog niet, maar KLM is wel op zoek naar inspiratie voor een dertigtal nieuwe Airbus A321neo’s die vanaf volgend jaar (2024) geleverd gaan wor...

Technology10.10.2023

Gezocht: namen voor nieuwe KLM vliegtuigen

KLM laat het personeel meedenken en -beslissen
KLM zet volgende stap in de vervanging van de Boeing vloot

Eind 2021 maakte KLM al bekend dat de luchtvaartmaatschappij voornemens was de meeste Boeings in haar vloot, als die daar aan toe zijn, te vervangen door toestellen van Airbus. Toen werd direct ook een order geplaatst va...

Technology26.09.2023

KLM zet volgende stap in de vervanging van de Boeing vloot

KLM kiest voor de Airbus A350 voor lange vluchten.
KLM gaat minder naar het Midden-Oosten vliegen

De luchtvaart heeft jaren te kampen gehad met de gevolgen van de coronacrisis. Ook voor KLM was het een moeilijke tijd. Toestellen stonden wekenlang aan de grond. Toch kondigde de luchtvaartmaatschappij midden in coronat...

Nieuws10.08.2023

KLM gaat minder naar het Midden-Oosten vliegen

​TU Delft-studenten AeroDelft bouwen waterstofvliegtuig met KLM

TU Delft is bezig met de bouw van een waterstofvliegtuig. Het gaat om een klein exemplaar waar de studenten van AeroDelft (een 50-koppen tellend studentenorganisatie van TU Delft) aan werken in samenwerking met de luchtv...

Technology26.04.2023

​TU Delft-studenten AeroDelft bouwen waterstofvliegtuig met KLM

Motorproblemen Pratt & Whitney treffen ook KLM toestellen

Vliegtuigen, en zeker de straalmotoren die hen aandrijft, staan doorgaans bekend als de meest betrouwbare transportmiddelen ter wereld. Terugroepacties zie je zelden, al waren die er de afgelopen jaren natuurlijk wel. De...

Technology29.03.2023

Motorproblemen Pratt & Whitney treffen ook KLM toestellen

De motoren kampen met performance problemen

Verder lezen over Online Marketing

​OBI4wan, Spotler en Squeezely samen verder als één organisatie

OBI4wan, Spotler Nederland en Squeezely integreren hun operationele bedrijfsvoering en gaan verder als één organisatie onder de naam Spotler NL. Alle drie de bedrijven zijn al geruime tijd onderdeel van de Spotler Grou...

Marketing06.03.2024

​OBI4wan, Spotler en Squeezely samen verder als één organisatie

​Community Manager Appreciation day: wat doet een Community Manager?

Het is vandaag de internationale dag van het waarderen van communitymanagers. Maar er is tegelijkertijd veel vaagheid over deze vrij moderne rol. Dat komt mede omdat deze rol in het ene bedrijf veel omvattender is dan in...

Online22.01.2024

​Community Manager Appreciation day: wat doet een Community Manager?

​Deze merken hebben Snapchat helemaal begrepen

Snapchat is een van de meest populaire social media onder jongeren en dat maakt het voor bijvoorbeeld bedrijven een heel interessante plek om aanwezig te zijn. Maar is alleen aanwezig zijn en het standaard adverteren gen...

Social Media28.12.2023

​Deze merken hebben Snapchat helemaal begrepen

​Google: ‘Dit zijn de digitale marketingtrends van 2024’

Het zijn de laatste weken van 2023 en iedereen is bezig met het nieuwe jaar: wat zijn de trends, wat verwachten we? Google helpt je een handje door een beetje sturing te geven: dit is wat er volgens de zoekmachinegigant...

Marketing14.12.2023

​Google: ‘Dit zijn de digitale marketingtrends van 2024’

Growth hacken: waarom dat anno 2023 zo populair is

Growth hacken, het klinkt als iets wat met cybercrime te maken heeft, maar niets is minder waar. Het betekent vooral het slim inzetten van het internet om groei mogelijk te maken. Een trend die al in 2014 vanuit de Veren...

DC Business26.10.2023

Growth hacken: waarom dat anno 2023 zo populair is

10 slimme, toepasbare lessen over marketing en werk vanaf Inbound 2023

De afgelopen dagen was het druk in Boston, want Hubspot hield zijn jaarlijkse bijeenkomst Inbound 2023. AI voerde, mede door aankondigingen van het bedrijf, de boventoon, maar er waren ook veel leuke, inspirerende en amb...

Marketing08.09.2023

10 slimme, toepasbare lessen over marketing en werk vanaf Inbound 2023

HubSpot komt met HubSpot AI: generatieve AI voor MKB’s

HubSpot heeft tijdens zijn jaarlijkse evenement Inbound onthuld AI-functonaliteit toe te voegen aan zijn software. Er komt een speciaal HubSpot AI-gedeelte waarin allerlei functionaliteiten met kunstmatige intelligentie...

Marketing06.09.2023

HubSpot komt met HubSpot AI: generatieve AI voor MKB’s

HEMA lanceert SLAYMA Roblox-collectie in de populaire game

HEMA lanceert als eerste Nederlandse merk een collectie op Roblox. Het maakt deel uit van de SLAYMA summer school-campagne van het merk. Het is voor het eerst dat een merk uit ons land Roblox inzet binnen een marketingca...

Marketing18.08.2023

HEMA lanceert SLAYMA Roblox-collectie in de populaire game

Rookworstkettingen, tompoucejurkjes en hotdogtasjes