Marketing09.07.2018

Toffe Fortnite-stunt: objecten uit game duiken in realiteit op


In voorbereiding op seizoen 5

Fortnite: Battle Royale blijft maar knallen. De gratis te spelen game is op elk platform een succes en blijft maar spelersrecords verbreken. Het is zo succesvol dat Sony misschien wel een onpopulaire Playstation-regel over het samenspelen met andere platforms moet gaan aanpassen. Je kunt er niet meer omheen en de populariteit blijft maar stijgen, niet in de laatste plaats omdat het in principe simpele schietspel voor honderd spelers tegelijk zichzelf opnieuw blijft uitvinden.

Fortnite is ook bezig om het concept van een doorlopende shooter aan te passen met de seizoenen die grote veranderingen aanbrengen in de speelruimte. In seizoen vier knalde het letterlijk en was een gedeelte van de map ineens verdwenen, maar voor seizoen vijf wordt het nog gekker. Er zijn ineens onverklaarbare fenomenen waargenomen en hele stukken van gebouwen zijn aan het verdwijnen. En daar hebben ze bij Epic Games een fantastische draai aan gegeven: sommige van die dingen duiken ineens in de echte wereld op. Zoals bijvoorbeeld de hamburger die bovenop het Durrr Burger-restaurant in Greasy Grove stond en nu ineens verdwenen is:

Dat kan geen toeval zijn

Het is bizar, het lijkt bijna nep maar het grote aantal video’s die fotograaf Sela Shiloni heeft gemaakt lijken er toch op te wijzen dat Epic Games gewoon voor de cool een aantal objecten uit de game heeft laten namaken en ze in de Californische woestijn heeft gezet, in de hoop dat iemand ze zou vinden. De burger is vrij specifiek verdwenen tijdens het evenement dat seizoen 5 live aankondigde voor alle spelers die op dat moment online waren (op zich al gaaf bedacht) dus nu is het natuurlijk wachten op andere dingen die uit de game zijn ‘verdwenen’ en gaan opduiken in de echte wereld. De makkelijkste is een grote tomaat (ja, die van Tomato Town) die zich ook prima leent voor hetzelfde soort grapje. Benieuwd hoe lang het gaat duren voordat iemand die ergens vindt.

Het werd echter nog gekker: toen mensen nieuwsgierig naar de woestijn bij Palmdale gingen vonden ze niet alleen de burger, een politieauto uit Fortnite en verschillende waarschuwingsborden, er stond ook een ‘agent’ die hen een visitekaartje gaf met daarop een telefoonnummer. Toen ze dat belden kregen ze het geluid te horen van iets dat in Fortnite uit de wereld ‘gezogen’ wordt en moet er daarna een nummer ingevoerd worden. Niemand weet nog wat daar achter zit, maar als promotiestunt is dit echt geniaal.

We zijn oprecht benieuwd hoe het verder gaat, maar seizoen 5 gaat 12 juli van start dus we hoeven er niet meer lang op te wachten. Vanaf 10 uur ’s ochtends kun je het live meemaken, als je ook wilt weten wat er aan de hand is.

[Afbeeldingen © Sela Shiloni]

Patrick Smeets

Game-enthousiast, tech blogger en presentator. Was ooit rockster. Local celebrity in Limburg maar ziet graag veel van de wereld. Er zijn niet genoeg kattenGIFjes in de wereld.

Verder lezen over Games

Dit zijn de vier ‘gemene’ emotes die je kunt uitschakelen in Fortnite

Epic Games wil dat de goede vibes in Fortnite bewaard blijven en maakt het daarom mogelijk om vier wat minder leuke emotes niet meer te tonen.

Gaming23.04.2024

Dit zijn de vier ‘gemene’ emotes die je kunt uitschakelen in Fortnite

AI is gearriveerd in gaming – hoe wordt de technologie gebruikt?

De AI-hype brak pas echt uit met modellen als ChatGPT. Kunstmatige intelligentie is echter geen nieuwe rage op de markt! In 1996 gebruikte de schaakcomputer “DeepBlue” bijvoorbeeld zijn veldstukken om de koning van toenmalig wereldkampioen Garry Kasparov schaakmat te zetten.

Gaming17.04.2024

AI is gearriveerd in gaming – hoe wordt de technologie gebruikt?

Zo ziet de trailer van Grand Theft Auto 6 eruit in het echt

De trailer van Grand Theft Auto 6 is al een tijdje uit. Er is nu een imitatie van de trailer die zo spot-on is, dat je hem moet zien.

Gaming15.04.2024

Zo ziet de trailer van Grand Theft Auto 6 eruit in het echt

Netflix Games Review: Dead Cells is lekker hardcore

Netflix komt met een extra uitgebreide versie van Dead Cells. Alsof de game niet al genoeg tijd opslokte. Maar met plezier hoor.

Gaming11.04.2024

Netflix Games Review: Dead Cells is lekker hardcore

​Zo omzeil je drukke servers in Call of Duty

Is een van je grootste frustraties over Call of Duty dat je in drukke games wordt geplaatst, terwijl je het liever wat rustiger en overzichtelijker hebt? Daar zijn oplossingen voor. We lichten er eentje uit: een VPN gebr...

Gaming28.03.2024

​Zo omzeil je drukke servers in Call of Duty

Sonic krijgt zijn eigen Fall Guys-achtige game: Sonic Toys Party

Fall Guys is een geweldige game, Sonic is een geweldige gamereeks: het is dus niet zo heel gek dat de makers van het aankomende spel Sonic Toys Party zich hevig hebben laten inspireren door Fall Guys. Het wordt een mobie...

Gaming26.03.2024

Sonic krijgt zijn eigen Fall Guys-achtige game: Sonic Toys Party

Netflix Games-review: Immortality speelt weg als een film

Ze is een vergeten actrice die er een nogal heftige levensstijl op nahoudt: Marissa Marcel (gespeeld door Manon Gage) en jij moet natuurlijk volledig in het leven van deze gevallen ster duiken, want er is wat mysterie om...

Gaming20.03.2024

Netflix Games-review: Immortality speelt weg als een film

De Steam Deck-introductie was gefilmd met.. Steam Deck-belichting

De introductievideo van de Steam Deck OLED gaf het al een beetje weg: het nieuwe apparaat werd aangelicht door... zijn eigen broers en zussen. De videomakers van Valve hadden een soort bol gemaakt van Steam Decks en die...

Gaming20.03.2024

De Steam Deck-introductie was gefilmd met.. Steam Deck-belichting

Verder lezen over Viral Marketing

Heineken introduceert telefoon die amper iets kan: Boring Phone

Verlang je soms terug naar die tijd van eenvoud: dat je je telefoon alleen gebruikte voor telefoneren en Snake? Die tijd kun je herbeleven: dit is de Boring Phone.

Mobile17.04.2024

Heineken introduceert telefoon die amper iets kan: Boring Phone

Bijzondere marketingcampagne McDonald’s: billboard ruiken

McDonald's heeft een billboard gemaakt met geen enkele boodschap erop. Niet eens een logo. Je moet eraan ruiken om te weten waar reclame voor wordt gemaakt.

Advertising15.04.2024

Bijzondere marketingcampagne McDonald’s: billboard ruiken

Paarse koeien willen Tony’s Chocolonely verbieden in Duitsland

Onder de noemer ‘Niet cacaoboeren, maar advocaten winnen', is Tony’s Chocolonely gedwongen om hun ‘Fair Alternative’ campagne in Duitsland aan te passen. Een relletje met een ludieke insteek die niet wordt gewaar...

Marketing23.02.2024

Paarse koeien willen Tony’s Chocolonely verbieden in Duitsland

5 x waarom bedrijven zich allemaal storten op ADE

Volgende week is het zover: dan start het Amsterdam Dance Event. Van woensdag 18 oktober tot zondag 22 oktober moet je eraan geloven: talloze stories met mensen die uit hun dak gaan op grote feesten, kleine feesten, midd...

Events11.10.2023

5 x waarom bedrijven zich allemaal storten op ADE

HEMA lanceert SLAYMA Roblox-collectie in de populaire game

HEMA lanceert als eerste Nederlandse merk een collectie op Roblox. Het maakt deel uit van de SLAYMA summer school-campagne van het merk. Het is voor het eerst dat een merk uit ons land Roblox inzet binnen een marketingca...

Marketing18.08.2023

HEMA lanceert SLAYMA Roblox-collectie in de populaire game

Rookworstkettingen, tompoucejurkjes en hotdogtasjes
Dit zijn de finalisten van de Beste Brabantse Marketeer van 2022

Op woensdag 19 april 2023 is het zo ver. Dan worden de winnaars van de verkiezing van de Beste Brabantse Marketeer van 2022 bekendgemaakt. De uitreiking zal plaatsvinden in het Parktheater Eindhoven. Na twee spannende we...

Marketing10.03.2023

Dit zijn de finalisten van de Beste Brabantse Marketeer van 2022

Een iconische Black Friday

In de Verenigde Staten wordt is Black Friday inmiddels een traditie geworden op de dag na Thanksgiving. Het luidt het begin van het seizoen van kerstinkopen aan. En hoewel voor ons de benaming Thanksgiving bekender is, v...

DC Business30.11.2021

Een iconische Black Friday

Goossens aan het werk om marketing te verbeteren

Corona heeft niet alleen het hybride werken gebracht, maar ook zijn we veel meer online gaan winkelen. Het is dan ook voor bedrijven verstandig om eens goed te kijken naar hun marketing. Goosens is dan ook gebruik gaan m...

DC Business13.09.2021

Goossens aan het werk om marketing te verbeteren