De redactie van Dutchcowboys is te bereiken via redactie@dutchcowboys.nl
Lekkere geuren zorgen voor blije klanten en meer verkoop. Het effect gaat automatisch en onbewust. Je kan er als persoon niets aan doen. Maar als ondernemer kun je het wel sturen. Onderzoek toont aan dat er 3 dingen gebeuren door het toevoegen van een lekker luchtje;
- mensen voelen zich beter
- mensen waarderen je bedrijf of product beter
- mensen zijn sneller geneigd om iets te kopen
De invloed van geur is overal
Onbewust krijg je dagelijks te maken met de invloed van geur op je gedrag:
- In de supermarkt loopt het water je in de mond bij de geur van versgebakken brood
- Door de geur van zonnebrand krijg je zin in je volgende zonvakantie
- De geur van je nieuwe auto geeft je een ultiem gevoel van trots, waardoor je met een grote glimlach je auto instapt
Met geurmarketing gebruik je de invloed van geur om klanten positief te beïnvloeden. Steeds meer retailers kiezen dan ook bewust voor een eigen bedrijfsgeur.
“Loop maar eens door de stad met je neus in de wind. De winkelstraat ruikt steeds beter”, zegt Martijn Hendrikx, Marketing Manager bij ScentAir Benelux.
Geurmarketing in de praktijk
Concrete voorbeelden zijn er genoeg.
Retailers zoals Zara Home, Brantano en Expresso verspreiden in elke vestiging dezelfde geur. Klanten herkennen de geur en koppelen die automatisch aan het bedrijf; een eigen geurlogo. Nike heeft bewezen dat geurbeleving de aankoopintentie met 80% kan laten stijgen. Bij Dunkin’ donuts stegen de koffieverkopen met 29% toen ze de geur van versie koffie gingen verspreiden. En bij de MTV European Music Awards werd laatst de geur van pepermunt verspreid om de connectie met hun sponsor Listerine Mondwater te versterken. Zo fris heeft de rode loper nog nooit geroken.
Kies je eigen bedrijfs- geur
De juiste geurbeleving kan elke retailer helpen. Let daarbij op een paar belangrijke zaken.
1. Kies een geur die past bij je winkelconcept
In een winkel voor exclusieve herenmode hoort een andere geur dan in een winkel voor dameskleding. In een fitnesscentrum moet het anders ruiken dan een 4sterren hotel. Elk bedrijf heeft een unieke identiteit en een klantprofiel waar een geur bij past.
2. Kies het juiste effect
Geuren hebben verschillende effecten. De geur met citrustonen werkt opwekkend, perfect voor een sportschool. Een geur met noten of vanilletonen geeft juist een kalmerend effect. Dat past goed in een premium brandstore.
3. Zorg voor een subtiele verspreiding
Met een simpele luchtverfrisser krijg je nooit de beleving die je wilt. Naast dat bij luchtverfrissers de geurkeuze beperkt is, zal ook het effect minimaal zijn. Met een geautomatiseerd geursysteem kan precies bepaalt worden hoeveel geur je wilt, waar en wanneer. Veel hangt af van de luchtstroming in je bedrijf. Een goede installatie en programmering maakt het verschil tussen een walmende geconcentreerde geur of een prachtige algehele beleving. Kies daarom voor een professioneel geurmarketingbedrijf wat je hierbij kan helpen.
[Afbeelding © pixarno – Adobe Stock]
Verder lezen over Innovatie
Technology03.05.2024
Elon Musk, let op: muizen met hybride brein gecreëerd
Nieuws29.04.2024
Getir stopt met flitsbezorging in Nederland
Ook weg uit de UK, US en DuitslandTechnology18.04.2024
De Atlas-robot van Boston Dynamics is onherkenbaar geworden
Facelift of faceswap?Technology17.04.2024
SAP opent een experience center dat volledig is gericht op AI
Technology03.04.2024
Opmerkelijk: Amazon stopt met zijn kassaloze supermarkt
Technology01.04.2024
Pacemaker-batterijen nooit meer vervangen dankzij je eigen lijf
Technology29.03.2024
Amazon introduceert app op met je handpalm te betalen
Technology28.03.2024
De grootste hyperloop van Europa ligt in Nederland
Verder lezen over Merken
Nieuws01.04.2024
1 april 2024: dit zijn de leukste inhakers en grappen
Marketing14.03.2024
Bij House of Treats staat de samenwerking met de doelgroep centraal
Marketing14.12.2023
ZEEKR opent een flagshipstore in Amsterdam
aan Kalverstraat/RokinLifestyle16.10.2023
Je ziet ze vaak boven een broek uit: dit is Muchachomalo
Marketing28.04.2023
Bol blijft sterkste retailmerk, Hema keldert en Jumbo verliest ook
Feestende bouwvakkers in Qatar deden Jumbo geen goedOnline01.04.2023
1 april 2023: een overzicht van de leukste inhakers en grappen
Lifestyle03.02.2023
Waarom je sowieso één paar Mascolori’s in je kast moet hebben
DC Business19.12.2022
Lifehunters van start als activatiebureau Maaslander
Verder lezen over Retail
DC Business22.02.2024
Een goed kassasysteem: de must voor iedere winkel eigenaar
Lifestyle18.02.2024
Kledingtips voor mannen: waar moet je op letten?
Marketing01.02.2024
Onderzoek: veel consumenten bezorgd over het geven van persoonlijke gegevens aan retailers
Online19.01.2024
Google Cloud komt met nieuwe generatieve AI-technologie voor retailers
Marketing14.12.2023
ZEEKR opent een flagshipstore in Amsterdam
aan Kalverstraat/RokinDC Business13.12.2023
Digitale Sales-kamers van Shopware brengen e-commerce en sales bij elkaar
Marketing30.11.2023
Een ‘blended’ winkelervaring voor de feestdagen: virtueel en fysiek shoppen
Online17.08.2023