​​The Smell of succes: Hoe retailers geur gebruiken om klanten blij te maken

​​The Smell of succes: Hoe retailers geur gebruiken om klanten blij te maken

Vorig artikel Volgend artikel

Lekkere geuren zorgen voor blije klanten en meer verkoop. Het effect gaat automatisch en onbewust. Je kan er als persoon niets aan doen. Maar als ondernemer kun je het wel sturen. Onderzoek toont aan dat er 3 dingen gebeuren door het toevoegen van een lekker luchtje;

  1. mensen voelen zich beter
  2. mensen waarderen je bedrijf of product beter
  3. mensen zijn sneller geneigd om iets te kopen

De invloed van geur is overal

Onbewust krijg je dagelijks te maken met de invloed van geur op je gedrag:

  1. In de supermarkt loopt het water je in de mond bij de geur van versgebakken brood
  2. Door de geur van zonnebrand krijg je zin in je volgende zonvakantie
  3. De geur van je nieuwe auto geeft je een ultiem gevoel van trots, waardoor je met een grote glimlach je auto instapt

Met geurmarketing gebruik je de invloed van geur om klanten positief te beïnvloeden. Steeds meer retailers kiezen dan ook bewust voor een eigen bedrijfsgeur.

“Loop maar eens door de stad met je neus in de wind. De winkelstraat ruikt steeds beter”, zegt Martijn Hendrikx, Marketing Manager bij ScentAir Benelux.

Geurmarketing in de praktijk

Concrete voorbeelden zijn er genoeg.

Retailers zoals Zara Home, Brantano en Expresso verspreiden in elke vestiging dezelfde geur. Klanten herkennen de geur en koppelen die automatisch aan het bedrijf; een eigen geurlogo. Nike heeft bewezen dat geurbeleving de aankoopintentie met 80% kan laten stijgen. Bij Dunkin’ donuts stegen de koffieverkopen met 29% toen ze de geur van versie koffie gingen verspreiden. En bij de MTV European Music Awards werd laatst de geur van pepermunt verspreid om de connectie met hun sponsor Listerine Mondwater te versterken. Zo fris heeft de rode loper nog nooit geroken.

Kies je eigen bedrijfs- geur

De juiste geurbeleving kan elke retailer helpen. Let daarbij op een paar belangrijke zaken.

1. Kies een geur die past bij je winkelconcept

In een winkel voor exclusieve herenmode hoort een andere geur dan in een winkel voor dameskleding. In een fitnesscentrum moet het anders ruiken dan een 4sterren hotel. Elk bedrijf heeft een unieke identiteit en een klantprofiel waar een geur bij past.

2. Kies het juiste effect

Geuren hebben verschillende effecten. De geur met citrustonen werkt opwekkend, perfect voor een sportschool. Een geur met noten of vanilletonen geeft juist een kalmerend effect. Dat past goed in een premium brandstore.

3. Zorg voor een subtiele verspreiding

Met een simpele luchtverfrisser krijg je nooit de beleving die je wilt. Naast dat bij luchtverfrissers de geurkeuze beperkt is, zal ook het effect minimaal zijn. Met een geautomatiseerd geursysteem kan precies bepaalt worden hoeveel geur je wilt, waar en wanneer. Veel hangt af van de luchtstroming in je bedrijf. Een goede installatie en programmering maakt het verschil tussen een walmende geconcentreerde geur of een prachtige algehele beleving. Kies daarom voor een professioneel geurmarketingbedrijf wat je hierbij kan helpen.

[Afbeelding © pixarno - Adobe Stock]
Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies