Hilarisch onderzoek laat mensen bekende logo's natekenen

Hilarisch onderzoek laat mensen bekende logo's natekenen

We kunnen het allemaal niet

Vorig artikel Volgend artikel

Logo's zijn handig: ze laten ons onmiddellijk een merk herkennen. Nu veranderen ze nog wel eens, maar doorgaans hebben we in ons hoofd een hele beeldbank van bedrijven zitten die we met één oogopslag herkennen. Maar hoe zit dat als we andersom moeten denken? Voordat je begint te lachen over wat er volgt, even een test. Teken even snel het logo van Nike. Van de NS. Albert heijn. Doe maar. Wedden dat het niet zo goed lijkt als je denkt?

Precies dat experiment werd ook gedaan met een aantal Amerikanen door Signs.com. Per merk werd aan meer dan 150 mensen gevraagd om uit hun geheugen het logo te tekenen van verschillende bedrijven. Daarna werd gekeken in hoeverre het klopte, of mensen een ouder logo in hun hoofd hadden, of de kleuren klopten en ga zo maar verder. De resultaten waren interessant: er zijn maar heel weinig logo's die mensen echt helemaal kunnen reproduceren, maar simpeler is wel beter in dat geval.

Impressionisme

Wat Signs echter helemaal briljant heeft gedaan is dat ze de soms wel heel afwijkende tekeningen van mensen hebben geplaatst op producten, zodat je kunt zien hoe Starbucks, Apple, Burger King of Domino's er uit zou zien met dat logo. Kijk maar:

If Starbucks's logo was rebranded the way it was remembered

Starbucks heeft een verdomde ingewikkeld logo, als je er even bij stilstaat. Geen wonder dat bijna niemand in de buurt komt van het origineel. De Burger King-crossover is wel geïnspireerd, trouwens. Groot fan van de hond.

If Adida's logo was rebranded the way it was remembered

Adidas is een stuk simpeler, zou je zeggen, maar drie streepjes kun je op heel veel manieren interpreteren, zo blijkt. Extra streepje, andere oriëntatie, regenboogstreepjes: allemaal prima. Op dat rare hand...ding na.

If Dominos's logo was rebranded the way it was remembered

Domino's kan jaren vooruit met deze ontwerpschetsen die door mensen zijn aangedragen. En allemaal gratis. Vermoedelijk krijg je als je ze allemaal bij elkaar zou pakken ook een complete domino-set bij elkaar.

If Apple's logo was rebranded the way it was remembered

Wow. Just wow. Het is één appel met één steeltje. Je zou denken dat dit te doen is, maar ook daar spelen concepten als links en rechts mensen toch echt parten. Het lijkt in elk geval al bijna allemaal een beetje.

If Ikea's logo was rebranded the way it was remembered

OK. Dit. Kan. Niet. Misgaan. Grote gele letters, blauwe achtergrond. Toch? Of zat er nou toch wit in? Randje? Geen randje? Oh crap. Dit valt zo tegen.

Wie heeft het makkelijkste merk?

Nu is dit natuurlijk Amerikaans onderzoek, dus er zijn ook een aantal logo's langsgekomen die we hier niet zouden kennen, zoals Walmart, Target en 7 Eleven. Als je echter naar de totaalcijfers kijkt vallen een aantal dingen op die universeel zijn: simpliciteit geeft mensen het valse gevoel dat ze een logo perfect kunnen reproduceren. De 'Overconfidence rank' is dan ook het hoogste bij Apple en Target (logisch, met zo'n logo) en het laagste bij Foot Locker en Starbucks.

IKEA blijkt toch uiteindelijk het makkelijkst terug te halen zijn voor mensen. Betekent dat ook dat het een beter herkenbaar logo is? Niet per se. Logo's worden in ons brein niet permanent opgeslagen, omdat dat niet nodig is. We zien zo veel en zo vaak dezelfde logo's dat er een soort van algemeen beeld wordt geschetst in ons hoofd en de rest wordt ingevuld als we er echt naar kijken. Het maakt dus niet uit hoe goed je logo na te tekenen is door gemiddelde mensen, maar dat doet niks af aan het feit dat dit een zeer entertaining experiment is!

041_Branded_in_Memory_Accuracy_Table

[Afbeeldingen © Signs.com]

Patrick Smeets

Game-enthousiast, tech blogger en presentator. Was ooit rockster. Local celebrity in Limburg maar ziet graag veel van de wereld. Er zijn niet genoeg kattenGIFjes...

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies