Game-enthousiast, tech blogger en presentator. Was ooit rockster. Local celebrity in Limburg maar ziet graag veel van de wereld. Er zijn niet genoeg kattenGIFjes in de wereld.
Logo’s zijn handig: ze laten ons onmiddellijk een merk herkennen. Nu veranderen ze nog wel eens, maar doorgaans hebben we in ons hoofd een hele beeldbank van bedrijven zitten die we met één oogopslag herkennen. Maar hoe zit dat als we andersom moeten denken? Voordat je begint te lachen over wat er volgt, even een test. Teken even snel het logo van Nike. Van de NS. Albert heijn. Doe maar. Wedden dat het niet zo goed lijkt als je denkt?
Precies dat experiment werd ook gedaan met een aantal Amerikanen door Signs.com. Per merk werd aan meer dan 150 mensen gevraagd om uit hun geheugen het logo te tekenen van verschillende bedrijven. Daarna werd gekeken in hoeverre het klopte, of mensen een ouder logo in hun hoofd hadden, of de kleuren klopten en ga zo maar verder. De resultaten waren interessant: er zijn maar heel weinig logo’s die mensen echt helemaal kunnen reproduceren, maar simpeler is wel beter in dat geval.
Impressionisme
Wat Signs echter helemaal briljant heeft gedaan is dat ze de soms wel heel afwijkende tekeningen van mensen hebben geplaatst op producten, zodat je kunt zien hoe Starbucks, Apple, Burger King of Domino’s er uit zou zien met dat logo. Kijk maar:
Starbucks heeft een verdomde ingewikkeld logo, als je er even bij stilstaat. Geen wonder dat bijna niemand in de buurt komt van het origineel. De Burger King-crossover is wel geïnspireerd, trouwens. Groot fan van de hond.
Adidas is een stuk simpeler, zou je zeggen, maar drie streepjes kun je op heel veel manieren interpreteren, zo blijkt. Extra streepje, andere oriëntatie, regenboogstreepjes: allemaal prima. Op dat rare hand…ding na.
Domino’s kan jaren vooruit met deze ontwerpschetsen die door mensen zijn aangedragen. En allemaal gratis. Vermoedelijk krijg je als je ze allemaal bij elkaar zou pakken ook een complete domino-set bij elkaar.
Wow. Just wow. Het is één appel met één steeltje. Je zou denken dat dit te doen is, maar ook daar spelen concepten als links en rechts mensen toch echt parten. Het lijkt in elk geval al bijna allemaal een beetje.
OK. Dit. Kan. Niet. Misgaan. Grote gele letters, blauwe achtergrond. Toch? Of zat er nou toch wit in? Randje? Geen randje? Oh crap. Dit valt zo tegen.
Wie heeft het makkelijkste merk?
Nu is dit natuurlijk Amerikaans onderzoek, dus er zijn ook een aantal logo’s langsgekomen die we hier niet zouden kennen, zoals Walmart, Target en 7 Eleven. Als je echter naar de totaalcijfers kijkt vallen een aantal dingen op die universeel zijn: simpliciteit geeft mensen het valse gevoel dat ze een logo perfect kunnen reproduceren. De ‘Overconfidence rank’ is dan ook het hoogste bij Apple en Target (logisch, met zo’n logo) en het laagste bij Foot Locker en Starbucks.
IKEA blijkt toch uiteindelijk het makkelijkst terug te halen zijn voor mensen. Betekent dat ook dat het een beter herkenbaar logo is? Niet per se. Logo’s worden in ons brein niet permanent opgeslagen, omdat dat niet nodig is. We zien zo veel en zo vaak dezelfde logo’s dat er een soort van algemeen beeld wordt geschetst in ons hoofd en de rest wordt ingevuld als we er echt naar kijken. Het maakt dus niet uit hoe goed je logo na te tekenen is door gemiddelde mensen, maar dat doet niks af aan het feit dat dit een zeer entertaining experiment is!
[Afbeeldingen © Signs.com]
Verder lezen over Design
Automotive17.04.2024
Alfa Romeo Milano, de lat ligt heel hoog
Mobile16.04.2024
Dit is de nieuwe edge generatie van Motorola
aangedreven door moto AILifestyle09.04.2024
3 tips als je een nieuwe vloer gaat uitzoeken
Online27.03.2024
Canva neemt Affinity over: Adobe mag wel oppassen
Automotive23.02.2024
De vernieuwde Dacia Spring is goedkoop, elektrisch én voorzien van toffe gadgets
Automotive13.02.2024
Tributo Italiano; een eerbetoon met een hoofdrol voor de Alfa Romeo Giulia, Stelvio en Tonale PHEV
Automotive05.02.2024
Dit zijn de 3 nieuwe EV’s van Lucid
Te zien tijdens de Geneva International Motor Show 2024Automotive01.02.2024
World Car of the Year 2024: dit zijn de finalisten
Verder lezen over Logo
Media25.02.2020
Dit zijn de top 10 logo trends van 2020
Advertising19.09.2017
Goed idee: eco-branding zou miljoenen aan inkt kunnen sparen
Printerinkt is duurder dan Chanel N°5Video29.08.2017
YouTube krijgt voor het eerst in 12 jaar een nieuw logo
Marketing01.11.2016
6 basisprincipes waar populaire logo’s op gebaseerd zijn
Marketing24.09.2016
De evolutie van 12 klassieke logo’s
Marketing20.08.2016
Verborgen betekenissen in 9 logo’s
Entertainment29.06.2016
Het geheimzinnige nieuwe logo van Netflix
Coffee corner27.06.2016
10 kale logo’s van bekende merken: beter of slechter?
Verder lezen over Onderzoek
Nieuws24.04.2024
Dit is wat er gebeurt met microplastics die je eet en drinkt
Het is niet wat je denktSocial Media23.04.2024
Veel consumenten bezorgd om nepnieuws rondom verkiezingen
Automotive17.04.2024
Neemt de interesse in elektrische auto’s af? [Infographic]
ANWB zegt van welNieuws03.04.2024
Sommige mensen zien de wereld echt in een andere framerate
Sneller zienTechnology01.04.2024
Pacemaker-batterijen nooit meer vervangen dankzij je eigen lijf
Technology01.04.2024
Dit plaatje uit de Playboy is niet meer welkom in de tech
Nieuws29.03.2024
Het nieuwe plastic-alternatief komt van dit verrassende materiaal
Technology29.03.2024