Marketing27.07.2019

Het probleem met cashback-acties en cadeautjes achteraf


Je kent dat wel, dan zie je een geweldige telefoon en als je die nu aanschaft, dan krijg je er ook nog gratis oordopjes bij ter waarde van een enorm hoog bedrag dat je er waarschijnlijk nooit uit jezelf voor zou neertellen. Het zijn cashback-acties en cadeautjes achteraf die bedrijven gebruiken om je toch tot aankoop over te laten gaan, en vaak met succes. Hartstikke leuk, die ‘krijgertjes’, maar er is ook veel mis met cashback-acties.

Veel gedoe

Stiekem reken je jezelf al rijk: de telefoon kost ‘nog maar’ een paar honderd euro als je de waarde van de oordopjes eraf haalt. Maar zo werkt het natuurlijk eigenlijk niet, want je had die oordopjes waarschijnlijk niet gekocht als je ze niet gratis kreeg. Bovendien is het ook een worsteling om de oordopjes überhaupt thuis te krijgen. Je moet eerst nog naar een speciale site, je bonnetje uploaden, je gegevens invullen en dan ook nog afwachten. Heel lang afwachten. Vaak duurt het wel zes weken, maar in het verleden zijn er bijvoorbeeld bij Samsung momenten geweest waarop het maanden duurde voor mensen hun geld kregen.

Je mag van geluk spreken als je het online kunt afhandelen, want vaak moet je fysiek een barcode opsturen. Je knipt dan de streepjescode uit de doos, stopt die in een envelop met een pamfletje en moet dan maar hopen dat het goed arriveert. Vaak is dat ook nog heel moeilijk te controleren, omdat de meeste cashbacks worden afgehandeld door externe partijen. Het heeft dan geen zin om de reguliere klantenservice van het merk van het product dat je hebt gekocht te bellen.

Grote bedragen

Het gaat ook vaak om redelijk grote bedragen, soms honderden euro’s, waardoor het altijd wat onzeker maakt om zomaar een streepjescode in een envelop op te sturen naar een schimmig bedrijf waar je nog nooit van hebt gehoord. En niet geheel onbelangrijk: meestal deel je ook meteen belangrijke gegevens over jezelf, waaronder je bankrekeningnummer. Het lijkt bovendien wel alsof bedrijven steeds weer met nieuwe drempels komen voor cashbackacties. Zo heeft brillenwinkel Pearle heeft nu een actie waarbij je een Ticketmaster-cadeaukaart ontvangt, echter moet je hiervoor nog rekening houden met de 14 dagen bedenktijd na aankoop. Dat staat echter niet overal, waardoor er talloze aanvragen zijn afgekeurd, die niet opnieuw kunnen worden gedaan omdat de speciale actiecode dan al is gebruikt. Niet erg klantvriendelijk.

Dat is eigenlijk het grootste probleem van cashbackacties: ze lijken een cadeautje voor de klant te zijn, maar de afhandeling ervan is vaak allesbehalve klantvriendelijk. Dat is natuurlijk expres: juist omdat het zoveel moeite kost om je geld of je cadeautje te krijgen, doen veel mensen het niet en dat scheelt een bedrijf weer. Klanten vergeten het vaak ook, iets waar bijvoorbeeld couponwebsites ook gretig gebruik van maken. Je denkt bij aankoop dat je een leuk extra voordeeltje hebt, wat vaak zorgt dat je toch tot aankoop overgaat, terwijl menig persoon het voordeeltje uiteindelijk niet krijgt. Het zijn allemaal psychologische trucs om maar een sale te maken, terwijl je er vervolgens vaak veel tijd en moeite aan kwijt bent, waardoor het allesbehalve voelt als een cadeautje.

Verder lezen over Consument

RTL & Buienradar komen met het energieweerbericht op tv

Op welk moment is de opbrengst van je zonnepanelen het hoogst? Hoeveel energie leveren al onze windmolens vandaag? Wanneer kan je het beste thuis een wasje draaien? Hoe kan jouw groene stroom zo optimaal mogelijk worden...

Media06.03.2024

RTL & Buienradar komen met het energieweerbericht op tv

Consumenten bezuinigen op kosten, maar helaas ook op privacy en security

In heel Nederland, maar ook in de rest van Europa, zorgen de toenemende kosten van levensonderhoud en de inflatie voor sombere economische vooruitzichten voor het komende jaar. Met als logisch gevolg dat we wat meer gaan...

Cybercrime05.02.2024

Consumenten bezuinigen op kosten, maar helaas ook op privacy en security

​Onderzoek: veel consumenten bezorgd over het geven van persoonlijke gegevens aan retailers

De detailhandel bevindt zich op een kritiek punt waar consumenten een kloof ervaren tussen hun winkelverwachtingen en de werkelijkheid in winkels. Terwijl de retailsector blijft evolueren, staat de industrie voor uitdagi...

Marketing01.02.2024

​Onderzoek: veel consumenten bezorgd over het geven van persoonlijke gegevens aan retailers

Lexus is volgens de consumentenbond het meest betrouwbare merk

Lexus mag zich een jaar lang het meest betrouwbare automerk van Nederland noemen. Uit groot onderzoek van de Consumentenbond onder eigenaars komt Lexus als meest betrouwbare automerk naar voren met een ongekend hoge scor...

Automotive24.01.2024

Lexus is volgens de consumentenbond het meest betrouwbare merk

scoort gemiddeld een 9,6 in betrouwbaarheidsonderzoek
​Massaclaim: Je krijgt mogelijk geld als je een tv hebt gekocht

Je krijgt misschien geld terug als je een televisie hebt gekocht tussen 2013 en 2018. De Consumentenorganisaties zijn al een tijdje bezig met een juridische procedure tegen Samsung, dat prijsafspraken maakte met webwinke...

Gadgets22.12.2023

​Massaclaim: Je krijgt mogelijk geld als je een tv hebt gekocht

Met vriendelijke groet, Samsung?
​ACM en Apple komen er maar niet uit met datingapps

Apple wil veel geld verdienen, de ACM wil vooral dat consumenten een eerlijke prijs betalen. Het strijd dan ook al jaren voor een wereld waarin je niet die enorm hoge commissies hoeft te betalen die dating-apps moeten be...

Mobile01.11.2023

​ACM en Apple komen er maar niet uit met datingapps

Amazon moet naar de rechter voor schending privacy Nederlandse consumenten

Stichting Data Bescherming Nederland (SDBN) start een rechtszaak tegen Amazon om de tech-gigant ter verantwoording te roepen vanwege een grootschalige schending van de privacy van Nederlandse consumenten. De dagvaarding...

Nieuws19.10.2023

Amazon moet naar de rechter voor schending privacy Nederlandse consumenten

​Apple en ACM lijnrecht tegenover elkaar rondom datingapps

De Autoriteit Consument en Markt ligt al een tijdje met Apple overhoop over datingapps. Het is echter geheim waarom de twee elkaar nu in de rechtbank treffen. Het gaat wel over datingapps, maar waar Apple nu precies niet...

Nieuws02.10.2023

​Apple en ACM lijnrecht tegenover elkaar rondom datingapps

Verder lezen over Online Marketing

Waarom is online marketing essentieel voor je onderneming

In de huidige wereld zien we steeds meer online activiteit. Mensen zijn actiever online, mensen zijn langer online en ze zijn vaker online. Het is dus belangrijk om online zichtbaar te zijn of gemakkelijk te worden gevonden.

Marketing19.06.2024

Waarom is online marketing essentieel voor je onderneming

Waarom je meer bekende koppen op TikTok voorbij ziet komen

TikTok krijgt meer bekende gezichten. Maar misschien niet hoe je denkt: het introduceert nu AI-avatars van creators die reclame maken.

Social Media18.06.2024

Waarom je meer bekende koppen op TikTok voorbij ziet komen

IKEA rekruteert Roblox-spelers als virtuele medewerkers

Ikea heeft grootse plannen voor Roblox. Het wil zelfs 10 mensen aannemen om in zijn winkel te werken.

Marketing10.06.2024

IKEA rekruteert Roblox-spelers als virtuele medewerkers

Google: Nederlandse retailer blinkt uit in loyaliteit en marketing

Nederlandse retailers zijn goed in het binden van klanten aan hun merk en digitale marketing, maar schieten nog regelmatig tekort als het aankomt op SEO-optimalisatie en websiteprestatie.

Marketing06.05.2024

Google: Nederlandse retailer blinkt uit in loyaliteit en marketing

maar de website kan vaak beter
Gaat gadgetmerk Insta360 te ver met contentmakers?

Insta360 maakt prima camera's, maar het heeft ook heel veel partnerschappen met influencers. En daar is het niet zo transparant over.

Marketing30.04.2024

Gaat gadgetmerk Insta360 te ver met contentmakers?

​OBI4wan, Spotler en Squeezely samen verder als één organisatie

OBI4wan, Spotler Nederland en Squeezely integreren hun operationele bedrijfsvoering en gaan verder als één organisatie onder de naam Spotler NL. Alle drie de bedrijven zijn al geruime tijd onderdeel van de Spotler Grou...

Marketing06.03.2024

​OBI4wan, Spotler en Squeezely samen verder als één organisatie

​Community Manager Appreciation day: wat doet een Community Manager?

Het is vandaag de internationale dag van het waarderen van communitymanagers. Maar er is tegelijkertijd veel vaagheid over deze vrij moderne rol. Dat komt mede omdat deze rol in het ene bedrijf veel omvattender is dan in...

Online22.01.2024

​Community Manager Appreciation day: wat doet een Community Manager?

​Deze merken hebben Snapchat helemaal begrepen

Snapchat is een van de meest populaire social media onder jongeren en dat maakt het voor bijvoorbeeld bedrijven een heel interessante plek om aanwezig te zijn. Maar is alleen aanwezig zijn en het standaard adverteren gen...

Social Media28.12.2023

​Deze merken hebben Snapchat helemaal begrepen