Marketing02.05.2015

Geen halfnaakte mannen meer bij Abercrombie & Fitch


Een van de meest opmerkelijke promotiestunts van de laatste paar jaar stopt ermee. Amerikaanse modeketen Abercrombie & Fitch neemt afscheid van hun sexy, halfnaakte, mannelijke modellen.

De modellen met ontblote bovenlichamen waren jarenlang het visitekaartje van de winkel. De enorm knappe, gespierde mannen staan regelmatig bij de ingang van Abercrombie & Fitch met lange wachtrijen, omdat vrouwen met deze aantrekkelijke mannen op de foto willen. Maar niet voor lang meer; de modeketen wil een andere weg inslaan.

Abercrombie & Fitch wil afstand doen van het controversiële imago dat Mike Jeffries, voormalig topman, het bedrijf naliet. Het merk staat er niet alleen bekend om dat ze alleen knappe werknemers in dienst nemen, ze willen ook alleen maar knappe klanten in de winkel. Dikke mensen zag Jeffries liever niet in zijn winkels en Abercrombie & Fitch verkocht daarom ook geen vrouwenkleding groter dan maat L. Het merk wil niet alleen af van de belachelijk knappe modellen bij de deur, ook de geseksualiseerde foto’s in het marketingmateriaal worden geschrapt.

Mindere tijden voor Abercrombie & Fitch

Het gaat de laatste jaren niet zo goed met de keten. De doelgroep die ze voor ogen hebben, kiest steeds vaker voor goedkopere kledingketens als Zara en H&M. Abercrombie & Fitch moet een normaler imago krijgen en een bredere klantenkring aantrekken. Het werknemersbestand moet herkenbaarder en meer divers worden. Ook wordt de inrichting van de winkels aangepakt.

Gelukkig hebben we de beelden nog…

Tedje van Gils

Tedje is blogger voor Stylecowboys, Dutchcowboys en Travelvalley. Verder is ze tekstschrijver bij Red Banana. Ze is film- en serieverslaafd en houdt van lekker eten, reizen en beauty.