Gamification en online marketing: de perfecte match!

Gamification en online marketing: de perfecte match!

Vorig artikel Volgend artikel

De afgelopen jaren maakt gamification een opmars als effectief marketingmiddel in bijvoorbeeld het onderwijs, de politiek en handhaving in de openbare ruimte. Maar ook in de online wereld worden spelelementen steeds vaker ingezet om marketing doelen te bereiken. Denk aan spaarprogramma’s, apps met spelelementen of bespeelbare advertenties, waarbij je een game al speelt, nog voordat je deze daadwerkelijk hebt gedownload. Gamification en online marketing zijn de perfecte match! Waarom? Dat leggen we uit in dit blog.

Wat is gamification?

Even terug naar het begin. Gamification is het toepassen van spelelementen in een niet-spel context om zo het gedrag van mensen te beïnvloeden. Je geeft ze als het ware een duwtje in de voor jou juiste richting. In gedragspsychologische termen spreken we ook wel van ‘nudging’.

Een van de bekendste voorbeelden is misschien wel Holle Bolle Gijs in de Efteling. Doordat het eind jaren ‘50 steeds drukker werd in de Efteling, kwam er steeds meer zwerfafval in het park te liggen. De Efteling ontwerpers bedachten Holle Bolle Gijs die bezoekers op een leuke manier aanspoort om je afval in zijn mond te gooien. Daarvoor krijg je namelijk een bedankje terug van onze gezellige vriend en dit spelelement levert vaak een lach op elk gezicht op. Vandaag de dag is Holle Bolle Gijs bijna net zo’n waardevolle attractie als een van de achtbanen in het park.

Holle-bolle-gijs-gamification-efteling
Maar ook de attractie Symbolica in de Efteling zit bordevol gamification.

Gamification in de online marketingwereld

Maar ook online kun je inspelen op het gedrag van mensen. Afhankelijk van jouw bedrijf en (online) doelen kun je op verschillende manieren gamification inzetten om mensen een duwtje in de goede richting te geven. Veelal wordt gamification ingezet om het gedrag positief te beïnvloeden voor maatschappelijke doeleinden, zoals onderwijstechnieken, het verminderen van telefoongebruik achter het stuur, het nemen van de trap in plaats van de lift en het schoonhouden van de straat. Maar juist online zijn de mogelijkheden om gamification toe te passen eindeloos!

Stiekem wordt gamification al veel ingezet in de online marketingwereld.

Ga maar eens na hoe vaak jij onbewust een actie uitvoert die je eigenlijk in de schoot geworpen wordt? ‘Draai aan het rad en ontvang gegarandeerd een kortingsbon in je mail’. Gratis korting, dus waarom niet? En wat dacht je van de adventskalender in de McDonalds app? Keer iedere dag terug in de app om een nieuw cadeautje te openen. Het cadeau in de vorm van een kortingsbon kun je vervolgens direct verzilveren in de fysieke winkel. Maar ook een simpele handeling, zoals contact opnemen of het voltooien van een online profiel kan worden aangemoedigd door game elementen.

De kracht van online gamification

Online zijn mensen makkelijker te beïnvloeden dan offline. Dat komt, doordat de drempel online vaak lager ligt om een handeling te verrichten. Er kijkt namelijk niemand met je mee en je hoeft er niet eens fysiek iets voor te doen. Zo kun je met een paar muisklikken of swipe-bewegingen op het scherm al veel voor elkaar krijgen.

Gamification is dus met name voor online marketeers een heel waardevolle techniek om in te spelen op online gedrag van de consument. Het hoofddoel voor jou is namelijk om aan te sporen tot een actie, terwijl het hoofddoel van het spelelement plezier voor de gebruiker is. Terwijl de gebruiker dus plezier heeft met een door jou toegevoegd spelelement, voert hij of zij precies de acties uit die passen bij jouw doelstellingen. Op deze manier kun je een volledige customer journey uitwerken. Van het bereiken van een nieuwe doelgroep tot het aansturen op een aankoop of contactaanvraag.

Het grote voordeel van online gamification is dat het direct meetbaar en tastbaar is en dat je de resultaten goed kunt analyseren om zo jouw online marketing campagnes steeds te kunnen optimaliseren.
Voorbeeld-gamification-online-marketing
Voorbeeld van gamification bij social media.

Gamification inzetten voor jouw online marketing doelstellingen

Door gamification online in te zetten, vergroot je de betrokkenheid met jouw doelgroep. Dit komt doordat de spelelementen extra prikkels bieden om proactief deel te nemen aan jouw marketinginspanningen. Dit kan zelfs krachtiger zijn dan betaalde advertenties of het opbouwen van een community. LeadFamly Gamification is een software bedrijf die licenties verschaft om zelf aan de slag te gaan met gamification. Zo kun je helemaal beginnen vanaf scratch en zelf aan de slag gaan met het ontwikkelen van spelletjes of inspiratie opdoen en gebruikmaken van bestaande spelelementen die bewezen resultaten hebben geboekt. Dit is hét moment om als online marketing specialist aan de slag te gaan met gamification!

Credits afbeeldingen: Unsplash & LeadFamly.

Johan van Kalmthout

Content manager bij Red Banana • Social media & advertising • Inhakers en woordgrappen • Voetbal • Reizen • Sneakers • Nog meer standaard bio-dingen •...