Is ze niet aan het tikken, dan reist ze rond in de wondere wereld van entertainment of op een toffe plek in de echte wereld. Mario is de man van haar leven, Belle is haar beste vriendin en haar laptop is nooit ver weg.
De mensen van Insta360 maken goede camera’s waarmee je geweldige effecten aan je video kunt toevoegen, maar toch lijken ze wat onzeker. Meerdere contentcreators lopen tegen een probleem aan met het bedrijf, namelijk dat ze willen dat influencers niet langer zeggen dat hun video’s worden gesponsord door het merk. Het zou niet authentiek overkomen, stelt Insta360.
Insta360
Creator iPhonedo besloot een hele video te wijden aan de manier waarop men bij Insta360 probeert om contentcreators dingen te laten doen die niet alleen vanuit een ethisch perspectief wankel zijn, maar in veel landen ook nog illegaal. In menig land moet je aangeven dat iets gesponsord is, omdat je anders op hoge boetes kunt rekenen. Mensen moeten weten dat een video wordt gesponsord, omdat het betekent dat je direct geld krijgt van het merk waarover je video gaat en dat betekent mogelijk dat je minder negatief bent dan je misschien zou willen zijn. Nu zeggen veel influencers dat ze alleen met merken werken waarmee ze zich sowieso identificeren, maar dit soort praktijken is niet voor niets beboetbaar: transparantie is van belang.
En aan de poten van die transparantiestoel zaagt Instas360 regelmatig, zo blijkt. In een mail die het bedrijf stuurt naar iPhonedo is te lezen: “Zou je er oke mee zijn om het product in de spotlight te zetten zonder dat je aangeeft dat we de sponsor zijn? Aangezien het meer betrouwbaar en organisch overkomt. Verder kun je de video maken die je wil!” De influencer valt nogal over deze vraag, vooral omdat dit illegaal is. Aan de andere kant is de vraag ook wel weer te begrijpen: zo’n bedrijf denkt gewoon: we kunnen het altijd proberen. Echter schiet zoiets soms in het verkeerde keelgat en nu heeft Insta360 de poppen aan het dansen.
Betrouwbaar
Vooral de bewoording van de mail wekt woede op: als er immers iets juist niet betrouwbaar is, dan is dat wel iemand die zijn mening over een product geeft terwijl hij er geld voor krijgt om over het product te praten. Dus ondanks dat het een wat onschuldig verzoek lijkt, is het voor sommigen niet alleen een vraag om iets illegaals te doen, maar ook een belediging aan het adres van de influencer.
Wat dat betreft is en blijft filmmaker Casey Neistat (hierboven) een geweldig voorbeeld van hoe het wel moet, en hoe een sponsorschap toch nog authentiek over kan komen, terwijl dit gewoon wordt genoemd. Hij gaf jaren geleden in zijn vlog over Insta360 aan dat hij het apparaat al gebruikte voordat hij het bedrijf accepteerde als sponsor. Hij heeft het ook in een paar video’s gebruikt, zo stelt hij. Hij lijkt dus oprecht overtuigd van het product. Ook op onze redactie hebben we ervaringen met deze camera, die we zonder sponsorschap zelf hebben aangeschaft. Het is magisch hoe de ‘stok’ waar deze camera aan vastzit volledig uit video’s verdwijnt. En hoe grappig de video’s zijn als er een hond er met de camera vandoor gaat:
Eerlijkheid duurt het langst
Je ziet het aan de bovenstaande voorbeelden: Insta360 heeft op zich helemaal dat achterhouden van sponsorschappen niet nodig. Het bedrijf doet het al goed: en zeker als iemand als Neistat je product op een vrij oprecht overkomende manier aan de man brengt, dan zit je toch wel even geramd, zou je denken. Plus, waar zijn al die partnerschappen voor, als je product zo voor zich spreekt? Het verzoek van het bedrijf roept dan ook niet alleen veel ergernis op bij influencers: ook veel vragen, waar we niet direct een antwoord op verwachten van de cameramakers. Die houden immers niet zo van transparantie.
Verder lezen over Influencers
Social Media10.05.2024
Is deinfluencing de nieuwe trend in de influencercultuur?
Social Media06.03.2024
Je kunt meer geld verdienen met lange video’s op TikTok
Social Media16.01.2024
5 tips voor als je een OnlyFans-account wil beginnen
Social Media01.01.2024
Influencers worden te duur, maar er is een oplossing
Gaming25.10.2023
KPN blijft voorlopig partner van de eDivisie
Gadgets25.10.2023
Een pop-up barber op tramstation Leidseplein
Social Media03.10.2023
Werken met influencers? “Je moet weten waar de influencer enthousiast over is”
In gesprek met #sponSocial Media17.08.2023
Influencers moeten kids laten meedelen in hun verdiensten
Verder lezen over Online Marketing
Marketing06.05.2024
Google: Nederlandse retailer blinkt uit in loyaliteit en marketing
maar de website kan vaak beterMarketing06.03.2024
OBI4wan, Spotler en Squeezely samen verder als één organisatie
Online22.01.2024
Community Manager Appreciation day: wat doet een Community Manager?
Social Media28.12.2023
Deze merken hebben Snapchat helemaal begrepen
Marketing14.12.2023
Google: ‘Dit zijn de digitale marketingtrends van 2024’
DC Business26.10.2023
Growth hacken: waarom dat anno 2023 zo populair is
Marketing08.09.2023
10 slimme, toepasbare lessen over marketing en werk vanaf Inbound 2023
Marketing06.09.2023
HubSpot komt met HubSpot AI: generatieve AI voor MKB’s
Verder lezen over Viral Marketing
Mobile17.04.2024
Heineken introduceert telefoon die amper iets kan: Boring Phone
Advertising15.04.2024
Bijzondere marketingcampagne McDonald’s: billboard ruiken
Marketing23.02.2024
Paarse koeien willen Tony’s Chocolonely verbieden in Duitsland
Events11.10.2023
5 x waarom bedrijven zich allemaal storten op ADE
Marketing18.08.2023
HEMA lanceert SLAYMA Roblox-collectie in de populaire game
Rookworstkettingen, tompoucejurkjes en hotdogtasjesMarketing10.03.2023
Dit zijn de finalisten van de Beste Brabantse Marketeer van 2022
DC Business30.11.2021
Een iconische Black Friday
DC Business13.09.2021