Marketing13.08.2014

Facebook stopt definitief met Like & Win acties


Facebook stuurt regelmatig updates over hun API en  SDK kit. Onderaan de laatste update staat een regeltje wat nog nauwelijks het nieuws heeft gehaald maar wat wel degelijk van invloed is voor online marketeers en merken. Like & Win acties op Facebook zijn definitief voorbij en eigenlijk ook logisch als je kijkt naar relevantie.

Voor Facebook marketeers en ontwikkelaars is de impact hoog net als voor alle bedrijven die zich hebben gespecialiseerd in het ontwikkelen van Like & Win acties. Dat wil niet zeggen dat het verkrijgen van likes geen nut meer heeft. Integendeel zelfs, likes voor je Facebook pagina zijn nog steeds belangrijk.

De werking van de apps was simpel, je moet me eerst liken om mee te kunnen doen, en dat in heel veel verschillende variaties. Facebook zorgde er voor dat als je nog geen fan was van de pagina de teller omhoog ging. Grote merken hebben via dit soort acties echt 10-duizenden fans weten op te halen en plotseling waren fervente autorijders van merk A massaal fan van merk B al zouden van z’n leven lang niet in het merk willen rijden.

Dit is dus definitief voorbij, Like & Win acties zijn over. Bestaande acties blijven werken tot 5 november. Daarna zal de Like & Win app niet meer werken. Facebook wil dat je pagina’s liked omdat je de pagina echt wil liken en niet omdat je op like moet drukken om kans te maken op een iPad. Je mag wel je mensen die je liken een incentive aanbieden. Er liggen op dit punt genoeg kansen voor marketeers om meer met hun audience te doen. Uiteindelijk zorgt een relevante groep van mensen die je merk liken ook voor meer autoriteit en zullen zij eerder bereid zijn iets met je merk te doen, of ze het nieuws delen, iets kopen of zich inschrijven voor je email. Relevantie werkt altijd.

Het is vanaf nu niet zo makkelijk meer om ‘even’ snel likes te verkrijgen. Als marketeer of merk moet je terug in de ring en nadenken over de mogelijkheden die Facebook je biedt om meer met je fanbase te doen en daar is niet mis mee.  

Henkey
Henk de Hooge

Henk is Internet Entrepreneur, founder van Dutchcowboys en daarnaast tech en travelblogger, fotograaf, visual storyteller en bovenal een digitale nomade. Je maakt Henk vooral blij met bijzondere auto's, verre reizen en coole gadgets. Zijn grootste passies zijn echter innovatie, creativiteit en duurzaamheid.

...

Verder lezen over Facebook

Meta test met AI-gegenereerde samenvattingen in Threads

Meta, het moederbedrijf van o.a. Facebook en Instagram, blijft zijn focus op innovatie vergroten met nieuwe functies voor zijn sociale media-app Threads. Het bedrijf test momenteel AI-gegenereerde samenvattingen in de "Trending Now"-sectie van Threads, exclusief beschikbaar voor gebruikers in de Verenigde Staten.

Social Media03.12.2024

Meta test met AI-gegenereerde samenvattingen in Threads

Zuckerberg: ‘Social media geen directe invloed op geestelijke gezondheid’

Eerst bood hij zijn excuses aan, maar nu zegt Zuckerberg: sociale media hebben geen causaal verband met geestelijke problemen van tieners.

Social Media26.09.2024

Zuckerberg: ‘Social media geen directe invloed op geestelijke gezondheid’

Meta opent AI Studio zodat iedereen eigen AI-chatbot kan maken

Geen zin om met al je fans te praten? Laat je AI-avatar het voor je doen. Meta introduceert het nu voor iedereen. Of althans, ook voor niet-influencers in de VS.

Social Media30.07.2024

Meta opent AI Studio zodat iedereen eigen AI-chatbot kan maken

Meta gaat de strijd aan met Yahoo Boys en sluit duizenden accounts

Meta treedt harder op tegen Yahoo Boys en andere kwaadwillenden op Facebook en Instagram om meer slachtoffers te voorkomen.

Online25.07.2024

Meta gaat de strijd aan met Yahoo Boys en sluit duizenden accounts

Kun je Facebook wel gratis noemen? De EU vindt van niet

Het internet lijkt wel gratis, maar dat is het eigenlijk nooit. Vaak moet je naar advertenties kijken, gegevens invoeren, klikken, liken, enzovoorts.

Social Media22.07.2024

Kun je Facebook wel gratis noemen? De EU vindt van niet

Facebook geeft gebruikers onvoldoende kans om van gepersonaliseerde ads af te komen

De EU en de Digital Markets Act slaan weer toe: niet alleen Apple hangt een miljardenboete boven het hoofd: ook Meta.

Social Media01.07.2024

Facebook geeft gebruikers onvoldoende kans om van gepersonaliseerde ads af te komen

Krijgt Meta een miljardenboete?
Zo zorg je dat Instagram en Facebook je foto’s niet gebruiken om AI te trainen

Instagram en Facebook gaan je foto's gebruiken om kunstmatige intelligentie te trainen. Zie je dat niet zitten, dan is er een uitweg.

Social Media28.05.2024

Zo zorg je dat Instagram en Facebook je foto’s niet gebruiken om AI te trainen

Vijfpunts snelcursus nepnieuws herkennen!

Internet en sociale media hebben het podium voor nepnieuws enorm vergroot. Doordat iedereen kan publiceren en daarmee in potentie een groot publiek bereiken kan, is nepnieuws niet eerder in onze geschiedenis zo wijdverspreid geweest.

Nieuws15.05.2024

Vijfpunts snelcursus nepnieuws herkennen!