Henk is Internet Entrepreneur, founder van Dutchcowboys en daarnaast tech en travelblogger, fotograaf, visual storyteller en bovenal een digitale nomade. Je maakt Henk vooral blij met bijzondere auto's, verre reizen en coole gadgets. Zijn grootste passies zijn echter innovatie, creativiteit en duurzaamheid.
Facebook stuurt regelmatig updates over hun API en SDK kit. Onderaan de laatste update staat een regeltje wat nog nauwelijks het nieuws heeft gehaald maar wat wel degelijk van invloed is voor online marketeers en merken. Like & Win acties op Facebook zijn definitief voorbij en eigenlijk ook logisch als je kijkt naar relevantie.
Voor Facebook marketeers en ontwikkelaars is de impact hoog net als voor alle bedrijven die zich hebben gespecialiseerd in het ontwikkelen van Like & Win acties. Dat wil niet zeggen dat het verkrijgen van likes geen nut meer heeft. Integendeel zelfs, likes voor je Facebook pagina zijn nog steeds belangrijk.
De werking van de apps was simpel, je moet me eerst liken om mee te kunnen doen, en dat in heel veel verschillende variaties. Facebook zorgde er voor dat als je nog geen fan was van de pagina de teller omhoog ging. Grote merken hebben via dit soort acties echt 10-duizenden fans weten op te halen en plotseling waren fervente autorijders van merk A massaal fan van merk B al zouden van z’n leven lang niet in het merk willen rijden.
Dit is dus definitief voorbij, Like & Win acties zijn over. Bestaande acties blijven werken tot 5 november. Daarna zal de Like & Win app niet meer werken. Facebook wil dat je pagina’s liked omdat je de pagina echt wil liken en niet omdat je op like moet drukken om kans te maken op een iPad. Je mag wel je mensen die je liken een incentive aanbieden. Er liggen op dit punt genoeg kansen voor marketeers om meer met hun audience te doen. Uiteindelijk zorgt een relevante groep van mensen die je merk liken ook voor meer autoriteit en zullen zij eerder bereid zijn iets met je merk te doen, of ze het nieuws delen, iets kopen of zich inschrijven voor je email. Relevantie werkt altijd.
Het is vanaf nu niet zo makkelijk meer om ‘even’ snel likes te verkrijgen. Als marketeer of merk moet je terug in de ring en nadenken over de mogelijkheden die Facebook je biedt om meer met je fanbase te doen en daar is niet mis mee.
Verder lezen over Facebook
Social Media03.12.2024
Meta test met AI-gegenereerde samenvattingen in Threads
Social Media26.09.2024
Zuckerberg: ‘Social media geen directe invloed op geestelijke gezondheid’
Social Media30.07.2024
Meta opent AI Studio zodat iedereen eigen AI-chatbot kan maken
Online25.07.2024
Meta gaat de strijd aan met Yahoo Boys en sluit duizenden accounts
Social Media22.07.2024
Kun je Facebook wel gratis noemen? De EU vindt van niet
Social Media01.07.2024
Facebook geeft gebruikers onvoldoende kans om van gepersonaliseerde ads af te komen
Krijgt Meta een miljardenboete?Social Media28.05.2024
Zo zorg je dat Instagram en Facebook je foto’s niet gebruiken om AI te trainen
Nieuws15.05.2024