Hester is afgestudeerd in de master Communicatie-en Informatiewetenschappen. Een nieuwsgierige houding, brede interesse en een passie voor schrijven kenmerken haar. Verder sport ze het liefst zo vaak mogelijk.
Bedrijven strijden met hun marketingteams om de aandacht. Hiervoor zijn eindeloos veel mogelijkheden te bedenken. Van traditionele marketing zijn steeds meer organisaties overgegaan op online marketing. Een waterdicht social media-beleid en Google Adwords zijn onmisbaar om gezien te worden. Ook binnen de online marketing zijn steeds nieuwe trends en ontwikkelingen te zien.
Ephemeral marketing
Een van deze nieuwkomers is ephemeral marketing. Dit is content van korte duur. Dit is een psychologisch trucje, en mensen zouden hier vaak gevoelig voor zijn. Hoe komt dat?
Door de fear of missing out (FOMO). Mensen willen van nature niet achterlopen. We willen niets missen, omdat we erbij willen horen. Groepsdieren zijn we, altijd al geweest. Als anderen iets hebben, wil jij het ook. Zo zitten we in elkaar. Deze FOMO kan slim ingezet worden als marketingtruc.
Fear of missing out
Achter FOMO zitten interessante psychologische verschijnselen. Alles wordt interessanter als er maar weinig van is en als er haast bij geboden is. De laatste zak chips in de supermarkt? Jij bent dan extra blij met de chips, niet omdat de chips lekkerder is dan normaal, maar omdat het de laatste was. Schaarste, niet voor niets een van de beïnvloedingstechnieken van Chialdini. De welbekende op=op truc werkt nog steeds.
FOMO is een manier om de druk op te voeren bij mensen. Een instagram story is bijvoorbeeld maar 24 uur zichtbaar. Die wil je toch graag even zien, voor je te laat bent. Ook livestream video’s kunnen bedrijven inzetten om het FOMO-gevoel bij mensen naar boven te halen.
Verder lezen over Online Marketing
Marketing06.03.2024
OBI4wan, Spotler en Squeezely samen verder als één organisatie
Online22.01.2024
Community Manager Appreciation day: wat doet een Community Manager?
Social Media28.12.2023
Deze merken hebben Snapchat helemaal begrepen
Marketing14.12.2023
Google: ‘Dit zijn de digitale marketingtrends van 2024’
DC Business26.10.2023
Growth hacken: waarom dat anno 2023 zo populair is
Marketing08.09.2023
10 slimme, toepasbare lessen over marketing en werk vanaf Inbound 2023
Marketing06.09.2023
HubSpot komt met HubSpot AI: generatieve AI voor MKB’s
Marketing18.08.2023