Marketing04.12.2015

​Drie tips om nu écht multichannel marketing te bedrijven


Bijna iedereen wil het, weinig marketeers kunnen het: een naadloze en consistente klantervaring neerzetten. In mijn vorige blog gaf ik cijfers: 95 procent van de marketeers denkt dat multichannel hen zal helpen bij het gericht benaderen van klanten. Slechts dertig procent is echt overtuigd dat ze die strategie ook ten uitvoer kunnen brengen. Drie tips hoe je je eigen praktijk naar een hoger niveau kan tillen.

De cijfers komen uit het onderzoek dat we in samenwerking met Digital Doughnut eerder dit jaar deden. Marketeers weten dat ze een slechte klantervaring niet kunnen verkopen, letterlijk en figuurlijk. Klanten vertrekken steeds sneller na een slechte ervaring. Tijd om daar wat aan te veranderen. Maar hoe?

1. Agile marketing

Het probleem van een multichannel strategie ligt vaak in de uitvoer. Begin daarom klein, maar begin. Vraag jezelf bij elke stap af of het bijdraagt aan je business doelstellingen (hoe klein beetje ook). Probeer nieuwe technologieën of kanalen uit, maar doe het met beleid: klein opzetten en bij succes uitbreiden. Maar altijd: test, test, test. Door onderzoek standaard op te nemen in je proces, kun je succesvolle acties herhalen of matige campagnes aanscherpen.

2. Neem controle over je eigen kanalen

Als ik lees dat twee derde van de marketeers hun eigen content kan beheren en kan aanvullen, dan vind ik dat schrikbarend laag. Waarom? De IT-afdeling heeft wel iets beter te doen dan het knippen en plakken van toegestuurde teksten om de website up-to-date te houden. Wil je goede landingpagina’s creëren en op hoog tempo kunnen meebewegen met de klant vraag? Vraag dan aan de IT-afdeling hoe je die content zelf kan beheren met een content management systeem.

3. Identificeer je klanten in hun klantreis

Hoe identificeer je je klant? Dat is een goede vraag, die je vaak niet in je eentje kan beantwoorden. Ga daarom met de IT-afdeling om tafel om deze vraag gezamenlijk te bespreken. Een idee kan bijvoorbeeld zijn om het cms te koppelen aan het crm-systeem, zodat websitebezoekers die inloggen worden herkend en hun gedrag opgeslagen wordt. Door gegevens uit verschillende systemen te combineren, kun je eveneens patronen zien en ontdekken in welke fase een klant zit.

Wordt het allemaal te technisch voor je? Of ligt de marketingafdeling niet zo goed bij de IT’ers? Zorg dan dat er een marketing technologist wordt aangesteld. Hij of zij heeft een brugfunctie, spreekt beide talen. De CMT (chief marketing technologist) houdt de business doelstellingen in de gaten én weet wat op technisch vlak allemaal mogelijk is. Zo kun je eindelijk die klantervaring bieden waar klanten zo om smeken.

Deze blogpost is geschreven door Jeroen Staehle, marketing manager mainland Europe bij EPiServer.

[Afbeelding: © designer491 – Fotolia.com]

Verder lezen over Online Marketing

​OBI4wan, Spotler en Squeezely samen verder als één organisatie

OBI4wan, Spotler Nederland en Squeezely integreren hun operationele bedrijfsvoering en gaan verder als één organisatie onder de naam Spotler NL. Alle drie de bedrijven zijn al geruime tijd onderdeel van de Spotler Grou...

Marketing06.03.2024

​OBI4wan, Spotler en Squeezely samen verder als één organisatie

​Community Manager Appreciation day: wat doet een Community Manager?

Het is vandaag de internationale dag van het waarderen van communitymanagers. Maar er is tegelijkertijd veel vaagheid over deze vrij moderne rol. Dat komt mede omdat deze rol in het ene bedrijf veel omvattender is dan in...

Online22.01.2024

​Community Manager Appreciation day: wat doet een Community Manager?

​Deze merken hebben Snapchat helemaal begrepen

Snapchat is een van de meest populaire social media onder jongeren en dat maakt het voor bijvoorbeeld bedrijven een heel interessante plek om aanwezig te zijn. Maar is alleen aanwezig zijn en het standaard adverteren gen...

Social Media28.12.2023

​Deze merken hebben Snapchat helemaal begrepen

​Google: ‘Dit zijn de digitale marketingtrends van 2024’

Het zijn de laatste weken van 2023 en iedereen is bezig met het nieuwe jaar: wat zijn de trends, wat verwachten we? Google helpt je een handje door een beetje sturing te geven: dit is wat er volgens de zoekmachinegigant...

Marketing14.12.2023

​Google: ‘Dit zijn de digitale marketingtrends van 2024’

Growth hacken: waarom dat anno 2023 zo populair is

Growth hacken, het klinkt als iets wat met cybercrime te maken heeft, maar niets is minder waar. Het betekent vooral het slim inzetten van het internet om groei mogelijk te maken. Een trend die al in 2014 vanuit de Veren...

DC Business26.10.2023

Growth hacken: waarom dat anno 2023 zo populair is

10 slimme, toepasbare lessen over marketing en werk vanaf Inbound 2023

De afgelopen dagen was het druk in Boston, want Hubspot hield zijn jaarlijkse bijeenkomst Inbound 2023. AI voerde, mede door aankondigingen van het bedrijf, de boventoon, maar er waren ook veel leuke, inspirerende en amb...

Marketing08.09.2023

10 slimme, toepasbare lessen over marketing en werk vanaf Inbound 2023

HubSpot komt met HubSpot AI: generatieve AI voor MKB’s

HubSpot heeft tijdens zijn jaarlijkse evenement Inbound onthuld AI-functonaliteit toe te voegen aan zijn software. Er komt een speciaal HubSpot AI-gedeelte waarin allerlei functionaliteiten met kunstmatige intelligentie...

Marketing06.09.2023

HubSpot komt met HubSpot AI: generatieve AI voor MKB’s

HEMA lanceert SLAYMA Roblox-collectie in de populaire game

HEMA lanceert als eerste Nederlandse merk een collectie op Roblox. Het maakt deel uit van de SLAYMA summer school-campagne van het merk. Het is voor het eerst dat een merk uit ons land Roblox inzet binnen een marketingca...

Marketing18.08.2023

HEMA lanceert SLAYMA Roblox-collectie in de populaire game

Rookworstkettingen, tompoucejurkjes en hotdogtasjes