​Data die je altijd moet gebruiken bij het optimaliseren van online campagnes: Assisted conversions!

​Data die je altijd moet gebruiken bij het optimaliseren van online campagnes: Assisted conversions!

Vorig artikel Volgend artikel

Data zoals aantal conversies, kosten per conversie en conversiepercentages behoren voor bedrijven vaak tot de belangrijkste KPI’s bij het optimaliseren van hun online campagnes. Deze data laat je zien welke advertenties conversies opleveren en daardoor ook welke advertenties geen conversies opleveren. Is deze data genoeg om de juiste conclusies te kunnen trekken over de prestaties van online campagnes? Nee!

Belangrijk om te weten is dat alle conversiedata die vermeld staan in Google AdWords over last-click-conversions gaan. Oftewel de interactie van de gebruiker met andere advertenties voorafgaand aan de laatste advertentie, zijn niet zichtbaar.

Voorbeeld: Een gebruiker klikt op een display advertentie en verlaat vervolgens de website. Vervolgens klikt dezelfde gebruiker op een tekstadvertentie in de zoekresultaten van Google van dezelfde adverteerder. Dit keer doet de gebruiker een aankoop. In deze situatie wordt de conversie toegewezen aan de klik op de tekstadvertentie in de zoekresultaten van Google (de laatste klik).

Waarom assisted conversions meten?

Cross device conversions:

Het gebruik van mobiele telefoons neemt nog steeds toe. 4 van de 5 Nederlanders heeft een mobiele telefoon. Gemiddeld kijkt men 150 keer per dag naar zijn of haar mobiele telefoon, echter gebruikt maar 17% van de Nederlanders zijn of haar mobiele telefoon om een aankoop te doen. Hieruit kunnen we concluderen dat de kans groot is dat de eerste interactie van een gebruiker met een advertentie plaatsvindt via een mobiele telefoon, terwijl dezelfde gebruiker converteert via een computer. In deze situatie zal de conversie in Google AdWords toegewezen worden aan de computer, ondanks dat de eerste interactie op een mobiele telefoon heeft plaatsgevonden. Door te weten wat voor invloed mobiele apparaten hebben op de conversies van campagnes, kan er met betere data geoptimaliseerd worden.

Multi-channel conversions:

Gebruikers kunnen via verschillende kanalen interactie hebben gehad met een bedrijf voordat ze converteren. Als de waarde van een kanaal wordt bepaald op basis van directe conversies, kan het zijn dat er verkeerde conclusies worden getrokken. Het ene kanaal kan bijvoorbeeld vaak voor de eerste interactie zorgen en een ander kanaal voor conversies. De waarde van een kanaal kan pas geconcludeerd worden, wanneer er rekening gehouden wordt met welke kanalen assisteren bij conversies en in welke hoeveelheid.

Remarketing:

Bij een re-marketing campagne worden gebruikers getarget die de website al eens bezocht hebben. Tot gebruikers die de website al eens bezocht hebben horen ook de gebruikers die geklikt hebben op andere advertenties dan de geconverteerde advertentie. Re-marketing is een veel gebruikt campagne-type, omdat de gemiddelde gebruiker meer dan één websitebezoek nodig heeft voordat ze converteren. Omdat Google AdWords last-click-conversions laat zien is het dan ook niet gek dat re-marketing campagnes vaak een hoog conversiepercentage hebben. Wat niet direct zichtbaar is, is welke advertenties hebben bijgedragen aan de conversies van de re-marketing campagne.

Optimaliseren met assisted conversions:

Assisted Conversions maken inzichtelijk met welke advertenties een gebruiker nog meer interactie heeft gehad naast de advertentie die direct geconverteerd is. Naast de conclusies die getrokken kunnen worden op basis van o.a. conversies, kosten per conversie en conversiepercentages is het van groot belang dat de data van assisted conversions worden meegenomen in het optimalisatieproces. Hierdoor kunnen er accuratere conclusies worden getrokken en daardoor ook betere beslissingen worden genomen bij het optimaliseren van online campagnes. Er zullen bijvoorbeeld geen conversies worden misgelopen omdat er advertenties en/of zoekwoorden onderbroken worden die niet voor directe conversies zorgen, maar wel deel uit maken van het conversiepad.

Waar zie ik assisted conversions:

Assisted Conversions zijn alleen zichtbaar in Google Analytics. Om assisted conversions te kunnen zien is een koppeling met Google AdWords vereist. Naast de data van assisted conversions biedt Google Analytics ook erg veel data over de kwaliteit van de gebruikers. Het is dan ook aan te raden altijd gebruik te maken van Google Analytics in het optimalisatieproces.

Onder de kolom “Rapportage” in Google Analytics zijn er aan de linkerkant verschillende menu’s te zien, waaronder “Conversies”.

Door hierop te klikken wordt het menu uitgeklapt en is “Multi-channel trechters” zichtbaar. Onder ”Multi-channel trechters” is de optie “Assisted Conversions” te zien.

Hier bevind zich alle data van Assisted Conversions. Assisted Conversions kunnen worden bekeken per advertentie, zoekterm, zoekwoord, advertentiegroep, apparaat, locatie en nog veel meer.

assisted

Optimaliseer vanaf nu met de volledige data van Assisted Conversions!

Deze blogpost is geschreven door Ryan Peerkhan, online marketeerbij Bureau van den Oever.

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies