Achter de schermen bij ‘s werelds eerste mobile AR escape room

Achter de schermen bij ‘s werelds eerste mobile AR escape room

Vorig artikel Volgend artikel

Escape rooms zijn hot, maar kunnen veel meer zijn dan alleen een team-building activiteit. Om het beste IT-talent op een onderscheidende manier te werven, ontwikkelden we bij ABN AMRO daarom, in combinatie met onze creatieve partner CODE D’AZUR, ’s werelds eerste mobile Augmented Reality escape room: The Lockdown. Hoe kwam dit ambitieuze project tot stand?

In The Lockdown room bevinden we ons in het jaar 2028. Cryptocurrency is de enige nog geldige valuta. Plotseling kunnen miljoenen mensen vanwege een ‘hack’ niet meer bij hun geld. Dit blijkt het werk van een cybercrimineel. De speler wordt uitgedaagd challenges op te lossen om zo de wereld voor een financiële catastrofe te behoeden. Op zoek naar de cybercrimineel lopen thema’s als information security en blockchain als rode draad door het verhaal heen.

War for talent

De vraag naar digital talent is de afgelopen jaren enorm toegenomen. Om de aandacht te trekken van het beste talent, vooral in de IT-sector, is een traditionele vacatureplaatsing niet meer genoeg. Met het doel om 400 professionals in de tech- en IT-sectoren te werven in 2018, stonden we bij de bank dus voor een flinke uitdaging. Hier kunnen tech-experts het verschil maken, maar dat is niet bij iedereen even bekend.

Van de IT doelgroep weten we dat ze van games houden, graag het nieuws volgen en dat ze interesse hebben in digitale innovatie. Op basis van dit inzicht ontstond het concept van een game met augmented reality technologie,waarmee je elke ruimte kunt transformeren naar een escape room, binnen hetthema van technologische innovatie.

Agile samenwerking

Als je een game ontwikkelt voor de IT- en tech-sector, moet het staan als een huis. Samen met de technologie en creatieve experts vanuit CODE D’AZUR hebben we de basis gelegd voor The Lockdown. Daarnaast hebben we meerdere experts uitgenodigd om aan te sluiten. Zo waren blockchain- en infosecurity-specialisten van de bank nauw betrokken om er een kloppend verhaal van te maken. Sherlocked, bekend van een paar van de meest succesvolle escape rooms ter wereld, heeft ons geholpen om uitdagende challenges te ontwikkelen.

Samen hebben we gewerkt aan de sleutelelementen die The Lockdown maken wat het is: een kloppend verhaal, en puzzels die een goed beeld geven van de challenges waarmee IT-specialisten bij de bank dagelijks mee te maken krijgen. Thema’s als cryptocurrency, infosecurity en blockchain lopen als een rode draad door de game.

Al deze partijen hebben samengewerkt binnen een agile methode, met tweewekelijkse sprints om de game binnen een recordtijd af te hebben. Na drie maanden van intensief samenwerken was The Lockdown geboren, evenals een begeleidende campagne die zowel online als in de bioscoop te zien was.

AR Technologie

The Lockdown is een van de eerste games die extensief gebruik maakt van de AR Kit en AR Core technologie die respectievelijk door Apple en Google vorig jaar gelanceerd zijn. Erik Rave, Technology Director bij CODE D’AZUR, voegt daaraan toe: "We zijn ontzettend blij met het resultaat: een uitdagende game gebaseerd op de nieuwe AR technologie. Door de intensieve samenwerking met verschillende specialisten hebben we een realistisch concept kunnen neerzetten. Vaak zijn concepten rondom AR erg sci-fi, maar juist met behulp van de AR-technologie hebben we The Lockdown kunnen maken tot een game waarvan het goed te bedenken is dat je er zelf helemaal in zit."

Lancering

Een game waarin de speler in een race tegen de klok een hacker moet stoppen, heeft natuurlijk ook een passende lancering nodig. Tijdens The Next Web Conference, een van de meest toonaangevende technologie-evenementen ter wereld, werd op de main stage een hack gesimuleerd, waar onze cybercrimineel zich richtte tot de aanwezigen. “You can’t always get what you want, but try sometimes and you’ll get what you need…”. Hierna konden bezoekers de game direct downloaden via een QR code op het scherm.

Naast de officiële lancering is er ook samengewerkt met PR bureau NewsLab om technologie- en IT-influencers een sneak preview te geven van de game, om zo voor de lancering al de game te spelen en hun reviews te kunnen schrijven.

Resultaat

Samen met de lancering van de game, evenals de online- en bioscoopcampagne die daaropvolgend werd gelanceerd, zijn de resultaten overweldigend geweest. De game is inmiddels bijna 10.000 keer gedownload op iOS en Android en krijgt lovende reviews en reacties van gebruikers. Daarnaast wordt The Lockdown niet alleen in Nederland gespeeld, maar zien we dat deze eerste mobile AR escape room een bereik heeft ver buiten onze eigen landsgrenzen, onder meer in de Verenigde Staten, Engeland, Rusland en Brazilië. Ook zien we een flinke toename in het aantal bezoekers van de Werken bij ABN AMRO site.

De grote vraag blijft uiteindelijk: heb jij de kennis, het inzicht en doorzettingsvermogen om te speuren naar de aanwijzingen die je naar de hacker leiden, zoals zijn vingerafdrukken, locatie, geboortedatum of de details in zijn iris? Breek jij door zijn securitysysteem heen? Of ben jij diegene die als een van de weinigen de drie ‘offline’ challenges vindt en kraakt? Er is maar een manier om daar achter te komen: speel The Lockdown. Veel succes! Download The Lockdown voor iOS of Android.

Deze blogpost is geschreven door Erna Lammers, marketing communicatie manager, ABN AMRO.

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies