Marketing16.06.2022

​8 manieren om media monitoring toe te passen in je marketingstrategie


Media monitoring inzetten voor optimaal inzicht over je merk

Een van de grootste uitdagingen van MarCom professionals is om voortdurend met goede content te komen dat aanslaat bij het gewenste publiek. Van blogs tot nieuwsbrief teksten en marketing pagina’s – ze moeten de juiste mensen bereiken met het gewenste effect. Een belangrijke stap hierin is het leren kennen en begrijpen van het publiek waarmee je in contact wil komen. Welke onderwerpen, vragen, mensen en producten vinden zij interessant? Nog belangrijker: hoe verhouden hun gedachten en meningen zich tot de marketing- en bedrijfsdoelstellingen waar MarCom professionals mee werken? Twee woorden om daar achter te komen: media monitoring.

Per dag wordt er heel erg veel data gecreëerd, met naar schatting zelfs zo’n 463 exabytes per dag in 2025. Dat is bijna 463 miljard Gigabytes in slechts 24 uur. Het getal is zo hoog dat het bijna onmogelijk is te bedenken hoeveel online informatie dat is zonder hoofdpijn te krijgen. Met andere woorden: de hoeveelheid informatie die elke dag gepubliceerd wordt, kan het voor MarCom professionals erg ingewikkeld maken om relevante informatie te scheiden van ruis. Er gebeurt veel buiten de muren van je bedrijf en er is geen manier om alles wat er gebeurt bij te houden – tenminste niet zonder de hulp van geavanceerde technologie zoals media monitoring.

Voor bedrijven en diens MarCom professionals is het belangrijk om te begrijpen wat er in de maatschappij gebeurt. Het is een fundamentele stap in de weg naar lange termijn succes. Een alsmaar meer gebruikte techniek hiervoor is media monitoring, waarmee professionals op de hoogte kunnen blijven van hun merk, concurrenten, de markt en de klant. Het geeft hen de mogelijkheid om informatie te krijgen over de laatste trends en belangrijk nieuws. Wellicht nog belangrijker, is dat media monitoring professionals de nodige inzichten biedt in hoe zij zich kunnen onderscheiden van de rest. 8 manieren om hiervan gebruik te maken, te beginnen met de meest voorkomende: het monitoren van je merkreputatie.

De online merkreputatie begrijpen

Van het monitoren van de impact van je dagelijkse activiteiten tot het meten van de effecten van je laatste campagne – reputatiebeheer is een van de meest voorkomende zaken wat betreft media monitoring. Anno 2022 hebben we hier bovendien de technologie tot onze beschikking om uren van handmatig werk terug te brengen naar minuten. In een paar klikken kunnen professionals bladeren door de artikelen waarin hun merk wordt genoemd, mentions onderzoeken, online bereik evalueren en begrijpen waar in de wereld over hun merk gepraat wordt. MarCom professionals zijn meer dan ooit in staat verder om te kijken dan kwantitatieve meetgegevens en juist kwalitatieve inzichten te verschaffen om hun efforts te meten en te begrijpen, zoals sentiment- en trend analysis.

Voer concurrentieanalyses uit

Het tweede vaak voorkomende gebruik van media monitoring is voor het uitvoeren van concurrentieanalyses. Hoewel elk bedrijf uniek is en het kopiëren/plakken van de strategie van een ander waarschijnlijk zal mislukken, kun je veel leren van het kijken naar wat werkt bij je concurrentie. Waar zijn zij mee bezig en hoe kunnen wij dit anders doen? Een door media monitoring aangedreven concurrentieanalyse kan dit onthullen. Bovendien waarschuwt het je ook wanneer een mediakanaal verhalen over investeringen, partnerschappen, of productlanceringen van je concurrentie publiceert, zonder dat je zelf naar de informatie hoeft te gaan zoeken.

Mis nooit meer een relevant gesprek en bescherm je merk tegen bedreigingen van buitenaf

Je concurrentie in de gaten houden is belangrijk om te peilen hoe je merk in een grotere context presteert. De vinger aan de pols houden van de sector waarin je actief bent, is echter essentieel als je kansen wilt ontdekken en je je merk tegen bedreigingen van buitenaf wilt beschermen. Het volgen van markten helpt bedrijven om hun merkpositionering beter te begrijpen. Daarnaast kunnen zij hierdoor op de hoogte blijven van productontwikkelingen, media campagnes, overnames, financiën, wettelijke regelingen of mogelijke crisissen die op hen afkomen. Zo vertrouwen veel NGO’s op media monitoring om bij te houden wat er gebeurt in de landen waar ze actief zijn, om op kritieke situaties te anticiperen en in te grijpen voor het uit de hand loopt.

Meet de impact van je werk

Voor de komst van het internet was het meten van de prestaties van marketeers en PR professionals een nachtmerrie. Tegenwoordig bestaan er geavanceerde oplossingen om het directe effect van je acties te meten – media monitoring is er dan ook een van. Het helpt duizenden MarCom professionals om beter te worden in wat ze doen, bijvoorbeeld door de effecten van een campagne te kunnen zien en meten. Dit kan waardevolle inzichten geven in de prestaties van hun werk. Wat werkt, wat werkt niet en wat moet worden verbeterd?

Ook belangrijk is dat het professionals helpt om de (meer)waarde van hun werk te bewijzen. Al te lang hebben MarCom professionals moeten vechten om hun collega’s te overtuigen van de waarde van hun acties. Met behulp van een geavanceerde monitor dienst hoeven ze niet meer voor hun plek te vechten, doordat ze op een simpele manier de resultaten van hun werk met hun directie kunnen delen.

Measure results_
Measure results_

Verbeter je algehele service

Je kunt veel leren als je de tijd neemt om te luisteren naar wat er om je heen gezegd wordt. Geavanceerde media monitoring tools kunnen review websites crawlen, waardoor je trends kunt opsporen die te maken hebben met de kwaliteit van je service. Als je bijvoorbeeld een groeiende negativiteit signaleert over de reactietijd van je social media teams, kun je overwegen een extra paar handen aan te nemen om je bandbreedte te vergroten.

Werk met de juiste influencers en journalisten

Heb je ooit geprobeerd een persbericht naar een lijst met willekeurige journalisten te sturen? Als je dat gedaan hebt, heb je waarschijnlijk gemerkt dat het niet zo goed werkt. Media monitoring is er opnieuw om de dag te redden, want het kan je helpen om belangrijke journalisten te identificeren die écht in je vakgebied geïnteresseerd zijn. Geavanceerde tools kunnen je een uitgebreide media database verschaffen, zodat je pitches en verhalen kunt sturen naar mensen die relevant voor je zijn en meer bereid om naar je te luisteren. Dit proces geldt ook bij het identificeren van niche-influencers die regelmatig schrijven over onderwerpen die relevant zijn voor je merk en industrie. Een recent onderzoek vond immers dat 92% van de consumenten, influencers meer vertrouwt dan advertenties of traditionele ondersteuningen van beroemdheden (bv. in reclames).

Voed je content management strategie

Content management betekent eenvoudig verwoord dat je onderzoekt welke relevante content door derden gemaakt wordt, om dit vervolgens te delen met je eigen publiek. Niemand vindt het namelijk leuk dat een bedrijf alsmaar over zichzelf blijft praten. Maar hoe vaak moet je content beheren? Jammer genoeg is daar geen eenvoudig antwoord op te geven. Het komt aan op je vermogen om relevante content te vinden en deze met je publiek te delen. Met behulp van een monitor platform kan je zoekopdrachten opzetten om relevante nieuwsartikelen en blogberichten te identificeren, om deze vervolgens te delen. Een ander direct voordeel van content management is dat het je helpt om op de hoogte te blijven van de nieuwste markttrends, waardoor je een geweldige inspiratiebron voor je eigen content kunt worden.

Met content management identificeer je ook kansen en genereer je mogelijk leads. Ongeacht de markt en industrie stelt je doelgroep hoogstwaarschijnlijk veel vragen op blogs, social media platforms en discussie forums. Vragen die jij zou kunnen beantwoorden, als je zou weten waar je moet zoeken. Opnieuw is media monitoring hiervoor je redding. Om relevante gesprekken te vinden en hieraan deel te nemen, kan je trefwoorden zoeken die voor je merk relevant zijn zoals merknaam” of “dienstenen deze koppelen aan trefwoorden, zoals “behoefte” en “aanbevelingen”. Wees ook een alternatief voor de concurrentie. Vaak zullen je doelgroepen enkele van je concurrenten noemen als ze naar alternatieven zoeken.

Breek data silos

Dankzij de nieuwste technologische vooruitgang draagt media monitoring ook bij aan het afbreken van data silo’s tussen teams. Data silo’s zijn gevaarlijk doordat het bekijken van verschillende datasets invloed kan hebben op het meten van je bedrijfsgroei (North Star metingen). Prestaties van een marketeer zou bijvoorbeeld gemeten kunnen worden aan de hand van het aantal gegenereerde leads, een verkoper aan het aantal deals dat hij weet te sluiten, en een PR-professional aan het aantal persknipsels dat hij ontvangt. Hoewel dit op microniveau zinvol is, is het dat niet op macroniveau. Hoe kun je correleren tussen een PR hit en een gesloten deal? Door het gebruik van een API. Dankzij API’s kunnen we nu verschillende data reeksen combineren, zoals verkoopvolumes, leadgeneratie of merkbekendheid.

Conclusie: Media monitoring is de stap naar succes

De sleutel tot het creëren van succesvolle boodschappen, is uiteindelijk door relevant en boeiend te zijn én blijven. Een van de krachtigste manieren om dat te doen is door behulpzaam zijn en waarde creëren. Media monitoring kan marketing en PR professionals helpen om opkomende markt trends op te sporen en daarop in te spelen, voordat ze mainstream worden. Als ze dit doen, kunnen ze daarop hun producten en diensten aanpassen om beter aan de behoeften van het publiek te voldoen.

Media monitoring helpt om op de hoogte te blijven van de laatste trends zonder al te veel middelen te gebruiken. Ook kan het zorgen voor inspiratie en het vinden van nieuwe ideeën, inzichten van concurrenten en je publiek. Merken hebben nog nooit zoveel manieren gehad om hun boodschappen over te brengen en toch zijn ze nog nooit zo onbeschut geweest. De realiteit is dat het jaren duurt om een reputatie op te bouwen en minuten om die te vernietigen. Door in de gaten te houden wat er over je bedrijf, stakeholders en zakenpartners gezegd wordt, geef je jezelf kostbare tijd om op een verhaal in te springen zodra het naar buiten komt en voordat het mainstream gaat.

Tenslotte hebben de meeste professionals hebben geen tijd om alle media, niche forums en social media groepen door te spitten en maakt het bovendien lastig om de relevantie uit de rest te onderscheiden. Het monitoren van media bespaart veel tijd, waarbij de overige tijd geïnvesteerd kan worden in belangrijkere taken. Via monitoring leer je mensen kennen en wat hen drijft op hun voorwaarden.Met gebruik van deze intelligentie kan het een creatief proces worden om meer mensen te bereiken en diepere relaties op te bouwen. Expertise krijgen door te begrijpen wat er om je heen gebeurt, is de eerste stap naar succes op lange termijn.

Dit artikel is geschreven door: Jacob de Heus van Meltwater.

[Fotocredits – itchaznong © Adobe Stock]

Verder lezen over Crossmedia

​Dit is wat Disney World zo bijzonder maakt!

Even een paar dagen helemaal ondergedompeld worden in de wondere wereld van Disney. Het is voor velen een bijzondere beleving. Herinneringen ophalen aan vroeger (als kind?), of nieuwe herinneringen maken (met kinderen?)....

Entertainment06.04.2024

​Dit is wat Disney World zo bijzonder maakt!

​5 x waarom stockmedia voor je eigen website heel handig zijn

Je ziet het wel eens op het NOS Journaal: heel willekeurige beelden van mensen die op straat lopen, of handen die tikken op een toetsenbord. Het zijn stockbeelden: beelden die vaker worden gebruikt en wat algemener zijn....

Marketing13.10.2023

​5 x waarom stockmedia voor je eigen website heel handig zijn

Artifact: alles wat je moet weten over deze handige nieuwsapp

Wat slimmeriken die eerst bij Instagram werkten hebben eerder dit jaar de app Artifact gelanceerd: een mix tussen de krant/de media en social media. Het is in Nederland nog niet een app waar iedereen het over heeft, maar...

Media14.09.2023

Artifact: alles wat je moet weten over deze handige nieuwsapp

Havas+Lemz breidt uit met Havas Play

Het branded content en partnerships-team van Havas+Lemz lanceert Havas Play. Dit gloednieuwe label dat wereldwijd gelanceerd wordt, bouwt betekenisvolle relaties tussen merken en mensen op het snijvlak van entertainment,...

Media22.03.2023

Havas+Lemz breidt uit met Havas Play

"Voor elk merk het juiste speelveld"
Zo kies je het juiste kanaal om je boodschap over te brengen

Heb je een geweldig product gemaakt waar je volledig in gelooft, maar weet je niet goed hoe je het over de bühne kunt krijgen? Televisie, radio, social media, reclame op internetpagina’s, adverteren in (lokale) krante...

DC Business19.01.2023

Zo kies je het juiste kanaal om je boodschap over te brengen

​Raad van State geeft advies over reclameverbod voor online gokken

Het ontwerpbesluit voor het verbod op ongerichte online casino reclames voor hoog-risico kansspelen is gedeeld met de Raad van State. Deze is nauwkeurig doorgenomen door de adviesgever en inmiddels is er een reactie naar...

Online10.01.2023

​Raad van State geeft advies over reclameverbod voor online gokken

Uitgevers uit onder andere Nederland eisen 25 miljard van Google

Google heeft een grote vinger in de pap als het gaat om het gevonden worden van berichtgeving vanuit de media. Het bepaalt met zijn algoritme welke media er bovenaan komen te staan en heeft daardoor grote invloed op de c...

Online13.09.2022

Uitgevers uit onder andere Nederland eisen 25 miljard van Google

​Ook Nederlandse mediabedrijven willen geld zien van Google

Na Australië en Frankrijk willen nu ook in Nederland mediabedrijven met Google om tafel. Dat komt omdat ze volgens de Europese copyrightwetgeving waarschijnlijk geld kunnen vragen aan Google voor het weergeven van hun c...

Search09.06.2022

​Ook Nederlandse mediabedrijven willen geld zien van Google

Verder lezen over Data

​Zoveel datacenters: wat zijn de voors en tegens?

In Noord-Holland is Middenmeer een soort ultra-datacenterlocatie. Het is ook vaak uit die plaats dat er berichten komen over wat omwonenden ervan vinden (spoiler: het is niet positief), maar nu zelfs arbeiders die demons...

Online31.10.2023

​Zoveel datacenters: wat zijn de voors en tegens?

Doek valt definitief voor een datacenter in Zeewolde

Het was door alle commotie, bezwaren en andere randzaken al hoogst onwaarschijnlijk geworden dat het mega datacenter dat Meta wilde gaan bouwen in Zeewolde nog door zou gaan. Welnu, vandaag is het doek definitief gevalle...

Technology20.09.2023

Doek valt definitief voor een datacenter in Zeewolde

Er komen beperkingen op de cloudopslag van Dropbox

Terwijl WhatsApp het steeds makkelijker maakt om grote foto’s te versturen, besluit Dropbox niet om zijn diensten aantrekkelijker te maken, maar legt het ze juist aan banden. Dropbox, dat altijd een ongelimiteerde opti...

Online25.08.2023

Er komen beperkingen op de cloudopslag van Dropbox

Europa en Amerika gaan datadelen weer toestaan

Vroeger was er tussen Europa en de Verenigde Staten het Privacy Shield: een overeenkomst waardoor de data van Europese burgers in de Verenigde Staten kon worden opgeslagen, zonder dat het daarbij in handen kwam van de VS...

Online11.07.2023

Europa en Amerika gaan datadelen weer toestaan

Komt Threads dan nu wel naar Europa?
Nieuw onderzoek: datalekken in de zorgsector nemen nog steeds toe

Datalekken in de zorgsector in Nederland blijven toenemen. De Autoriteit Persoonsgegevens (AP) heeft recentelijk aangegeven dat Nederlandse burgers ervan uit moeten gaan dat hun persoonlijke gegevens waarschijnlijk al ge...

Cybercrime28.06.2023

Nieuw onderzoek: datalekken in de zorgsector nemen nog steeds toe

41% van de gezondheidszorgorganisaties sinds 2021 te maken heeft gehad met een datalek
Autoriteit Persoonsgegevens onderzoekt mogelijk datalek bij Tesla

Naar aanleiding van een tip van haar Duitse collega’s in Brandenburg is de Autoriteit Persoonsgegevens (AP) een onderzoek gestart naar een mogelijk datalek bij Tesla. Daarbij zouden, dat meldt de Duitse krant Handelsbl...

Cybercrime26.05.2023

Autoriteit Persoonsgegevens onderzoekt mogelijk datalek bij Tesla

Data recovery als snelle reactie bij gegevensverlies

Data recovery is het proces van het herstellen van verloren of beschadigde gegevens van een opslagapparaat. Je kunt terecht bij professionals die jou helpen met het redden van je data. Dit is super handig wanneer jij bel...

DC Business03.05.2023

Data recovery als snelle reactie bij gegevensverlies

We bellen en sms’en weer veel minder

De ACM heeft deze week de nieuwste versie van de Telecommonitor gepubliceerd. Het rapport over het gebruik van mobiele- en andere telecomdiensten in Nederland. Het zal niemand echt verbazen dat we, vergeleken met voorgaa...

Mobile12.04.2023

We bellen en sms’en weer veel minder

Voorraad 06-nummers nog steeds schaars

Verder lezen over Online Marketing

​OBI4wan, Spotler en Squeezely samen verder als één organisatie

OBI4wan, Spotler Nederland en Squeezely integreren hun operationele bedrijfsvoering en gaan verder als één organisatie onder de naam Spotler NL. Alle drie de bedrijven zijn al geruime tijd onderdeel van de Spotler Grou...

Marketing06.03.2024

​OBI4wan, Spotler en Squeezely samen verder als één organisatie

​Community Manager Appreciation day: wat doet een Community Manager?

Het is vandaag de internationale dag van het waarderen van communitymanagers. Maar er is tegelijkertijd veel vaagheid over deze vrij moderne rol. Dat komt mede omdat deze rol in het ene bedrijf veel omvattender is dan in...

Online22.01.2024

​Community Manager Appreciation day: wat doet een Community Manager?

​Deze merken hebben Snapchat helemaal begrepen

Snapchat is een van de meest populaire social media onder jongeren en dat maakt het voor bijvoorbeeld bedrijven een heel interessante plek om aanwezig te zijn. Maar is alleen aanwezig zijn en het standaard adverteren gen...

Social Media28.12.2023

​Deze merken hebben Snapchat helemaal begrepen

​Google: ‘Dit zijn de digitale marketingtrends van 2024’

Het zijn de laatste weken van 2023 en iedereen is bezig met het nieuwe jaar: wat zijn de trends, wat verwachten we? Google helpt je een handje door een beetje sturing te geven: dit is wat er volgens de zoekmachinegigant...

Marketing14.12.2023

​Google: ‘Dit zijn de digitale marketingtrends van 2024’

Growth hacken: waarom dat anno 2023 zo populair is

Growth hacken, het klinkt als iets wat met cybercrime te maken heeft, maar niets is minder waar. Het betekent vooral het slim inzetten van het internet om groei mogelijk te maken. Een trend die al in 2014 vanuit de Veren...

DC Business26.10.2023

Growth hacken: waarom dat anno 2023 zo populair is

10 slimme, toepasbare lessen over marketing en werk vanaf Inbound 2023

De afgelopen dagen was het druk in Boston, want Hubspot hield zijn jaarlijkse bijeenkomst Inbound 2023. AI voerde, mede door aankondigingen van het bedrijf, de boventoon, maar er waren ook veel leuke, inspirerende en amb...

Marketing08.09.2023

10 slimme, toepasbare lessen over marketing en werk vanaf Inbound 2023

HubSpot komt met HubSpot AI: generatieve AI voor MKB’s

HubSpot heeft tijdens zijn jaarlijkse evenement Inbound onthuld AI-functonaliteit toe te voegen aan zijn software. Er komt een speciaal HubSpot AI-gedeelte waarin allerlei functionaliteiten met kunstmatige intelligentie...

Marketing06.09.2023

HubSpot komt met HubSpot AI: generatieve AI voor MKB’s

HEMA lanceert SLAYMA Roblox-collectie in de populaire game

HEMA lanceert als eerste Nederlandse merk een collectie op Roblox. Het maakt deel uit van de SLAYMA summer school-campagne van het merk. Het is voor het eerst dat een merk uit ons land Roblox inzet binnen een marketingca...

Marketing18.08.2023

HEMA lanceert SLAYMA Roblox-collectie in de populaire game

Rookworstkettingen, tompoucejurkjes en hotdogtasjes

Verder lezen over Social Network

Twitch kopieert van social media: komt met TikTok-achtige feed

Twitch gaat de social media kant op. Het kopieert een functie van TikTok waarmee je waarschijnlijk aanzienlijk meer streams ontdekt.

Social Media18.04.2024

Twitch kopieert van social media: komt met TikTok-achtige feed

Nieuwe X-gebruikers moeten straks betalen voor ze mogen posten

Elon Musk wil nog meer geld vragen voor het gebruik van X. Maar het is niet wat je denkt. Het is een keer per jaar, een dollar, en mogelijk alleen voor nieuwe gebruikers.

Social Media17.04.2024

Nieuwe X-gebruikers moeten straks betalen voor ze mogen posten

TikTok betaalt mensen 38 cent per uur om TikTok te kijken

Wil je geld verdienen met TikTok, maar wil je niet zelf video's maken? Dat hoeft ook niet. Mogelijk komt binnenkort de TikTok Coin-app naar Nederland, waarmee je 0,36 euro kunt verdienen voor 1 uur kijken.

Social Media17.04.2024

TikTok betaalt mensen 38 cent per uur om TikTok te kijken

Deze week viral: een paleisje, Boer Harm en de Zweedse prins

Soms zijn we als mensheid enorm dom, maar gelukkig ook regelmatig enorm creatief. En vooral dat laatste zien we graag voorbij komen, bijvoorbeeld in de Deze Week Viral.

Social Media13.04.2024

Deze week viral: een paleisje, Boer Harm en de Zweedse prins

Je kunt op X niet meer verbergen dat je voor de dienst betaalt

Trots op je badge op X, dan is er voor jou niks aan de hand. Premium-gebruikers die dat liever privé houden hebben echter pech.

Social Media12.04.2024

Je kunt op X niet meer verbergen dat je voor de dienst betaalt

Instagram gaat gevraagd én ongevraagd naakt blurren

Instagram wil je beschermen tegen ongewilde dickpics. Je ontvangt ze misschien nog wel: ze worden geblurd.

Social Media11.04.2024

Instagram gaat gevraagd én ongevraagd naakt blurren

​TikTok lanceert straks een Instagram-copycat: TikTok Notes

Instagram heeft zijn eigen Twitter-alternatief gelanceerd en TikTok denkt: dat kan ik ook. Het komt met TikTok Notes, wat echter geen alternatief is voor Twitter, maar voor Instagram. TikTok Notes klinkt als een app waar...

Social Media09.04.2024

​TikTok lanceert straks een Instagram-copycat: TikTok Notes

Deze week viral: New York, Greta Thunberg en boze buren

Deze week staat qua viral content vooral in het teken van de aardbeving in New York en Greta Thunberg. Maar er zat ook nog vanalles tussenin. Politie-agent wordt boos op buschauffeur In Seattle gaat het deze week over e...

Social Media06.04.2024

Deze week viral: New York, Greta Thunberg en boze buren