23.03.2006
Marketing

Mirror matching heeft de toekomst

By: Redactie Dutchcowboys

BlogMarketing
1143124525interactive-mirrors.jpg
1143124525interactive-mirrors.jpg

[Daan Neleman] Media, technologie en content gaan zich in de toekomst letterlijk verplaatsen in de consument. Maar tijdens een future\ session bij ons op kantoor kwamen we erachter dat dit al gebeurt. Mirror matching is het toverwoord.

Mirror matching, in de psychologie staat deze term voor het neurale systeem dat ons in staat stelt onszelf te verplaatsen in anderen. Empathie dus. In de Verenigde Staten wordt dit al letterlijk gebruikt als marketinginstrument. En wel met interactieve spiegels. Een mooie case om dit te illustreren is die voor de Nissan Infiniti: ‘De installatie bestaat uit drie ruiten van weerspiegelend glas (2,5 bij 1 meter). De gebruiker ervaart hierdoor een ongebruikelijke sensatie van content die zonder aanraking (door middel van warmte) wordt aangestuurd (Interactive Mirrors for Infiniti).

Onbegrensde mogelijkheden En ook Philips heeft al een soortgelijke spiegel ontworpen die onder meer bij kappers wordt gebruikt. Het wachten wordt veraangenaamd. Je kunt televisie kijken. Je kapsel uitzoeken. En kinderen kunnen spelletjes spelen. Maar niet alleen kappers kunnen van deze trend profiteren. Denk ook aan paskamers met spiegels die je adviseren welke kleding het beste bij je past. Of cosmeticazaken waar aan de hand van je spiegelbeeld een huidanalyse wordt gedaan om tot het juiste schoonheidsadvies te komen. Er zijn dus onbegrensde mogelijkheden met mirror matching.

Ambient Intelligence Maar bij Philips gaan ze al veel verder. Het concept Ambient Intelligence definieert hoe zij de toekomst zien. Het beschrijft technologie die begrijpt en anticipeert op de behoeftes van gebruikers. Alle prototypes in Philips HomeLab zijn Ambiently Intelligent omdat ze mensen in het centrum van hun functionaliteit plaatsen. De prototypes kunnen ‘nadenken’ en maken het leven van gebruikers eenvoudiger. Ambient Intelligence technologie zal in de toekomst alom aanwezig zijn: thuis, in de auto en zelfs op of in het lichaam. Philips denkt dat Ambient Intelligence onderdeel van ons leven zal zijn vanaf het jaar 2020 (Philips Research).

Kortom, in mirror matching krijgen we alvast een kijkje in de keuken van morgen.

Share this post