Marketing15.05.2014

Brandstorm: serious gamen voor ambitieuze studenten


Vorige week vond de Nederlandse finale van Brandstorm plaats: een door beautygigant L’Oréal georganiseerde marketinggame waarbij studenten hun vaardigheden kunnen toepassen in de praktijk. En dat deden ze massaal. Meer dan 9.000 masterstudenten van 360 universiteiten uit 45 landen namen dit jaar deel aan de 22ste editie. Een uitgelezen kans om in de huid van een internationale brandmanager te kruipen én gespot te worden door potentiële werkgever L’Oréal.

brandstorm-serious-gamen-voor-ambitieuze.jpg
brandstorm-serious-gamen-voor-ambitieuze.jpg

Opdracht
Brandstorm draait dit jaar om het internationale merk Kiehl’s, een in ons land vrij onbekend luxemerk dat in 1851 door apothekers is opgezet en dat huid- en haarproducten ontwikkelt. Deelnemers aan de game kregen de opdracht om het marktaandeel van Kiehl’s onder mannen te vergroten. Dat deden ze door eerst consumententrends en concurrenten in kaart te brengen en een SWOT-analyse uit te voeren. Op basis daarvan ontwikkelden ze een concept voor een nieuwe productlijn en een bijbehorend communicatieplan met de instrumenten PR, digital en instore.

Nederlandse studenten, afkomstig van universiteiten in Amsterdam, Groningen, Rotterdam en Tilburg, hebben zich sinds september volop ingezet om het beste concept te ontwikkelen. Op het kantoor van L’Oréal in Hoofddorp presenteerden de vijf beste teams afgelopen donderdag hun ideeën aan een vierkoppige jury.

Katharina Bergmann van de Rijksuniversiteit Groningen vertelt dat ze met haar team hard heeft gestreden om de Nederlandse finale te bereiken: “We dachten eerst dat we te druk zouden zijn om mee te doen aan de competitie, maar uiteindelijk hebben we toch besloten ons idee uit te werken. We hebben dag en nacht serieus samengewerkt in deze marketinggame om tot een realistische productlijn te komen. Alleen al de presentatie maken kostte ons anderhalve week! We hebben elkaar gemotiveerd, enorme lol gehad tijdens het brainstormen en zijn trots op wat we vandaag hebben laten zien. Ons idee – een slaapmasker met voedende oogpads, de Eye Force One – was in de ogen van de jury origineel en innovatief.”

foto-brandstorm-2.jpg
foto-brandstorm-2.jpg

“We hebben heel wat onderzoek gedaan, zijn naar de winkels van Kiehl’s geweest en hebben straat-interviews gehouden om het merk en de markt zo goed mogelijk te leren kennen. Zo zijn we gekomen tot de ‘Executive Essentials’-lijn, die bestaat uit tijdbesparende beautyproducten voor de drukke zakenman”, vertelt Wendy Chen van de Erasmus Universitet Rotterdam.

Volgens jurylid Werner Hirschi, General Manager van L’Oréal Luxe, zijn er concepten ontwikkeld die goed aansluiten op de huidige consumentbehoeften. Zo kwam het team van de Universiteit van Amsterdam met een productlijn voor mannenbaarden (‘Beards with benefits’), bestaande uit onder andere een baardhaarlak en –shampoo. 

De jury vond uiteindelijk dat het team van de Erasmus Universiteit het beste de behoefte begreep van de mannelijke consument. Zij zullen Nederland vertegenwoordigen tijdens de wereldwijde finale op 12 juni in Parijs, waar ze kans maken op een baan bij L’Oréal en een geldbedrag van 10.000 euro.

Domenico Schipani van het winnende team zegt in de afgelopen maanden genoeg kennis te hebben opgedaan over de beauty- en huidverzorgingindustrie. “We hebben keihard gewerkt om ons zo goed mogelijk in de doelgroep te verdiepen, deze productlijn te ontwikkelen en onze presentatie zo aantrekkelijk mogelijk te maken. Tijdens de competitie hebben we ontzettend nuttige, directe feedback ontvangen die ons zeker verder heeft geholpen.”

foto-brandstorm-1.jpg
foto-brandstorm-1.jpg

Niet alleen de studenten vinden deze wedstrijd een goede, leerzame manier om de theorie in de praktijk toe te passen. Ook de universiteiten nemen graag deel aan Brandstorm. Zo noemt Mark van der Veen, programmadirecteur Bedrijfskunde aan de Universiteit van Amsterdam, L’Oréal Brandstorm een van de succesvolste samenwerkingen met het bedrijfsleven, wat zich ook uit in steeds hogere cijfers voor de studenten. 

Verder lezen over Innovatie

10 Nederlandse start-ups om in de gaten te houden

In een land waarin veel beginnende ondernemingen zich zorgen maken over het ondernemersklimaat en investeringen in Nederlandse start-ups fluctueren, weten sommige jonge, startende bedrijven toch op te vallen.

Startups30.09.2024

10 Nederlandse start-ups om in de gaten te houden

Dit device biedt de oplossing voor hoge terugleverkosten

IQ NRG introduceerde eerder deze week een Zonnedimmer, daarmee kunnen eigenaren van zonnepanelen voorkomen dat ze moeten betalen voor het terugleveren van stroom en dus onnodige terugleverkosten hebben.

Gadgets20.09.2024

Dit device biedt de oplossing voor hoge terugleverkosten

Neuralink heeft tech die een blinde kan laten zien

De nieuwe stap van Neuralink gaat verder: Blindsight is gemaakt om mensen die blind zijn te laten zien. Zelfs als ze blind geboren zijn.

Technology18.09.2024

Neuralink heeft tech die een blinde kan laten zien

Het kruispunt van crypto en AI: de toekomst van digitale innovatie vormgeven

In het huidige snel evoluerende technologische landschap maken twee grote krachten grote golven: cryptocurrency (crypto) en kunstmatige intelligentie (AI). Beide zijn ontwrichtende technologieën die, hoewel ze afzonderlijk krachtig zijn, het potentieel hebben om in combinatie nog grotere innovatie te stimuleren.

Online17.09.2024

Het kruispunt van crypto en AI: de toekomst van digitale innovatie vormgeven

Dit is de opvolger van de veiligste autostoel: Anoris T2 i-Size

Een goede en veilige kinderstoel is essentieel om kinderen tijdens een autorit goed te beschermen. Ze verminderen het risico op letsel bij ongelukken door kinderen op de juiste manier te positioneren en beschermen tegen impact. Een goedgekeurde kinderstoel die past bij de leeftijd, lengte en gewicht van het kind is cruciaal voor maximale veiligheid. Het is belangrijk om de kinderstoel correct te installeren en ook regelmatig te controleren. Kies dan ook altijd voor een stoel die voldoet aan de Europese veiligheidsnormen.

Technology16.09.2024

Dit is de opvolger van de veiligste autostoel: Anoris T2 i-Size

De Ferrari onder de autostoelen?
Crikorama verkozen tot winnaar James Dyson Award 2024

Crikorama is een compact thuissysteem om zelf krekels te kweken. De levenscyclus van krekels kan volledig worden beheerd door het systeem waardoor het een duurzaam en milieuvriendelijk alternatief biedt voor vlees. De uitvinder van het systeem wint hiermee de James Dyson Award 2024 in Nederland.

Technology11.09.2024

Crikorama verkozen tot winnaar James Dyson Award 2024

zelf krekels kweken!
Hyundai & Kia tonen innovatieve technologie voor temperatuurbeheer

Tijdens ‘Heat Tech Day’ in Seoul, Zuid-Korea, hebben Hyundai en Kia een drietal nieuwe technologieën gepresenteerd om de temperatuur in de auto te regelen en daarmee het comfort van de inzittenden te verhogen én het energieverbruik te beperken.

Automotive02.09.2024

Hyundai & Kia tonen innovatieve technologie voor temperatuurbeheer

om comfort en efficiency te verhogen
Samsung Developer Conference 2024: een decennium aan open innovatie

Samsung organiseert op 3 oktober de Samsung Developer Conference 2024 (SDC24) in het San Jose McEnery Convention Center in Californië. Deze alweer tiende editie van de SDC viert een decennium vol open innovatie en samenwerking met developers, partners en klanten. Dit jaar legt Samsung de focus op de nieuwste AI-innovaties.

Events29.08.2024

Samsung Developer Conference 2024: een decennium aan open innovatie

en nu met AI in de spotlight