“The Wolf of Wall Street” – 5 marketinglessen

“The Wolf of Wall Street” – 5 marketinglessen

Vorig artikel Volgend artikel

De nieuwste film van het koppel Martin Scorsese en Leonardo di Caprio geeft de "the rise and fall" van Jordan Belfort op Wallstreet op een feitelijke en hedonistische wijze weer. En of je er nu een verhaal met een waarschuwing in ziet of een vrolijke fabel, je krijgt in ieder geval een kijkje in de wondere wereld van Wall Street.

Naast een afkeuring voor Belfort's financiële misdaden, voelde ik ook enige bewondering voor zijn succes en zakelijke inzichten. Daarom: 5 marketinglessen van "The Wolf of Wall Street". Pas wel op: spoilers en schuttingtaal volgen!

  

Je hebt de film dus al gekeken? Zo nee: wees wel gewaarschuwd: spoilers volgen nu.

1. Noodzaak creëren: Sell me this pen!

Sell me this pen
Belfort geeft een pen aan een lid van zijn verkoopteam. "Verkoop mij deze pen." De collega weet geen woord uit te brengen. Een andere collega vraagt: "Schrijf je naam op. Pen nodig?" Hij creëert direct een noodzaak: een urgente reden om direct te reageren op het aanbod.

2. Standaardisatie: Speak the words that I've taught you

Speak the words that I 've taught you
"I want everybody to look down. See that little black box in front of you? It's called a telephone...All you have to do is pick up that phone and speak the words I've taught you and it will make you richer than the most powerful CEO in the country."
– Jordan Belfort

Alle verkopers van Belfort werken met een belscript om 3 doelen te bereiken: zichzelf en het bedrijf introduceren, uitleggen waarom de mensen die ze belden nog nooit van hun hadden gehoord en het unieke aanbod doen. Hiermee gaat Belfort de 3 grootste obstakels om zaken te doen direct te lijf. Ongeacht de achtergrond van de verkopers, veelal studenten en schoolverlaters, weten ze hiermee te scoren.

3. Motivatie: "Don't take no for an answer"

Dwarf tossing
"...it's the action of you—a highly trained Strattonite, a highly trained killer who won't take no for an answer, who won't hang up the phone until his client either buys or dies...."
– Jordan Belfort

De film begint met dwerggooien op het kantoor. Wie de bullseye raakt, een groot dollarteken, wint € 25,000 dollar. Vervolgens marcheert er een heel voetbalteam van halfnaakte strippers met fanfare door het kantoor. Belfort haalt alles uit de kast om zijn verkopers gemotiveerd te houden. Met opzwepende speeches doordringt hij zijn verkopers met de mantra: Don't take no for an answer.

4. Passie: "I choose rich"

dollar
"Let me tell you something. There's no nobility in poverty. I've been a poor man, and I've been a rich man. And I choose rich every fucking time."
– Jordan Belfort

Belfort's doel is duidelijk vanaf het begin: hij wilt erg rijk worden, koste wat het kost. Deze passie voor geld wakkert hij ook aan bij zijn verkopers. In de film refereert hij aan die tijd als "when greed was good". Alles is geoorloofd om het doel te bereiken. In Amerika deed de film de nodige stof opwaaien en werd Scorsese verweten corruptie en hebzucht te glorificeren. De gevolgen voor de slachtoffers van Belfort worden in de film ook niet in beeld gebracht. Los van het moraal echter, is de passie van Belfort en zijn verkopers bewonderenswaardig.

5. Verhaallijn: This is the greatest company in the world!

The greatest company in the world
Mark Hanna: Nobody knows if a stock is going to go up, down, sideways or in circles. You know what a fugasi is?
Jordan Belfort: Fugazy, it's a fake.
Mark Hanna: Fugazy, fugasi, it's a wazi it's a woozy, it's [makes a flittering sound] fairy dust.

In de allerlaatste scène glijdt de camera over het publiek van Jordan Belfort, gretig voor zijn sales seminar. De vergelijking met onszelf als bioscooppubliek is snel gemaakt. Ondanks dat we 3 uur lang hebben gezien hoe enorm fout Belfort is geweest, weet hij nog steeds een publiek te boeien met zijn verhaal.

Gebruikte illustraties zijn eigendom van Paramount Pictures. 

Thomas Lapperre

Thomas schrijft en spreekt over oa online marketing, customer loyalty, service design, contentmarketing en specifiek over retail en travel.

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies