Marketing03.06.2012

Sociale empathie bepalend voor succes


sociale-empathie-bepalend-voor-succes.jpg
sociale-empathie-bepalend-voor-succes.jpg

Empathie is een ander woord voor inlevingsvermogen, de kunde of vaardigheid om je in te leven in de gevoelens van anderen. Het woord empathie is afgeleid van het Griekse woord ἐμπάθεια (empatheia), ofwel invoelen.

Het zichzelf kunnen verplaatsen in anderen draagt bij tot het kunnen begrijpen van emoties van anderen en de communicatie met je medemens. Zonder empathie praat je langs elkaar heen of ontstaan er meningsverschillen. Empathie steunt ook op een goed ‘lezen’ of verstaan van verbale en non-verbale communicatieboodschappen van anderen.

Empathie, daar draait het om in dit artikel. De kunst van het inleven. Laat mij weten of het gevoel wat dit artikel bij je oproept overeenkomt met de inhoud die je gelezen hebt. Dat is empathie.

Boeien, betrekken en binden van consumenten, merken en media is voor ons de rode draad door de strategie van de mediamerken. Contentstrategie, -marketing en social media spelen daarin een belangrijke rol. De rol van een sociale empathist. Meer en meer dienen we ons in te leven in anderen en vooral nu online communities. Wat gebeurt er? Wat wil de groep, wat wil het individu? Hoe gedragen zij zich? Wat is de match met ons aanbod? En hoe gaan we dit brengen? Ofwel hoe wil de community dat het gebracht wordt? Dit laatste aspect kan alleen beantwoord worden door Sociale Empathie.

Vooralsnog een woord die aanwezig is, waar nodig (onbewust) benut wordt, maar waar geen of beperkt proactiviteit ofwel bovenbewustzijn bij is. Door het realiseren van de waarde van sociale empathie voor organisaties zouden mediastrategieën mogelijk heel anders verlopen.

Het gebruikmaken van intuïtie, de feeling tussen organisatie en stakeholder, de aansluiting van de marktbenadering, overal dient de sociale empathie de boventoon te voeren. Het juiste gevoel moet er zijn, anders heeft het brengen van een boodschap geen nut. Dan zijn de kosten van een campagne hoger dan de baten. Dan voert de korte termijn de bovenhand en is de kans op een bloeiende toekomst klein. De aanwezigheid van een sociale empathist in een organisatie dwingt er toe na te denken of de huidige marktbenadering wel de juiste is. De budgetten wel hun doelstellingen behalen. De campagnes de match in de boodschap bevatten. Sociale empathie is bepalend voor succes. Daar ben ik van overtuigd.

Jeroen de Hooge

Jeroen is al meer dan 15 jaar betrokken bij Dutchcowboys. Voornamelijk als digital content creator. En dan voor alle titels van The Blogidea Factory. Liefhebber van advertising, entertainment, tech, gadgets, en eigenlijk alles online.

...

Verder lezen over Community

Bij House of Treats staat de samenwerking met de doelgroep centraal

House of Treats is het eerste bureau dat marktonderzoek onder early adopters inzet als marketingtool en biedt merken toegang tot een zorgvuldig gecureerde global community van early adopters. Het bureau is in 2018 opgeri...

Marketing14.03.2024

Bij House of Treats staat de samenwerking met de doelgroep centraal

​Community Manager Appreciation day: wat doet een Community Manager?

Het is vandaag de internationale dag van het waarderen van communitymanagers. Maar er is tegelijkertijd veel vaagheid over deze vrij moderne rol. Dat komt mede omdat deze rol in het ene bedrijf veel omvattender is dan in...

Online22.01.2024

​Community Manager Appreciation day: wat doet een Community Manager?

​Ook digitale voetbalcommunity FC Urban ontvangt Fit for the Future-certificaat

Gamification: veel bedrijven gebruiken het, maar slagen er lang niet altijd in om het een passend onderdeel te maken van een langdurige strategie. Dat lukt FC Urban wel. De online voetbalcommunity heeft door zijn stappen...

DC Business28.06.2023

​Ook digitale voetbalcommunity FC Urban ontvangt Fit for the Future-certificaat

Harper’s Bazaar Business Club voor vrouwen gelanceerd

Harper’s Bazaar lanceert de Harper’s Business Club voor vrouwen. Met een lidmaatschap voor een jaar kunnen vrouwen genieten van: Toegang tot vijf exclusieve (digitale) bijeenkomsten per jaar, met inhoudelijke talk...

DC Business14.09.2021

Harper’s Bazaar Business Club voor vrouwen gelanceerd

​Reddit denkt dat het 10 miljard dollar waard is

Reddit is nog niet begonnen, maar het is van plan om een investeringsronde te houden. Het denkt daarin 700 miljoen dollar (een kleine 600 miljoen euro) binnen te kunnen krijgen. Als dat lukt, dan zou Reddit meer dan 10 m...

Technology13.08.2021

​Reddit denkt dat het 10 miljard dollar waard is

De voors en tegens van een Tiny House

Sommige mensen noemen het een veredelde stacaravan, anderen lijkt het een hel om extreem te minderen met spullen. Maar, er zijn ook die mensen die juist uitkijken naar leven met wat minder, of die het geweldig vinden om...

Lifestyle08.07.2019

De voors en tegens van een Tiny House

Facebook doet een nieuwe investering in communityleiders

Tijdens de Facebook Communities Summit Europa, die vandaag plaats vindt, is het Facebook Community Leadership-programma onthuld: een wereldwijd initiatief waarbij Facebook gaat investeren in de mensen die community's opb...

Social Media09.02.2018

Facebook doet een nieuwe investering in communityleiders

En komt met nieuwe tools voor groepsbeheerders
Deze website laat lezers eerst test maken voordat ze commentaar mogen geven

Een Noorse website heeft een hele interessante manier gevonden om de commentaren die onder een bericht geplaatst mogen worden door lezers beleefd en on-topic te houden. Voordat je een bericht mag achterlaten onder een ar...

Online02.03.2017

Deze website laat lezers eerst test maken voordat ze commentaar mogen geven

Verder lezen over Marktbenadering

PostNL déjà-vu: Vraag naar pakketten daalt, dus verhogen we de prijs

Dat privatisering niet altijd tot (meer) succes hoeft te leiden is geen nieuws. PTT Post is, hoewel het bedrijf ook 33 jaar na de privatisering nog altijd geld verdient. Al neemt het daarvoor niet altijd de juiste beslis...

Nieuws08.08.2022

PostNL déjà-vu: Vraag naar pakketten daalt, dus verhogen we de prijs

Kloppen de aanbiedingen van webshops wel? Kortingen zijn vaak misleidend

Van een flinke korting op een product dat je net wilde kopen, word je blij. Sowieso voelt het goed om een aanbieding te scoren, toch? Webshops weten maar al te goed hoe ze consumenten kunnen verleiden om een aankoop te d...

Marketing29.03.2021

Kloppen de aanbiedingen van webshops wel? Kortingen zijn vaak misleidend

Hoe merken social media gebruiken voor marktonderzoek [Infographic]

Social media scheppen een aantal voordelen voor alle merken die er maar zijn. Hoe groot ze zijn, hoe de vorm ook is en uit welke industrie ze ook komen. Maar het gaat niet allemaal om marketing bij social media. Ze zijn...

Social Media23.12.2012

Hoe merken social media gebruiken voor marktonderzoek [Infographic]

DeWolff en Harley-Davidson Seventy-Two

Harley-Davidson en de vermaarde Nederlandse psychedelische bluesrockband DeWolff hebben de handen ineen geslagen. Pablo van de Poel, gitarist en zanger van DeWolff, heeft een eigen ontwerp gemaakt voor de Seventy-Two, wa...

Marketing06.06.2012

DeWolff en Harley-Davidson Seventy-Two