Marketing28.04.2012

Authenticiteit: trend of bare essential?


authenticiteit-trend-of-bare-essential.jpg
authenticiteit-trend-of-bare-essential.jpg

Authenticiteit is een van de snelst groeiende trends in marketing. Deze ’trend’, die ontstond in 2010, wordt door ruim 30% van de marketeers genoemd in het onderzoek naar marketingtrends dat door Berenschot uitgevoerd werd. Deze trend staat daarmee op de derde plaats en stijgt nog verder, vertelt Onno Ponfoort van Berenschot tijdens zijn presentatie op De Marketing Dagen (DMD2012). Uit het onderzoek komen vier toptrends naar voren: Social media, de klant centraal, authenticiteit en mobile marketing. Accountability, ofwel het meten van resultaat, en relevantie staan nog niet in de top maar stijgen snel.

Maar hoe kan authenticiteit een trend zijn? Wat mij betreft is het een voorwaarde voor geloofwaardigheid en vertrouwen in het merk. Wie echt is wordt geloofd en dus gehoord. Authentiek zijn wil zeggen echt, betrouwbaar, niet vervalst, geloofwaardig, waarachtig. Juist in marketing en pr en al helemaal in social media is dit essentieel. Authentiek kun je zijn, maar je moet het ook verdienen. Het gaat om vertrouwd en geloofd worden, waar het eigenlijk altijd met pr en marketing om draait. Is dit vertrouwen beschaamd, dan moet je door het stof om het vertrouwen weer terug te winnen. Als het al lukt.

Opvallend is dat retail het meest inzet op authenticiteit. De industrie en de publieke sector hechten juist erg weinig waarde aan echtheid. Verderop in het onderzoek blijkt dat authenticiteit veel invloed heeft op de positionering van een bedrijf. Toch blijkt authentiek zijn voor veel merken in de praktijk moeizaam. Geef je je eigen fouten toe via twitter? Durf je je kwetsbaar op te stellen? Zijn je verdienmodellen en processen transparant? Is je communicatie eenduidig? Geeft het management team vertrouwen? Blijf je je onderscheiden in de markt?

Tijdens de break-out sessie over dit onderwerp gingen we op zoek naar authentieke merken en kwamen we vooral bij Nederlandse merken uit. Merken als Hema, Douwe Egberts, KLM en Hi! passeren de revue. En wat maakt zo’n merk dan authentiek? Toegankelijkheid, openheid, aaibaarheid en geschiedenis worden genoemd als belangrijkste eigenschappen van merken die als authentiek gezien worden. Toch blijkt het vooral een gevoelskwestie. Het klinkt misschien zweverig, maar met je merk wil je een positie in het brein én in het hart van je klant verdienen. En dat begint met jezelf de juiste vragen te stellen. Dus: Hoe authentiek is jouw merk? Een vraag die relevant is en zal blijven, trend of geen trend.

Het onderzoek van Berenschot wordt over 1-2 weken online gepubliceerd.

Verder lezen over Trends

​Waarom Barbie-nummer I’m Just Ken zo’n internethype is

“Het lijkt niet uit te maken wat ik doe. Ik ben altijd nummer twee. Niemand weet hoe hard ik het geprobeerd heb. Ik heb gevoelens die ik niet kan uitleggen. Ik word er gek van.” Je zou het niet zeggen, maar dit zijn...

Entertainment27.02.2024

​Waarom Barbie-nummer I’m Just Ken zo’n internethype is

​Dit googelden we het meest in 2023: Oppenheimer en Rob de Nijs

Google heeft bekendgemaakt welke woorden we nou het meest googelden en dat biedt een verrassende uitkomst op sommige vlakken. In Nederland hielden we ons vooral bezig met het overlijden van Matthew Perry, maar ook zanger...

Search11.12.2023

​Dit googelden we het meest in 2023: Oppenheimer en Rob de Nijs

Google Trends: PVV grootste partij in acht provincies

Een dag voor de verkiezingen stijgen GroenLinks-PvdA en met name de PVV plots hard in de peilingen. Volgens Google Trends, een belangrijke indicator voor welke onderwerpen in de samenleving leven, is de PVV in acht van d...

Search21.11.2023

Google Trends: PVV grootste partij in acht provincies

​Dit zijn de trends voor herenpakken in 2023

Ben je op zoek naar een mooi pak waarmee je nog jaren kunt doen? Je hoeft je natuurlijk niet te laten verleiden door de trends van dit moment, maar aan de andere kant, waarom niet? Het voordeel is dat trends in pakken va...

Lifestyle16.02.2023

​Dit zijn de trends voor herenpakken in 2023

Dé onlinemarketingtrends van 2023

De wereld van online marketing staat nooit stil. Ieder bedrijf wil natuurlijk hun graantje mee prikken, maar hoe blijf je actueel? Deze vraag wordt in deze blog behandeld door de laatste onlinemarketingtrends van 2023 on...

DC Business10.01.2023

Dé onlinemarketingtrends van 2023

Year in Search 2022: Oorlog in Oekraïne wint nipt van Voice-schandaal

Het jaar is weer bijna voorbij. Tijd voor lijstjes en andere bespiegelingen. Op dit moment loopt de verkiezing voor woord van het jaar en vandaag heeft Google haar jaarlijkse overzicht van populaire – trending – zoek...

Search07.12.2022

Year in Search 2022: Oorlog in Oekraïne wint nipt van Voice-schandaal

​De leukste kantoortrends van 2022

Om optimaal te kunnen werken is het van groot belang dat u over een goed kantoor beschikt. Nu is het wellicht mogelijk dat u een kantoor wilt huren maar dat u niet precies weet waar u moet beginnen. Aangezien wij ervoor...

DC Business04.04.2022

​De leukste kantoortrends van 2022

Het einde van een iconische Subaru met verbrandingsmotor

De autosport kan ervoor zorgen dat een bepaald merk of model ineens heel erg geliefd wordt. Denk maar eens aan de Audi 80 Quattro of de Lancia Delta. De Subaru Impreza WRX is er ook zo een. Dat was destijds, in 1994, een...

Automotive13.03.2022

Het einde van een iconische Subaru met verbrandingsmotor