Marketing15.05.2009

Reclame op kartonnen kleerhangers


reclame-op-kartonnen-kleerhangers.jpg
reclame-op-kartonnen-kleerhangers.jpg

Een link met internet en/of search marketing zie ik nog niet meteen, maar dat zou in een volgende release zomaar kunnen veranderen. Vooruit dus maar: drie jonge Belgen zijn een gat in de markt aan het vullen door de zeven miljoen metalen kleerhangers die in Nederland en Belgie ieder jaar gebruikt worden bij stomerijen en strijkdiensten te vervangen door kartonnen exemplaren, bedrukt met reclame.

Volgens Steven Claes, een van de drie oprichters van Launtree, bieden de kartonnen kleerhangers adverteerders de mogelijkheid om consumenten op een ludieke en directe manier aan te spreken op een belangrijk en emotioneel moment. 

Nou lijkt dat emotionele me een beetje overdreven, als ik mijn gestreken overhemden op ga halen bij de stomerij, maar dat zou wellicht een rol kunnen spelen als het trouwpak voor de derde functioneel gestoomd is. Ludiek? Nou ja, een keer per jaar als ik mijn Herman Munsterpak op Aswoensdag bij de stomerij aflever, dat heeft wel iets ludieks, sporen van de groene schmink nog in mijn nek. 

Hoe dan ook, Launtree biedt de kartonnen kleerhangers gratis aan aan stomerijen en strijkdiensten. Het geld komt van de adverteerders, die omgerekend 8 eurocent ‘per contact’ betalen.

Steven Claes rekent voor dat de gezamenlijke strijkateliers (ik denk dat dit de Belgische term is, waar we in Nederland over stomerijen spreken) 15.000 euro per week zouden kunnen besparen. Ik vraag me dan af waarom ze geen statiegeld op die metalen hangers zetten, maar goed. 

Volgens Launtree zouden kartonnen hangers het milieu minder belasten dan de metalen exemplaren, omdat die snel weggegooid worden. 

Duurzaamheid en groen imago verzorgd, lijkt het me een idee dat kans van slagen heeft. Als je er even over nadenkt kan er straks nog veel meer mee; een rfid chip erin, gekoppeld aan een ander chipje en je kleerhanger praat tegen je op weg naar huis. 

Kom je dan langs een kledingzaak die in het complot zit; die begint je, wakker gemaakt door die rfid chip, te vertellen dat dat shirt nou negentig keer gewassen is, zodat het wellicht tijd wordt om een nieuw aan te schaffen. 

Volgens Launtree waren C&A en Skoda waren de eerste adverteerders op de kleerhanger en zouden studies over het zelfde type medium in Duitsland een spontane ad recall van 39,5% aangetoond hebben en een geholpen ad recall van 99,5% aan. 

Cijfers die volgens Launtree ver boven de impact van klassieke media liggen, en veroorzaakt zouden worden door de positieve associatie (milieuvriendelijkheid), de one-to-one impact, en een omgeving ver van andere concurrerende reclameboodschappen. 

Dat zou allemaal zo kunnen zijn, maar de belangrijkste reden, zoals altijd, is waarschijnlijk het verrassende nieuwtje. 

Ik ben benieuwd naar die cijfers als de kartonnen kleerhangers gemeengoed zijn geworden.

Leon Krijnen

Verslaggever bij BN DeStem. Schrijft over baseball, bouw, techniek, fotografie, mensen, computers, internet, reizen en oldtimers. @Krijnen.Com

Verder lezen over Crossmedia

​Dit is wat Disney World zo bijzonder maakt!

Even een paar dagen helemaal ondergedompeld worden in de wondere wereld van Disney. Het is voor velen een bijzondere beleving. Herinneringen ophalen aan vroeger (als kind?), of nieuwe herinneringen maken (met kinderen?)....

Entertainment06.04.2024

​Dit is wat Disney World zo bijzonder maakt!

​5 x waarom stockmedia voor je eigen website heel handig zijn

Je ziet het wel eens op het NOS Journaal: heel willekeurige beelden van mensen die op straat lopen, of handen die tikken op een toetsenbord. Het zijn stockbeelden: beelden die vaker worden gebruikt en wat algemener zijn....

Marketing13.10.2023

​5 x waarom stockmedia voor je eigen website heel handig zijn

Artifact: alles wat je moet weten over deze handige nieuwsapp

Wat slimmeriken die eerst bij Instagram werkten hebben eerder dit jaar de app Artifact gelanceerd: een mix tussen de krant/de media en social media. Het is in Nederland nog niet een app waar iedereen het over heeft, maar...

Media14.09.2023

Artifact: alles wat je moet weten over deze handige nieuwsapp

Havas+Lemz breidt uit met Havas Play

Het branded content en partnerships-team van Havas+Lemz lanceert Havas Play. Dit gloednieuwe label dat wereldwijd gelanceerd wordt, bouwt betekenisvolle relaties tussen merken en mensen op het snijvlak van entertainment,...

Media22.03.2023

Havas+Lemz breidt uit met Havas Play

"Voor elk merk het juiste speelveld"
Zo kies je het juiste kanaal om je boodschap over te brengen

Heb je een geweldig product gemaakt waar je volledig in gelooft, maar weet je niet goed hoe je het over de bühne kunt krijgen? Televisie, radio, social media, reclame op internetpagina’s, adverteren in (lokale) krante...

DC Business19.01.2023

Zo kies je het juiste kanaal om je boodschap over te brengen

​Raad van State geeft advies over reclameverbod voor online gokken

Het ontwerpbesluit voor het verbod op ongerichte online casino reclames voor hoog-risico kansspelen is gedeeld met de Raad van State. Deze is nauwkeurig doorgenomen door de adviesgever en inmiddels is er een reactie naar...

Online10.01.2023

​Raad van State geeft advies over reclameverbod voor online gokken

Uitgevers uit onder andere Nederland eisen 25 miljard van Google

Google heeft een grote vinger in de pap als het gaat om het gevonden worden van berichtgeving vanuit de media. Het bepaalt met zijn algoritme welke media er bovenaan komen te staan en heeft daardoor grote invloed op de c...

Online13.09.2022

Uitgevers uit onder andere Nederland eisen 25 miljard van Google

​8 manieren om media monitoring toe te passen in je marketingstrategie

Een van de grootste uitdagingen van MarCom professionals is om voortdurend met goede content te komen dat aanslaat bij het gewenste publiek. Van blogs tot nieuwsbrief teksten en marketing pagina's - ze moeten de juiste m...

Marketing16.06.2022

​8 manieren om media monitoring toe te passen in je marketingstrategie

Media monitoring inzetten voor optimaal inzicht over je merk