Marketing14.05.2009

De community-generatie


de-community-generatie.jpg
de-community-generatie.jpg

Een community is er in principe voor de mensen die daar behoefte aan hebben. Ook communities van merken moeten daarom worden afgestemd op die mensen, en dus niet zozeer op de behoefte van het bedrijf. Hoewel veel brandmanagers denken dat zij ‘hun’ brandcommunity in de hand moeten houden, is het juist van belang dat de community een platform kan zijn waarin mensen hun ei kwijt kunnen, zowel in positieve als in negatieve zin. Merken als Apple, Harley Davidson en Playstation zijn daar goed in geslaagd.

Harley Davidson is een mooi voorbeeld van een brandcommunity die zowel offline als online goed vertegenwoordigd is. Harley’s eigen mensen zijn zelf vaak ook Harley-rijders en staan in nauw contact met de community. Daarnaast worden er veel events georganiseerd, waardoor er veel ruimte is om meningen en ideeën uit te wisselen. Nu is natuurlijk niet elk merk te vergelijken met Harley, maar veel bedrijven kunnen er wel een voorbeeld aan nemen. Een virtuele brandcommunity is een relatief goedkope en eenvoudige manier om (potentiële) merkgebruikers met elkaar in contact te brengen.

Een beetje speuren op Hyves en Facebook levert al gauw een aantal zeer actieve brandcommunities op (in dit verband ook wel social groups genoemd), bijvoorbeeld van H&M. Ook worden aparte websites opgericht, speciaal voor brandtalk. Mercedes-Benz is bijvoorbeeld een merk met een grote, actieve communitysite. Een veelgebruikte website van de Merc-fans is benzworld.org, die inmiddels ruim 214.000 leden heeft. Eind vorig jaar zette Mercedes nog zelf een community op, generationbenz.com, waar je alleen lid van kunt worden op uitnodiging.

Tsja, ook al hoor ik toch echt tot de community-generatie; helaas heb ik voorlopig niet de eer om me tot de generation Benz te kunnen rekenen… Maar ik vraag me sowieso af of branding niet wat teveel is gaan focussen op online communities. Er gaan zelfs stemmen op om enquêtes af te schaffen ten gunste van social groups… aldus Marketing Facts.

 

Jeroen de Hooge

Jeroen is al meer dan 15 jaar betrokken bij Dutchcowboys. Voornamelijk als digital content creator. En dan voor alle titels van The Blogidea Factory. Liefhebber van advertising, entertainment, tech, gadgets, en eigenlijk alles online.

Verder lezen over Community

Bij House of Treats staat de samenwerking met de doelgroep centraal

House of Treats is het eerste bureau dat marktonderzoek onder early adopters inzet als marketingtool en biedt merken toegang tot een zorgvuldig gecureerde global community van early adopters. Het bureau is in 2018 opgeri...

Marketing14.03.2024

Bij House of Treats staat de samenwerking met de doelgroep centraal

​Community Manager Appreciation day: wat doet een Community Manager?

Het is vandaag de internationale dag van het waarderen van communitymanagers. Maar er is tegelijkertijd veel vaagheid over deze vrij moderne rol. Dat komt mede omdat deze rol in het ene bedrijf veel omvattender is dan in...

Online22.01.2024

​Community Manager Appreciation day: wat doet een Community Manager?

​Ook digitale voetbalcommunity FC Urban ontvangt Fit for the Future-certificaat

Gamification: veel bedrijven gebruiken het, maar slagen er lang niet altijd in om het een passend onderdeel te maken van een langdurige strategie. Dat lukt FC Urban wel. De online voetbalcommunity heeft door zijn stappen...

DC Business28.06.2023

​Ook digitale voetbalcommunity FC Urban ontvangt Fit for the Future-certificaat

Harper’s Bazaar Business Club voor vrouwen gelanceerd

Harper’s Bazaar lanceert de Harper’s Business Club voor vrouwen. Met een lidmaatschap voor een jaar kunnen vrouwen genieten van: Toegang tot vijf exclusieve (digitale) bijeenkomsten per jaar, met inhoudelijke talk...

DC Business14.09.2021

Harper’s Bazaar Business Club voor vrouwen gelanceerd

​Reddit denkt dat het 10 miljard dollar waard is

Reddit is nog niet begonnen, maar het is van plan om een investeringsronde te houden. Het denkt daarin 700 miljoen dollar (een kleine 600 miljoen euro) binnen te kunnen krijgen. Als dat lukt, dan zou Reddit meer dan 10 m...

Technology13.08.2021

​Reddit denkt dat het 10 miljard dollar waard is

De voors en tegens van een Tiny House

Sommige mensen noemen het een veredelde stacaravan, anderen lijkt het een hel om extreem te minderen met spullen. Maar, er zijn ook die mensen die juist uitkijken naar leven met wat minder, of die het geweldig vinden om...

Lifestyle08.07.2019

De voors en tegens van een Tiny House

Facebook doet een nieuwe investering in communityleiders

Tijdens de Facebook Communities Summit Europa, die vandaag plaats vindt, is het Facebook Community Leadership-programma onthuld: een wereldwijd initiatief waarbij Facebook gaat investeren in de mensen die community's opb...

Social Media09.02.2018

Facebook doet een nieuwe investering in communityleiders

En komt met nieuwe tools voor groepsbeheerders
Deze website laat lezers eerst test maken voordat ze commentaar mogen geven

Een Noorse website heeft een hele interessante manier gevonden om de commentaren die onder een bericht geplaatst mogen worden door lezers beleefd en on-topic te houden. Voordat je een bericht mag achterlaten onder een ar...

Online02.03.2017

Deze website laat lezers eerst test maken voordat ze commentaar mogen geven