​Zwak, ziek of misselijk? Eet en drink dit om snel weer full swing aan het werk te zijn

​Zwak, ziek of misselijk? Eet en drink dit om snel weer full swing aan het werk te zijn

Vorig artikel Volgend artikel

Als je hoofd- of keelpijn hebt, misselijk bent of last hebt van een andere ongemakken, zijn er bepaalde voedingsmiddelen en dranken die ervoor kunnen zorgen dat je je beter voelt. Zo kun je snel weer volop aan de slag en hoef je niet op halve kracht te werken.

Keelpijn

Bij keelpijn eet je het beste groentesoep gemaakt met lekker veel knoflook en kruiden erin. Knoflook werkt zuiverend en geeft je weerstand een boost. Verschillende soorten groenten leveren allerlei vitamines en mineralen die je nodig hebt om weer beter te worden. Denk aan vitamine C in paprika en bloemkool, vitamine A in wortel en prei en vitamine B6 in spinazie en kool. Eet de soep lekker heet, dat helpt om slijm af te voeren.

Misselijkheid

Als je misselijk bent, helpt het om bananen, appelmoes (zonder suiker) en gemberthee te nemen. Deze voedingsmiddelen houd je over het algemeen gemakkelijk binnen en ze helpen om je spijsverteringsstelsel te kalmeren.

Als je gemberthee wilt maken, kies dan voor theezakjes met echte gember. Nog beter is het om verse gemberthee te bereiden. Hiervoor snijd je een aantal plakjes van een verse gemberwortel en laat je deze even in heet water trekken.

Vermoeidheid

Er is geen one-size-fits-all remedie voor vermoeidheid omdat de oplossing grotendeels afhangt van de oorzaak. Toch kan het zeker helpen om een groene bladsalade te eten met daarop verschillende soorten groenten en gegrilde zalm. Hiermee geef je je lichaam een grote hoeveelheid vitamines, mineralen en omega 3-vetzuren, die je op hun beurt energie geven.

Zorg verder dat je voldoende water drinkt en eventueel wat minder koffie en zwarte thee. Deze dranken werken vochtafdrijvend en dat is het laatste wat je nodig hebt als je je vermoeid voelt. Uitdroging is op zichzelf namelijk al voldoende om je energiepeil te laten zakken.

Als de vermoeidheid het gevolg is van een gebrek aan slaap, vermijd dan sowieso koffie en andere dranken met cafeïne. De tijdelijke opleving waar cafeïne voor zorgt, wordt meestal gevolgd door intense vermoeidheid. Vooral als je later op de dag koffie drinkt, kan dit je uit je slaap houden. Terwijl slaap juist zo belangrijk is als je daar een tekort aan hebt.

Hoofdpijn

Als je hoofdpijn hebt, ga dan ook voor soep als je je snel beter wilt voelen. Bij het eten van dit gerecht hoef je namelijk minder te kauwen, waardoor je voorkomt dat de hoofdpijn erger wordt. Ook bevat deze maaltijd geen mogelijke hoofdpijntriggers, zoals zuivel, gezouten vlees, noten en chocolade.

Maak je de soep van linzen, dan krijg je behoorlijk wat van het mineraal magnesium binnen. Dit helpt bij het ontspannen van de bloedvaten in je hoofd, wat hoofdpijn kan verlichten. Bovendien bevatten linzen veel gezonde eiwitten binnen die je lange tijd een verzadigd gevoel geven.

Voeg je aan de soep nog gezonde specerijen als kaneel en kurkuma toe, dan kunnen deze helpen om de hoofdpijn te verzachten. Als je hoofdpijn wordt veroorzaakt door verstopte holtes, is het een goed idee om de soep lekker pittig te maken. Het stofje capsaïcine in peper helpt namelijk om je holtes schoon te maken, zodat de druk en daarmee de hoofdpijn afneemt.

Obstipatie en diarree

Als je last hebt van verstopping, kan het helpen om havermout met een vezelrijke topping te eten. Denk aan bessen, lijnzaad en psylliumzaad. Vezelrijke voeding helpt om je ontlasting zachter te maken. Een glas water met citroensap erbij stimuleert de darmen om in beweging te komen.

Bij diarree is het vooral zaak om veel te drinken en daarbij voldoende elektrolyten binnen te krijgen. Kokoswater, het heldere sap uit kokosnoten, is daarbij ideaal. Dit bevat vele mineralen die je voorraad op peil houden. Zo voorkom je dat je je slap gaat voelen.

Meer informatie over gezond eten en leven check je hier

[Fotocredits © Inga - Adobe Stock] .

Meer content

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies