Gezond weer aan het werk: zo doe je dat! (9 tips)

Gezond weer aan het werk: zo doe je dat! (9 tips)

Vorig artikel Volgend artikel

Als je na de vakantie weer uitgerust terugkeert naar kantoor, kun je je wellicht niet voorstellen dat het je gaat lukken om in alle werkdrukte aandacht te hebben voor je gezondheid. Probeer dan deze negen simpele tips en tricks om ook op kantoor te werken aan een betere gezondheid en meer energie.

1. Beweeg zoveel mogelijk

Het lijkt misschien niet gemakkelijk om te bewegen als je de hele dag achter de computer zit, maar het is niet onmogelijk. Bewegen voorkomt niet alleen een stijve nek en rugklachten. Het is ook nog eens heel gezond voor je brein, hart en mentale gezondheid. In dit artikel vind je tips om meer te bewegen.

2. Wandelend overleggen

Heb je een overleg, kijk dan of je wandelend kan overleggen met collega’s. Dan kun je even je spieren strekken, genieten van de frisse lucht en kom je wellicht op creatieve ideeën om kansen te benutten en uitdagingen te lijf te gaan.

3. Neem de trap

Dit is een snelle manier om je hartslag omhoog te brengen en je lichaam te laten werken als je geen tijd hebt voor een workout. Heeft het kantoor waar je werkt veel verdiepingen, dan kun je er eventueel voor kiezen om een deel met de lift af te leggen om jezelf niet uit te putten. Je kunt ook kijken of je je conditie kunt opbouwen door iedere paar dagen een stuk trap erbij te nemen. Of ga eens rennend de trap op.

4. Ga ’s middags een uur sporten

Je hebt misschien het idee dat je tijdens je werkdag alle beschikbare tijd moet benutten. Toch kan het je productiviteit enorm verhogen als je ’s middags een uur gaat sporten. Daardoor doe je meer in minder tijd en spaar je tijd in plaats van dat je tijd verliest. Probeer het eens!

5. Werk buiten

Je natuurlijke leefomgeving bestaat niet uit een ruimte met Tl-licht en computerschermen. Neem je laptop of notebook daarom mee naar buiten en zoek een plek op die rustig is, zoals een park of rustig terras. Zo kun je ongestoord werken en krijg je meteen vitamine D binnen. Bovendien werkt buiten werken stressverlagend.

6. Vervang het derde of vierde kopje koffie

In plaats van nog meer cafeïne in je lichaam te pompen, kun je het tweede, derde of vierde kopje koffie van die dag vervangen door cafeïnevrije koffie, een glas water of kruidenthee.

Door na lunchtijd geen cafeïne meer te nemen, slaap je ’s bovendien beter. Cafeïne kan je namelijk tot zes uur erna wakker houden.

7. Start een gezonde kantoorgewoonte

Hoe gaaf is het om samen met je collega’s op een vast moment op de dag het werk neer te leggen en samen 10 push ups (of meer) te doen? Je kunt ook andere gezonde kantoorgewoontes bedenken, zoals ‘woensdag saladedag’ of iedere dag 10 minuten wandelen met z’n allen.

8. Breng je eigen lunch mee

Als je je eigen lunch klaarmaakt, kun je zelf bepalen wat voor gezonds je meeneemt. Het maakt een groot verschil voor je gezondheid als je alleen maar gezonde producten in je lunchbox stopt.

Denk aan een goed vullende salade, een zelfgemaakte soep of een omelet met een vulling van groenten en fetakaas. Hiermee krijg je alleen gezonde voedingsstoffen binnen die je nieuwe energie geven en een middagdip voorkomen.

9. Zoek collega’s op die gezond eten

Als je je omringt met collega’s die gezond eten, is het veel gemakkelijker om ook voor iets gezonds te kiezen. Bovendien kan het je enorm inspireren als je collega’s lekkere en gezonde hapjes meenemen naar het werk. Zoek hen dus op, dan steun je elkaar in gezonde eetgewoonten.

Deze blogpost is geschreven door Annemiek, Puur Figuur.

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies