Zo kom je gezond de zomer door: 6 tips

Zo kom je gezond de zomer door: 6 tips

Vorig artikel Volgend artikel

In de winter zijn we meer bezig met onze gezondheid dan in de zomer. Toch biedt het warme seizoen ook een paar uitdagingen als het om onze gezondheid gaat. Met deze 6 tips kom jij gezond te zomer door:

1. Hydrateer

In de zomer ga je het beste niet van huis zonder een flesje water. Vooral tijdens een hittegolf is het belangrijk om voldoende te drinken omdat je dan veel vocht verliest. Je lichaam bestaat voor een groot gedeelte uit vocht en dat vochtgehalte moet steeds op peil zijn om je goed te blijven voelen en je goed te kunnen blijven concentreren.

Werk je op kantoor, dan heb je vaak nog te maken met de uitdrogende lucht van airco. Zet dus vooral een flesje water op je bureau en drink er regelmatig uit. Vul het zodra het leeg is en zet eventueel een wekker als je vergeet te drinken. Er is ook een handige wearable die laat weten wanneer het tijd is om weer een slok te nemen.

2. Ga naar buiten

De lange dagen en de aangename temperatuur nodigen uit om naar buiten te gaan. Gebruik deze mogelijkheid en maak tijdens de lunch eens een lange wandeling of ga na je werk hardlopen in het park. Bewegen is essentieel voor een goede gezondheid en ook frisse buitenlucht doet je goed. Bovendien krijg je hiermee een heleboel vitamine D binnen en dat heb je nodig om de wintermaanden gezond door te komen.

3. Eet vers

De zomer is hét seizoen om te genieten van verse groenten en vers fruit. Kies je voor echte zomerproducten, zoals wortels, sla en pruimen, dan krijg je hiermee nu de meeste vitamines binnen. Profiteer hiervan en laad je bord vol met verschillende kleuren. Iedere soort biedt weer verschillende vitamines en mineralen.

Ben je op vakantie, bezoek dan een lokale markt om groenten en fruit in te slaan. Zit je op kantoor, neem dan verse groenten en fruit mee als lunch of tussendoor. Je krijgt hiermee namelijk ook vezels binnen, die essentieel zijn voor een goede gezondheid.

4. Neem vrij en relax

De zomer is een goed moment om even los te komen van werk en andere verplichtingen. Door het vele licht en de warmte komen we gemakkelijker in een luchtige stemming en kunnen we ons werk beter loslaten.

Ontspanning is een must voor ons brein en ons lijf. We hebben het immers nodig om regelmatig tot rust te komen en nieuwe energie op te doen. Profiteer van dit effect dat de zomer op ons heeft en neem regelmatig een dagje vrij of ga op vakantie.

Laat als je vrij bent vooral je smartphone thuis en zie de wereld eens zonder hashtags, likes en video’s. Maak ook vooral contact met anderen op de ‘ouderwetse’ manier. Je zult zien dat live contact veel bevredigender is dan het vluchtige contact via social media. Ook dat laad je mentaal op.

5. Laat je huid wennen aan de zon

Veel mensen zitten doordeweeks de hele dag op kantoor en gaan dan in het weekend of op vakantie ineens de hele dag de zon in. Dat is vragen om problemen, want onze huid heeft zich dan niet kunnen voorbereiden.

Laat als het even kan je huid dus wennen aan de zon of gebruik een gezonde zonnecrème met mineralenfilter, die op je huid blijft liggen in plaats van erin te trekken. Dan ben je goed beschermd en kun je veilig de zon in.

6. Zorg voor voldoende slaap

Ook al nodigen de lange avonden uit om op te blijven tot in de vroege uurtjes, probeer toch op tijd naar bed te gaan. Tussen 22.00 uur en 2.00 uur schijnt je lichaam namelijk het meeste kracht op de doen voor de nieuwe dag. Voldoende slaap is essentieel voor een goede gezondheid en een dito humeur.

Dit artikel is geschreven door Annemiek van Puur Figuur.

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies