We zijn er nog; ode aan de lege kroegen in Nederland

We zijn er nog; ode aan de lege kroegen in Nederland

Barry Brand en Angelo Stassen brengen nummer uit over de horeca

Vorig artikel Volgend artikel

Radio personality, presentator en entertainer Barry Brand en Angelo Stassen, eigenaar van het Grand Café Cheers in Diemen, brengen samen een nummer uit over de horeca in tijden van COVID-19. Het lied heet De Kroeg. Met het nummer willen beide ondernemers een ode uitbrengen aan de lege kroegen in Nederland. ‘We zijn er nog’ is de unanieme boodschap.

Inmiddels mag Grand Café Cheers meer meer dan een half jaar geen gasten ontvangen. Angelo Stassen voelt de pijn, niet alleen als horeca-ondernemer, maar ook als verbinder van de meest uiteenlopende mensen in de samenleving. Nergens wordt diversiteit en inclusiviteit zo zichtbaar als in de kroegen en tijdens het uitgaansleven. Angelo Stassen raakte geïnspireerd om het gemis van de gezelligheid, zielen bij de bar, de warmte en het gelach in de horeca in deze tijd uit te drukken in een persoonlijke tekst. Nooit eerder heeft Angelo Stassen zich gewaagd aan het schrijven van een lied. Vol melancholie koppelde hij zijn ervaringen op papier aan de melodie van Het dorp van Wim Sonneveld.

Mensen voelen dat ze er mogen zijn

De bedoeling van het lied De Kroeg is om aandacht te vragen voor de droevigheid van al die lege kroegen in Nederland, die zo ontzettend graag weer gasten willen ontvangen en gezelligheid willen bieden. In deze tijd lijkt het bijna alsof het de gewoonste zaak van de wereld is dat gezelligheid alleen maar thuis gevonden wordt, maar dat is natuurlijk niet zo. Vrijwel iedereen heeft in zijn of haar leven ervaren hoezeer de kroeg kan aanvoelen als thuiskomen bij vrienden, kennissen, onbekenden, artiesten en entertainers. Mensen hebben elkaar nodig en zoeken elkaar op.

In een setting waarin er wordt ontspannen, gedronken, gegeten, gedanst, muziek gemaakt en gedeeld in de breedste zin van het woord, voelen mensen dat ze er mogen zijn. Kortom, de kroegen zijn er nog om hier straks mee door te gaan. Ze zijn helemaal klaar voor wanneer de wereld weer open mag; voor levendigheid, verbinding, van elkaar leren, samen mens zijn, voor een lach en zelfs een traan.

Samen en op afstand heel dichtbij

Angelo Stassen is op zoek gegaan naar een zanger om het nummer in te zingen en mee op te nemen. Hij benaderde Barry Brand die momenteel als DJ en presentator actief is. Zo heeft Barry Brand een dagelijkse middagshow van vier tot zes op Radio WildFM, namelijk ‘Brand in de Middag’. Hierin draait hij goede muziek en heeft hij fijne gesprekken met ondernemers en luisteraars. Ook bespreekt hij leuke nieuwtjes, weetjes en feitjes. Samen met Dina-Perla Portnaar geeft Barry Brand luisteraars zo rond 17:10 ook een peptalk in ‘Het gesprek van de dag’.

Ook is Barry Brand tussen één en vier in de middag te horen bij Aldiana Radio. Hij maakt verschillende soorten online quizzen mogelijk en laat heel soms iets van zijn kookkunsten zien in een vlog – gewoon omdat het kan.
Barry Brand is geen bekende zanger, maar kan als entertainer best een behoorlijke noot meezingen. Toen hij van Angelo Stassen over het lied hoorde, wilde Barry Brand zich gelijk voor dit project gaan inzetten. Daarmee werd het nummer De Kroeg niet alleen geboren, maar kreeg het ook nog eens handen en voeten om de wereld in te gaan en impact te maken op de meest uiteenlopende mensen uit onze samenleving – samen en op afstand heel dichtbij.

Hoeveelheid reacties sprak boekdelen

Nadat het lied was opgenomen, plaatsten Angelo Stassen en Barry Brand een oproep via Facebook voor de videoclip, waarmee ze de kroegeigenaren vroegen om een foto van hun lege kroeg toe te sturen. Honderden foto’s kwamen binnen. De hoeveelheid reacties sprak boekdelen. Na wikken en wegen is er noodgedwongen uit alle inzendingen een selectie van foto’s gemaakt voor de videoclip, waarin al die lege kroegen uit heel Nederland – ook de foto’s die niet mee konden in de montage van de clip – de aandacht krijgen die ze verdienen.

Net vóór Valentijnsdag is de clip op Facebook in première gegaan. In nog geen 48 uur hebben bijna 20.000 mensen het lied beluisterd en de clip gezien. Massaal wordt de clip gedeeld via sociale media. Dan staan we nog maar aan het begin van de release van dit nummer. Dit doet ons horecaprofessionals goed. We willen ver weg blijven van discussies over de maatregelen, maar wel bloedeerlijk zijn in wat we meemaken. We zijn trots op dit resultaat.
- Angelo Stassen.
Wat ik misschien het vaakst door de jaren heen heb teruggekregen van mensen, is dat ik als geen ander de sfeer aanvoel en van elk evenement een ongekend succes maak. Tijdens COVID-19 verdween mijn fysieke podium en moest ik als creatieveling andere manieren vinden om door te gaan en de verbinding in stand te houden met al die mooie mensen waarmee ik normaal gesproken in dezelfde ruimte zou zijn. Ik herkende alle emotie uit de tekst van Angelo Stassen en wist gelijk dat ik dit wilde gaan doen. Ik hoop dat we samen snel weer het glas kunnen heffen en tijdens het proosten, het geluid van de glazen die tegen elkaar aan komen, luid kunnen horen.
- Barry Brand
Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies