​Dit moet je eten bij stress

​Dit moet je eten bij stress

Vorig artikel Volgend artikel

Stress op je werk? Geen probleem! Er zijn namelijk voedingsmiddelen die je helpen ontspannen, zodat stress niet de overhand krijgt en je steeds goed gefocust kunt blijven.

Groene bladgroenten

Grijp je tijdens de lunch naar een snelle hap als je stress hebt? Neem liever een salade met groene bladgroenten, zoals spinazie. Deze groenten bevatten veel foliumzuur, dat je lichaam helpt om dopamine aan te maken. Daardoor blijf je kalm, ook als de deadline van je project nadert.

Kalkoen

Nog zo’n voedingsmiddel dat je helpt om kalm te blijven als het druk is op je werk. Kalkoen bevat namelijk tryptofaan, dat een kalmerend effect heeft. Kalkoen is trouwens niet het enige voedingsmiddel met deze werking. Ook deze etenswaren bevatten tryptofaan:

  • vis
  • tempeh
  • linzen
  • haver
  • bonen
  • eieren
  • noten en zaden
  • asperges (lees er meer over in dit artikel)

Yoghurt

Een schaaltje yoghurt is een goed idee als je stress hebt op je werk. De probiotica hierin hebben namelijk een kalmerend effect op hersengebieden die te maken hebben met emoties, waaronder stress. Daardoor voel jij je rustiger en meer ontspannen.

Havermout

Wellicht weet je dat je bloeddruk kan stijgen als je gestrest bent. Hetzelfde effect kan stress hebben op je suikerspiegel. Daardoor kun je je eerder vermoeid en geïrriteerd voelen. Niet echt handig als je kalm en gefocust wil blijven.

Om pieken in je suikerspiegel te voorkomen, laat je brood en andere snelle koolhydraten het beste staan. Deze laten je suikerspiegel namelijk nog verder stijgen. Om toch gezonde koolhydraten binnen te krijgen, kies je het beste voor langzame koolhydraten, zoals havermout. Deze hebben namelijk niet zo’n groot effect op je suikerspiegel.

Pistachenootjes

Merk je dat de stress na een drukke werkdag nog in je lijf zit? Neem dan pistachenootjes als gezonde snack. Niet alleen heeft het openen van de nootjes een kalmerend effect. De nootjes zelf bevatten stofjes die je hartslag en bloeddruk omlaag brengen.

Zo helpen pistachenootjes om je na het werk beter te ontspannen. Ook een warme douche, een warm bad en een lekkere massage zijn ideaal om tot rust te komen na een stressvolle dag.

Cashewnoten

Ben je gek op cashewnoten? Dat komt goed uit! Deze gezonde noten zijn rijk aan zink. Veel mensen krijgen ongemerkt te weinig binnen van dit mineraal. Als je stress hebt, heeft je lichaam er bovendien meer van nodig.

Een zinktekort kan zich uiten in concentratieproblemen en irritatie. Dat wil je natuurlijk voorkomen op je werk. Heb je hier toch last van, dan is het tijd om de voorraad aan te vullen met een lekker handje cashews. Om te voorkomen dat je ongezonde transvetten binnenkrijgt, eet je deze noten het beste rauw.

Zaden

Lijnzaad, pompoenpitten en zonnebloempitten hebben één ding gemeen. Ze zijn allemaal rijk aan magnesium. Dit mineraal helpt om je emoties te reguleren en dat is wel fijn als je gestrest bent.

Magnesium zorgt ervoor dat je minder snel geïrriteerd bent, zodat je ook met die lastige collega kunt samenwerken. Yoghurt, noten, vis en groene bladgroenten zijn overigens ook goede bronnen van magnesium.

Donkere chocola

Ga jij snaaien als je gestrest bent? Kies dan voor donkere chocola. Deze heerlijke treat bevat stofjes die de hoeveelheid stresshormonen in je lijf verminderen. Ook je bloeddruk zou dalen door het eten van chocola met minstens 70 procent cacao.

Bovendien geeft chocola je een bijna euforisch gevoel. Laat die deadline maar komen! O ja, het is natuurlijk niet de bedoeling dat je een hele reep achter elkaar naar binnen werkt…

Wilde zalm

Heb je stress, voeg dan wat vaker zalm toe aan je salade of eet een portie wilde zalm bij je avondeten. De omega 3-vetzuren in deze vis verminderen namelijk gevoelens van irritatie en onrust, zodat jij je beter kunt ontspannen.

Dit artikel is geschreven door Annemiek van Puur Figuur.

Meer content

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies