Dominique Dewitte is hoofdredacteur en mede-uitgever van het in Belgie populaire zakenportaal Express.be. Daarnaast is hij schrijver van boeken en publiceert hij als Blogger artikelen op Dutchcowboys.
In de toekomst weet jouw televisie al wat je wilt zien voordat je dat zelf weet, zo denkt chief product officer Neil Hunt van Netflix. Issie Lapowsky somt op Wired nog 5 andere voorspellingen van Hunt op.
1. 48 miljoen zenders.
Geen enkele televisiezender slaagt er vandaag in om 100% van de tijd programma’s aan te bieden die 100% van hun kijkers 100% bevredigen. Internettelevisie zal dat echter wel kunnen door gebruikers perfecte suggesties voor te schotelen op basis van hun voorkeuren en kijkgeschiedenis.
2. Nicheprogramma’s.
De meeste shows in de Netflixportefeuille spreken het merendeel van de kijkers niet aan, maar elk programma heeft wel een klein, maar toegewijd kernpubliek. Deze trend zal zich verder doorzetten en op termijn zullen producenten meer creatieve vrijheid krijgen (onder meer qua inhoud, format en lengte) en shows specifiek voor kleine nichepublieken beginnen maken.
3. Geen reclame.
Netflix heeft al bewezen dat een televisie-imperium zonder reclame mogelijk is. Maandabonnementen zullen in het komende decennium de hele economie achter de reclame-industrie omwentelen, meent Hunt. Het is echter ook mogelijk dat andere televisiebedrijven personaliseringsalgoritmes zullen gebruiken om ons “perfecte” advertenties voor te schotelen.
4. Live sport.
Misschien kan je binnenkort ook live sportwedstrijden bekijken op Netflix, al geeft Hunt toe dat zijn bedrijf voorlopig nog geen “absoluut voordeel heeft tegenover de anderen” op de veilingen voor de rechten. Dat kan wel veranderen als Netflix blijft groeien.
5. Iedereen een Smart TV.
In 2014 zullen er ongeveer honderd miljoen Smart TV’s (tv’s met internetaansluiting) verkocht worden en tegen het jaar 2025 zal iedereen er één hebben. De race om dé Smart TV van de toekomst op de markt te brengen is al begonnen en buiten gevestigde spelers als Sony en Samsung zijn ook kabelbedrijven, techgiganten als Google en Apple en zelfs Netflix zelf in the running.
Verder lezen over Televisie
Entertainment28.03.2024
4 dingen die je moet weten als je aan een tv-programma meedoet
Gadgets15.03.2024
Vijf veelgestelde vragen over tv’s beantwoord
Social Media13.03.2024
X wil het plekje van YouTube innemen met lange video’s op tv
Video13.03.2024
YouTube op televisie krijgt meer focus op reacties
Gadgets12.03.2024
Schermen veroorzaken communicatie-achterstand bij kinderen
Gadgets11.03.2024
TV kopen? Dit is het verschil tussen LCD, OLED, QLED en mini-led
Entertainment09.03.2024
Wie is de Mol S24 – Finale: wie is uiteindelijk De Mol?
En de Mol is...Entertainment02.03.2024