Media25.03.2014

Tweede scherm gebruik is nog altijd een uitdaging voor marketeers


“Als consument een tweede scherm gebruikt tijdens TV kijken is dit in de meeste gevallen niet voor TV gerelateerde zaken.”

Gemiddeld besteden Europeanen meer dan 6 uur per dag achter het scherm van hun TV, laptop, smartphone of tablet. Ook gebruikt men verschillende schermen steeds vaker tegelijk.

Bij marktonderzoeksbureau Millward Brown riep dit de vraag op of de aandacht van de consument anno 2014 nog wel wordt gegrepen door TV reclames, of dat deze afdwaalt naar een tweede scherm. Om meer inzicht te verkrijgen in het gebruik van verschillende schermen door consumenten en de implicaties hiervan voor adverteerders heeft het bureau een wereldwijd onderzoek gehouden onder multiscreen bezitters.

tweede-scherm-gebruik-is-nog-altijd-een-.jpg
tweede-scherm-gebruik-is-nog-altijd-een-.jpg

TV grootste aanzetter van tweede schermgebruik
Hoewel de TV, laptop en smartphone tegenwoordig ongeveer evenveel worden gebruikt in Europa, blijft de TV een bijzondere rol vervullen in het tweede scherm gebruik zo blijkt uit de AdReaction studie van Millward Brown. De TV is namelijk dé belangrijkste trigger om van scherm te switchen en dan vooral naar een smartphone. Een derde van de tijd dat consumenten TV kijken wendt men zich af naar een ander scherm. De voornaamste redenen hiervoor zijn het ontwijken van reclameblokken, om met vrienden contact te onderhouden via sociale media of dat men überhaupt niet geïnteresseerd is in wat er op TV is. Ongeveer twee derde van de tijd gebruikt men dus maar één scherm tegelijkertijd.

Multiscreen synergie
Dat schermen steeds vaker tegelijkertijd gebruikt worden is zowel een uitdaging als een mogelijkheid voor adverteerders. Want TV reclames worden ontweken, maar tegelijkertijd bevinden consumenten zich op een ander medium waar ook kansen liggen. De studie onderzocht in welke mate verschillende schermen elkaar op dit moment aanvullen. Wat blijkt; van de tijd dat consumenten meerdere schermen tegelijkertijd gebruiken is dit nog weinig aan elkaar gerelateerd; een programma of reclame op TV wordt nog weinig opgevolgd door een tweede scherm. Er ligt dus nog een grote opdracht voor adverteerders om een strakkere samenwerking tussen verschillende schermen te bewerkstelligen.

Kansen
De uitdaging lag altijd al in het pakken en vasthouden van de aandacht van de consument en deze zal alleen maar groter worden. Tegenwoordig maken consumenten in 1/20 seconde de keuze of ze hun aandacht aan een bepaalde digitale stimuli geven. Toch blijkt er hoop voor adverteerders te zijn en wel in de vorm van advertisement dat duidelijk is gekoppeld aan het merk en consumenten controle over of interactie met de TV biedt. Het soort multiscreen advertisement dat opgemerkt én positief wordt gewaardeerd door Europese consumenten zijn onder andere TV advertenties met een link naar de website of mobiele app van het merk. Ook micro-video’s van merken die gemakkelijk via social media gedeeld kunnen worden bieden een kans voor multiscreen succes.

Ten slotte is een simpele, herkenbare visuele identiteit en boodschap de basis voor een succesvolle inzet van multiscreen marketing van een merk. Het consistent toepassen kan op den duur leiden tot een diepere, meer betekenisvolle relatie tussen consument en merk, welke niet langer afhankelijk is van tijd, kanaal en plaats.

Verder lezen over Tweede scherm

​Waarom de vierkante monitor van LG niet zo’n gekke uitvinding is

Het is groot nieuws deze week: LG komt met een bijna vierkante monitor met een verhouding van 16:18 en een diagonaal van 27,6 inch. Het ziet er op de afbeeldingen gek uit: alsof er een stuk monitor mist of de foto is bew...

Gadgets22.12.2021

​Waarom de vierkante monitor van LG niet zo’n gekke uitvinding is

Maar ook beter kan
BenQ ScreenBars; slimme lampen gemaakt voor je beeldscherm

Je kent het wel, je komt een product tegen waarvan je van het bestaan niet weet, maar als je het eenmaal gebruikt wil je niet meer zonder. Dat hadden wij met de ScreenBars van BenQ. Zeker nu de dagen korter en donkerder...

Gadgets01.11.2021

BenQ ScreenBars; slimme lampen gemaakt voor je beeldscherm

Nog beter multitasken met de AOC CU34P2A monitor

Dit jaar gooide het coronavirus even flink wat roet in het eten. We gingen massaal thuiswerken, en kwamen soms nog maar mondjesmaat op kantoor. Zo veel thuiswerken had niemand op gerekend, en daar waren we dus ook helema...

Technology11.12.2020

Nog beter multitasken met de AOC CU34P2A monitor

Een nieuwe productiviteitspartner
Nieuwe Nubia smartphone heeft schermen aan voor- en achterkant

Chinese smartphonefabrikant Nubia heeft een nieuwe smartphone geïntroduceerd: de ZTE Nubia Z20. Wat de telefoon uniek maakt, is dat het een scherm aan zowel de voor- als achterkant heeft. De voorkant van de Z20 heeft e...

Mobile15.10.2019

Nieuwe Nubia smartphone heeft schermen aan voor- en achterkant

Samsung monitoren specifiek gericht op gamers & content creators

Samsung kondigde vandaag 3 nieuwe monitoren aan speciaal gericht op werk en gaming. Te beginnen met de minimalistische Space Monitor, deze is ideaal voor op kantoor of thuiswerken. De CRG9 is speciaal voor gaming ontwikk...

Gadgets05.01.2019

Samsung monitoren specifiek gericht op gamers & content creators

Efficiënt werken met twee computerschermen

Op kantoor zie je steeds vaker dat werknemers met twee computerschermen werken. In het begin is het even wennen, maar daarna kun je niet meer zonder. Ik werk nu een tijdje met twee beeldschermen en ik moet zeggen dat ik...

Technology12.02.2016

Efficiënt werken met twee computerschermen

De donkere krochten van het tweede scherm

Wie spreekt of schrijft over storytelling, kan er eigenlijk niet omheen: video is het ultieme medium om een verhaal te vertellen waarbij je emoties wil opwekken. Of de doelgroep nu naar een groot scherm in de bioscoop ki...

Media20.06.2013

De donkere krochten van het tweede scherm

Vubooo: tweede scherm app voor de voetbalfan

Ben jij een voetbalfan? Dan is de Vubooo app zeker even het proberen waard. De iOS app, die al te downloaden is, brengt fans samen in een virtueel stadium en laat ze met elkaar de interactie aangaan, dat kan met tekst ma...

Mobile01.05.2013

Vubooo: tweede scherm app voor de voetbalfan