Waarom 'I Am Alive' geen dood project moet zijn

Vorig artikel Volgend artikel

Gelukkig zijn er nog echte speurders op het internet, waarvan Twitter-snoop Superannuation er eentje is. Hij vond een trailer van I Am Alive, een titel die in 2008 al aangekondigd werd door Ubisoft maar na allerlei omzwervingen en veranderingen (van retailgame naar downloadtitel) nog steeds niet is uitgekomen of zelfs maar officieel is gecanceld. En ik hoop dat dat laatste ook niet gaat gebeuren, want Superannuation kwam er achter dat één van de medewerkers aan de game volgens zijn LinkedIn pagina bezig was met "developing a non-kill oriented FPS shooting system involving group AI behaviors where threats and wounding were promoted over murder as the most effective gameplay mechanic." En als dat geen goed idee is, dan weet ik het ook niet meer.

Waarom 'I Am Alive' geen dood project moet zijn

Het kwartje was bij het bekijken van de trailer zonder deze informatie maar half gevallen, al dacht ik wel "oh cool, ze geven zich over als iemand een geweer heeft maar zij niet, lekker realistisch" bij het gedeelte van de trailer dat daarover gaat. En het is eigenlijk van de gekke dat niemand een game heeft gemaakt waarbij dreiging echt werkt zoals je dat realistisch zou mogen verwachten onder mensen. Het idee achter I Am Alive is dat er zich een catastrofe heeft voorgedaan en dat mensen in kleine groepjes hebben weten te overleven, met alle gevolgen van dien. Niemand is gemuteerd, niemand heeft zijn verstand verloren en niemand is veranderd in een echt beest: mensen proberen te overleven en in die setting moet je als speler langs verschillende groepen.

Een variant op games als Disaster Report dus, maar dan zonder de altruïstische inslag van die games, waarin je voornamelijk slachtoffers moet redden. Survival, maar dan zonder de horror. Een puik idee voor de gamer op leeftijd die niet per sé meer honderden hoeft af te slachten om een mooie ervaring te hebben met een game. En daarom hoop ik dat I Am Alive nog steeds alive is. Ik ga er achteraan en hopelijk kunnen we kijken hoe of waarom deze game nog bestaat, of niet.

Patrick Smeets

Game-enthousiast, tech blogger en presentator. Was ooit rockster. Local celebrity in Limburg maar ziet graag veel van de wereld. Er zijn niet genoeg kattenGIFjes...

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies