De redactie van Dutchcowboys is te bereiken via redactie@dutchcowboys.nl
De crisis in Nederland werd eind 2008 ingeleid door de nationalisatie van Fortis, het Icesave debacle, en de kapitaalinjectie voor ING. Uiteindelijk kwam Nederland in een forse recessie terecht. Van de ene crisis kwam Nederland vervolgens weer in de andere crisis terecht. Zoals de kredietcrisis, bankencrisis, economische crisis en de staatsschuldencrisis. Daardoor is de werkloosheid in Nederland sinds het begin van de crisis ruim verdubbeld.
Meer werklozen betekent meer werkzoekenden. Wat zien we daarvan terug in het zoekgedrag op Google? In welke branches is het zoekgedrag toegenomen en in welke branches is het zoekgedrag afgenomen? In onderstaande infographic hebben we diverse trends op een rijtje gezet.
Meer werkzoekenden = meer online zoekopdrachten?
Het antwoord is JA, het aantal zoekopdrachten dat het woord vacatures bevat is met ruim de helft gestegen sinds eind 2008. De absolute piek lag in januari van dit jaar.
Opvallende stijgers per branche
Bijna alle branches laten volgens verwachting een stijging zien in het aantal zoekopdrachten. Opvallende stijgers zijn:
1. Administratief
2. Horeca
3. HR
Administratief en horeca kunnen wellicht verklaard worden door de mogelijkheden om parttime te werken en de toenemende populariteit daarvan. De interesse voor HR gerelateerde vacatures is in de loop der tijd bijna verdubbeld. Enerzijds is dit opvallend gezien de teruggelopen vraag naar personeel. Anderzijds is dit te verklaren doordat er juist op dit vakgebied veel te doen is als gevolg van de crisis, bijvoorbeeld bij reorganisaties.
Opvallende dalers per branche
Branches waarin het aantal zoekopdrachten juist is gedaald:
1. Onderwijs
2. Kinderopvang
3. Zorg
Opvallend is dat juist de branches waarin veel bezuinigd is en waar de werkdruk is toegenomen, de dalingen met name de laatste jaren te zien zijn. Vermoedelijk hebben de roerige tijden zijn weerslag op de aantrekkelijkheid van deze branches voor werkzoekenden.
Wat valt er nog meer op?
- Het aantal zoekopdrachten naar parttime vacatures ligt op dit moment ruim 3x zo hoog als eind 2008. Blijkbaar is er in toenemende mate behoefte om deeltijd te werken, dit zou voort kunnen komen uit de behoefte om privé en werk beter in balans te houden. Ook de trend dat steeds meer mannen parttime willen werken zal hieraan bijgedragen hebben. De rolverdeling tussen man en vrouw is in de loop der jaren steeds minder traditioneel geworden.
- Het aantal zoekopdrachten met ZZP blijft aan populariteit winnen, dit zou er op kunnen duiden dat mensen in toenemende mate overwegen om “voor zichzelf” te beginnen, als zelfstandige zonder personeel en hun loondienstverband te beëindigen.
- Veel freelancers en interimmers hebben de afgelopen jaren de markt zien verslechteren en hun opdrachten terug zien lopen, de krimp in die markt is duidelijk terug te zien in de zoektrends.
Deze blog is geschreven door Steven Koopmans, senior online marketing adviseur bij online marketing bureau Expand Online.
Verder lezen over Google
Video10.04.2024
Dit is Google Vids – de nieuwe Workspace app
Search04.04.2024
Google’s zoekmachine gaat geld kosten en dat komt door AI
Search07.03.2024
SEO-tip: 5 dingen die veranderen in de Google-zoekmachine
Coffee corner29.02.2024
Google komt met koddige schrikkeljaar-Doodle
Online22.02.2024
Google onthult na teasen nieuwe loginpagina: amper anders
Gadgets31.01.2024
Waarom een Fitbit gebruiken steeds onaantrekkelijker wordt
Mobile29.01.2024
De meest voorkomende reparaties aan een Google Pixel (en hoe je ze kunt voorkomen)
Online19.01.2024