De crisis in Nederland werd eind 2008 ingeleid door de nationalisatie van Fortis, het Icesave debacle, en de kapitaalinjectie voor ING. Uiteindelijk kwam Nederland in een forse recessie terecht. Van de ene crisis kwam Nederland vervolgens weer in de andere crisis terecht. Zoals de kredietcrisis, bankencrisis, economische crisis en de staatsschuldencrisis. Daardoor is de werkloosheid in Nederland sinds het begin van de crisis ruim verdubbeld.
Meer werklozen betekent meer werkzoekenden. Wat zien we daarvan terug in het zoekgedrag op Google? In welke branches is het zoekgedrag toegenomen en in welke branches is het zoekgedrag afgenomen? In onderstaande infographic hebben we diverse trends op een rijtje gezet.
Meer werkzoekenden = meer online zoekopdrachten?
Het antwoord is JA, het aantal zoekopdrachten dat het woord vacatures bevat is met ruim de helft gestegen sinds eind 2008. De absolute piek lag in januari van dit jaar.
Opvallende stijgers per branche
Bijna alle branches laten volgens verwachting een stijging zien in het aantal zoekopdrachten. Opvallende stijgers zijn:
1. Administratief
2. Horeca
3. HR
Administratief en horeca kunnen wellicht verklaard worden door de mogelijkheden om parttime te werken en de toenemende populariteit daarvan. De interesse voor HR gerelateerde vacatures is in de loop der tijd bijna verdubbeld. Enerzijds is dit opvallend gezien de teruggelopen vraag naar personeel. Anderzijds is dit te verklaren doordat er juist op dit vakgebied veel te doen is als gevolg van de crisis, bijvoorbeeld bij reorganisaties.
Opvallende dalers per branche
Branches waarin het aantal zoekopdrachten juist is gedaald:
1. Onderwijs
2. Kinderopvang
3. Zorg
Opvallend is dat juist de branches waarin veel bezuinigd is en waar de werkdruk is toegenomen, de dalingen met name de laatste jaren te zien zijn. Vermoedelijk hebben de roerige tijden zijn weerslag op de aantrekkelijkheid van deze branches voor werkzoekenden.
Wat valt er nog meer op?
Deze blog is geschreven door Steven Koopmans, senior online marketing adviseur bij online marketing bureau Expand Online.