Technology28.03.2013

“Ongooglebaar” mag niet van Google


ongooglebaar-mag-niet-van-google.jpg
ongooglebaar-mag-niet-van-google.jpg

De Zweedse taalunie had het woord ogooglebar (ongooglebaar) opgenomen als nieuw woord van 2012. Een beetje als onze plofkip. Google heeft de organisatie echter onder dusdanige druk gezet, dat het woord officieel weer is verdwenen.

Big Brother was het namelijk niet eens met de definitie. De betekenis van Ogooglebar was “iets dat onvindbaar is met een zoekmachine op het web” en Google wilde dit laten aanpassen, zodat het alleen op hun zoekmachine sloeg. 

Ann Cederberg, hoofd van de taalunie, zei op The Verge dat een strijd met de advocaten van Google “te veel tijd en middelen” in beslag zou nemen en verwijderde het woord van de lijst.

Toch zal dat de Zweden er niet van weerhouden het woord te gebruiken en wie weet is over een paar jaar Google tot een soort aspirine geworden: een merknaam die tot zelfstandig naamwoord werd. Een werkwoord is het immers al.

Jeroen de Hooge

Jeroen is al meer dan 15 jaar betrokken bij Dutchcowboys. Voornamelijk als digital content creator. En dan voor alle titels van The Blogidea Factory. Liefhebber van advertising, entertainment, tech, gadgets, en eigenlijk alles online.