Negatieve webwinkel reviews in de toekomst van invloed op SEO ranking

Vorig artikel Volgend artikel
Negatieve webwinkel reviews in de toekomst van invloed op SEO ranking

Slechte ervaringen met een online webwinkel? In het streven de online consument nog beter op weg te helpen, gaat Google in de toekomst slecht beoordeelde webwinkels uit de topresultaten weren.

Het nieuws werd bekendgemaakt tijdens het SXSW conferentie in Austin Texas door Google's eigen SEO guru en SPAM fighter Matt Cutts.

Tijdens de sessie "How to rank better in Google Bing" reageerde Matt op de zorgen van een webwinkelier, die aangaf dat zijn concurrentie beter rankt binnen de zoekresultaten, als volgt:

"Later dit jaar, misschien eerder, gaat Google nadrukkelijker kijken naar de kwaliteit van online webwinkels en of Google daar een voortrekkersrol in kan spelen. Google wil namelijk niet dat slecht beoordeelde webwinkeliers goed scoren in de zoekresultaten."

Niet de eerste keer dat Google reageert op slechte reviews
Het is niet de eerste keer dat Google reageert op opmerkingen in relatie tot de zoekmachine ranking en slechte reviews. In november 2012 publiceerde de New York Times een verhaal (big feature about a sunglasses merchant called Decor My Eyes) over een webshop eigenaar Vitaly Broker, die ervan overtuigd was dat slechte reviews zijn webshop hielp om betere resultaten te behalen binnen Google.

Of de negatieve reviews de webshop Decor My Eyes ook daadwerkelijk betere posities binnen Google opleverde, is discutabel. Feit is wel dat - ondanks de slechte reviews - de website goede posities haalde binnen de zoekreusltaten.

Uiteindelijk reageerde Google snel door te melden dat ze slechte webwinkels met veel negatieve reviews gaat penaliseren binnen de zoekresultaten. Onduidelijk is welke factoren er gebruikt worden bij het penaliseren, het is zelfs niet bevestigd of negatieve reviews hierin een rol spelen.

Verder kijken dan slechte reviews
Als Google dan een systeem gebruikt dat webwinkels met teveel slechte reviews penaliseert, hoe komt het dan dat enkele wel goed scoren binnen de zoekresultaten?
Van invloed is mogelijk de groei in nepreviews waardoor het onmogelijk is om te beoordelen of een webwinkel getuigt van goed ondernemerschap.

Het beoordelen van webwinkel reviews is een van de volgende stappen van Google om de zoekresultaten relevanter en betrouwbaarder te maken. Dit werd min of meer bevestigd door Matt Cutts' reactie op de vraag of reviews nu al deel uitmaken van de beoordeling en welke andere variabelen er aan toe worden gevoegd.

"We vragen ons af welke signalen we kunnen gebruiken om te beoordelen of iemand een goede webwinkelier is. Zodra we dit in beeld hebben en we zeker zijn dat er niet te makkelijk misbruik van gemaakt kan worden, dan passen we deze maar al te graag toe. "

Naar mijn idee een goede zet van Google om in het groeiende eCommerce landschap meer aandacht te besteden aan oprechte en betrouwbare webwinkels om zo het kaf van het koren te kunnen scheiden. De huidige dynamiek binnen het eCommerce landschap zorgt voor een explosieve wildgroei aan webwinkels die niet allemaal met de juiste bedoelingen een online onderneming starten. Naast reviews zijn er meerdere variabelen die een rol moeten gaan spelen bij de beoordeling van de betrouwbaarheid van webwinkels. Mogelijke variabelen zijn het gebruikte platform, gebruikte payment providers, webwinkel keurmerken, etc.

Een stap in de goede richting die het voor startende webshop ondernemers weliswaar moeilijker maakt om te beginnen, maar de professionaliteit in een groeiende markt ten goede komt.

Dit artikel is geschreven door Tim Gees, senior online marketing adviseur bij online marketing bureau Expand Online.

(bron: Searchengineland)

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies