Google gaat de strijd aan met Spotify

Vorig artikel Volgend artikel
Google gaat de strijd aan met Spotify

Google heeft plannen om een streaming muziekdienst op te starten die de concurrentie met ondermeer Spotify en Deezer aan moet gaan. Het bedrijf uit Mountain View voert momenteel gesprekken hierover met de grootste muzieklabels. Zo weet de Financial Times te melden.

Google is al een tijd op zoek naar manieren om zijn inkomsten te diversifiëren. 95% van die inkomsten komen voorlopig nog rechtstreeks uit advertenties. Het zou gaan om een online muziekbibliotheek waar miljoenen liedjes kunnen worden beluisterd. Er zou een betalende én een met advertenties gesponsorde gratis abonnementsformule komen, net zoals Spotify dat al aanbiedt. De afgelopen maanden maakte Google ook al bekend betalende diensten te gaan aanbieden op YouTube en komt het bedrijf met nieuwe initiatieven inzake reizen, prijsvergelijkingssites en een mobiel betaalsysteem.

Streaming muziekdiensten zijn ondertussen goed voor 16% van de globale inkomsten van de muziekindustrie. In de eerste zes maanden van 2012 werd door streamingdiensten een omzet van 468 miljoen dollar gegenereerd, betalende en gratismodellen gecombineerd.

Verwacht wordt dat de dienst ook via het Nexusgamma van mobiele telefoons, tablets en via het Android beheersysteem te beluisteren zal zijn.

Of het succesvol wordt, is voorlopig nog even afwachten. Totnogtoe is niemand er in geslaagd de dominantie van Apple's iTunes en Spotify in hun respectieve deeldomeinen te bedreigen.

Wel start Google met één groot voordeel: door het screenen van de luistergewoontes van consumenten zou de internetzoekmachine een zeer waardevolle database voor adverteerders kunnen opbouwen.

Dominique Dewitte

Dominique Dewitte is hoofdredacteur en mede-uitgever van het in Belgie populaire zakenportaal Express.be. Daarnaast is hij schrijver van boeken en publiceert...

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies