Op de I/O conferentie afgelopen maand lanceerde Google 'Chrome for iOS'. Ondanks Apple's veiligheidsregels en het feit dat andere browsers de 'rendering engine' van Apple niet mogen gebruiken, is Chrome al een tijdje de populairste gratis app in de App Store van Apple.
Volgens recente gegevens van het online advertentiebureau Chitika bezit Chrome voor iOS inmiddels al 1,5% van de iOS-browsermarkt. Safari is uiteraard nog met afstand de meest gebruikte browser op iOS. Maar volgens Chitika zal de groei van Chrome steeds meer toe gaan nemen. 14,5% van de IOS-gebruikers bezoekt het internet momenteel op een andere manier dan via de Safari-browser. De meeste gebruikers hiervan komen niet van andere browsers maar via apps die continu verbinding maken met het internet, zoals bijv. de Facebook-app.

De gegevens van het bedrijf zijn gebaseerd op de honderdduizenden views van Chitika's advertentienetwerk in de VS en Canada. De kanttekening hierbij is dat heel veel sites geen advertenties hebben van Chitika, waardoor de vergelijking niet 100% representatief is voor het gehele internet. Toch geven de getallen een ontwikkeling door die goed te vergelijken is met de al bekende gegevens over de browsermarkt.
Het laat ook zien dat Chrome voor iOS het de komende maanden nog best goed zal doen. Nog een nadeel is echter dat Apple het gebruikers niet toestaat om een andere standaard browser in te stellen, wat betekent dat ze het altijd weer moeten doen met Safari. Vandaar dat het niet bekend is of de gebruikers ook echt Chrome-gebruikers zijn en dat het percentage aan Safari-gebruikers ook een deel te wijten is aan de doorverwijzing van Chrome naar Safari (bijvoorbeeld in apps met hyperlinks: deze gebruiken standaard Safari). Via deze link is een real-time status te zien van het marktaandeel van zowel Safari als Chrome op iOS.

De redactie van Dutchcowboys is te bereiken via redactie@dutchcowboys.nl