Technology25.01.2011

Maakt Google zich klaar voor een online reputatiedienst?


maakt-google-zich-klaar-voor-een-online-.jpg
maakt-google-zich-klaar-voor-een-online-.jpg

Clement Brygier schreef net een interessante post op de website van Influnceon, een met Ning gebouwde gemeenschap voor specialisten op het vlak van online reputatie, social media monitoring en communitybeheer. Brygier somt er een resem argumenten op die aantonen dat Google wel eens een speler zou kunnen worden op het vlak van het monitoren van online conversaties.

Je herinnert je misschien de hetze die eind vorig jaar ontstond naar aanleiding van de praktijken van het bedrijf DecorMyEyes. In een artikel in de New York Times had de Russische eigenaar van dat bedrijf uitgelegd hoe hij door systematische provocaties heel wat klachten en negatieve online commentaren op zijn site kreeg en daardoor heel goed scoorde in de zoekresultaten van Google.

Danny Sullivan van Search Engine Land zei toen dat Google zulke praktijken kon voorkomen door ondermeer de resultaten van Google Product Search mee op te nemen in zijn algemene zoekresultaten. Op die manier zouden sites met veel negatieve commentaren en klachten niet meer kunnen profiteren van een goede positionering in de zoekmachine.

Meteen kom je dan op het domein van sentimentanalyse, iets wat je vooral ziet in social media monitoring.

Google kon (en wou) websites met veel negatieve commentaren bestraffen en op die manier deze “alles is goed om veel bezoekers te krijgen” methodes te stoppen. Maar, schrijft Brygier, als het dat deed, zouden ook sites met bijvoorbeeld controversiële of politieke content, bestraft worden. En dus besloot het bedrijf een beperkt aantal e-commerce websites met veel online kritiek te “blacklisten”.

Vorige maand kondigde Google een nieuwe functie aan: “reading level analysis” waardoor het bedrijf het “leesniveau” van een website kan bepalen. In het toenemende gebruik van tekstanalyse, dat hiermee gepaard gaat, zit ook heel wat sentimentanalyse. Bovendien beschikt het bedrijf over verschillende technieken om social media parameters op te nemen in zijn verschillende diensten.

Brygier geeft een interessant voorbeeld van hoe Google al deze technologieën zou kunnen gebruiken om bijvoorbeeld de invloed en het sentiment van content te bepalen in Google Alerts.

Hij ziet het bedrijf dan ook verder evolueren richting social media monitoring, ofwel in een partnerschap met een bestaande marktspeler, ofwel alleen. Voor beide scenario’s haalt hij intelligente argumenten aan die je hier kunt lezen.

Google in reputatie- en sentiment-analyse en in social media monitoring. Het is zeker geen dom idee. Wat denk jij?

Verder lezen over Google

Dit is Google Vids – de nieuwe Workspace app

Google Cloud heeft vandaag, tijdens het Google Cloud Next event in Las Vegas, nieuwe innovaties en verbeteringen aangekondigd voor Google Workspace.

Video10.04.2024

Dit is Google Vids – de nieuwe Workspace app

Google’s zoekmachine gaat geld kosten en dat komt door AI

De zoekmachine van Google wordt binnenkort waarschijnlijk betaald. Niet voor iedereen: de versie zoals we die nu kennen blijft wat het is. Er wordt echter AI aan toegevoegd en dat zal waarschijnlijk geld kosten. Het nieu...

Search04.04.2024

Google’s zoekmachine gaat geld kosten en dat komt door AI

SEO-tip: 5 dingen die veranderen in de Google-zoekmachine

Google heeft een core update aangekondigd en dat betekent dat er wat staat te veranderen voor vele pagina’s op het internet. De belangrijkste verandering zit hem vooral in het opsporen van pagina’s die niet waardevol...

Search07.03.2024

SEO-tip: 5 dingen die veranderen in de Google-zoekmachine

Google komt met koddige schrikkeljaar-Doodle

Google heeft speciaal in het kader van Schrikkeldag een speciale Doodle uitgebracht die in het teken staat van die gekke 29 februari die we af en toe krijgen. Het is een vrolijke kikker die even de 29 laat gelden en verv...

Coffee corner29.02.2024

Google komt met koddige schrikkeljaar-Doodle

​Google onthult na teasen nieuwe loginpagina: amper anders

Inloggen op je Google-account ziet er al jaren hetzelfde uit, maar dat is nu veranderd. Google heeft het lang geteaset en plaatste er zelfs een waarschuwingsmelding over wanneer je de laatste tijd wilde inloggen. Echter...

Online22.02.2024

​Google onthult na teasen nieuwe loginpagina: amper anders

​Waarom een Fitbit gebruiken steeds onaantrekkelijker wordt

Fitbit was ooit het toonbeeld van wearables, sportiviteit en de ‘smartphone’ voor om de pols, maar inmiddels begint het die status steeds meer te verliezen. Zeker met kapers op de kust als Amazfit, ziet het er twijfe...

Gadgets31.01.2024

​Waarom een Fitbit gebruiken steeds onaantrekkelijker wordt

De meest voorkomende reparaties aan een Google Pixel (en hoe je ze kunt voorkomen)

Google is relatief laat in de markt van de mobiele telefoons gestapt, maar heeft door zijn sterke marktpositie relatief weinig moeite gehad om binnen dit segment met een nieuw merk voet aan de grond te krijgen. Onder de...

Mobile29.01.2024

De meest voorkomende reparaties aan een Google Pixel (en hoe je ze kunt voorkomen)

​Op deze website spenderen mensen de meeste tijd

Heb je enig idee welke website er wereldwijd het meest wordt bezocht? Geen apps, maar website: dat is Google, dat had je vast al verwacht. Maar dat is niet de website waarop mensen de meeste tijd besteden. Het is geen Fa...

Online19.01.2024

​Op deze website spenderen mensen de meeste tijd