Google denkt aan digitale tijdschriftenkiosk

Vorig artikel Volgend artikel
Google denkt aan digitale tijdschriftenkiosk

Google heeft een aantal uitgevers van tijdschriften benaderd voor de creatie van een digitale kiosk. Daarmee zou Google volgens waarnemers een nieuw front kunnen openen in zijn rivaliteit met Apple. De digitale kiosk zou mediabedrijven kunnen toelaten om speciale versies van hun uitgaven te verkopen voor tablet-computers en smartphones, gebaseerd op Android.

Google zou volgens The Wall Street Journal
over zijn plannen onder meer hebben gepraat met de Amerikaanse uitgeverijen Time, Conde Nast en Hearst. Google zou er aan toegevoegd hebben dat er minder commissieloon (Apple krijgt 30%) zou worden aangerekend dan Apple vraagt voor de verkopen in iTunes.

Ook zou Google aangeboden hebben om de uitgevers te voeden met bepaalde gegevens van gebruikers die digitale versies van de publicaties kopen.

Er wordt wel opgemerkt dat Google nog geen timing heeft opgesteld voor de lancering van de digitale kiosk. Het is volgens The Wall Street Journal ook nog niet zeker dat de plannen ook werkelijk zullen worden uitgevoerd.

Google stelde in een reactie geregeld met uitgevers te praten over mogelijke samenwerkingsverbanden of het ontwikkelen van technologie die klantendiensten kan ondersteunen. De voorbije weken is Google ook al gestart met de verkoop van digitale boeken in een online winkel. Via & WSJ.

Dominique Dewitte

Dominique Dewitte is hoofdredacteur en mede-uitgever van het in Belgie populaire zakenportaal Express.be. Daarnaast is hij schrijver van boeken en publiceert...

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies