Technology02.12.2010

Google’s Book Store project gaat in VS dit jaar nog van start


google-s-book-store-project-gaat-in-vs-d.jpg
google-s-book-store-project-gaat-in-vs-d.jpg

De Wall Street Journal kondigde deze week aan dat Google nog dit jaar, na een vertraging van bijna een half jaar, in de VS gaat starten met haar E-book Retailing Venture, waarbij een grote collectie van boeken, tegen betaling, beschikbaar komt voor alle eBook/iBook formaten en systemen. Eén keer afrekenen en als lezer kan je dan overal ter wereld je elektronische boek downloaden op jouw device, door eenvoudig jouw elektronische boeken te koppelen aan je Google-Account.

Want het lijkt onvermijdelijk: boekenlezers willen ook hun favoriete schrijvers lezen op een iPad of eBook. Als dat consumentengedrag definitief doorbreekt, dan zullen snel schoolboeken, studieboeken, kookboeken, fotoboeken, enz volgen. Dat zal dan gebeuren ondanks chaos die de uitgevers van de marketing en verkoop van eBooks voor de consument er nu van maken. Bijna alles is daarbij verkeerd of ongelukkig.

Want wat zien we: meerdere eBook formaten voor meerdere platformen en apparaten; verschillende systemen om de de inhoud te beschermen, uitgaande van de fictie dat dat te beschermen is; onduidelijk prijsbeleid, dwz soms onverklaarbaar hoge prijzen vergeleken met het oude gedrukte boek.  Nu is er gelukkig Google die bereid lijkt te zijn deze chaos voor de uitgevers op te lossen, hoewel de vraag is of zij dat zo in eerste instantie zullen (h)erkennen. 

De analogie met wat de muziek industrie is overkomen is dan ook groot en des te meer verbazingwekkend dat de traditionele print-uitgevers daar niet te veel van lijken te willen leren. Daar is het Apple geweest die het voor die uitgevers grotendeels heeft opgelost.

Want ze lijken zich niet te realiseren dat het hebben van de (oorspronkelijke) digitale-file van het boek geen bescherming biedt tegen illegaal kopiëren of verspreiden. Immers zodra het boek gedrukt in de winkel ligt, is het eenvoudig om het te scannen en vervolgens naar hartenlust op internet te gaan distribueren. Illegaal maar tegen een potentiële wereldbevolking aan verdachten zal weinig te beginnen zijn. De enige manier om hier het illegaal kopiëren en verspreiden te frustreren is het laag houden van de verkoopprijs. Een koper zal het dan geen probleem vinden om via eenvoudig en voor de hand liggende kanalen (Google bijvoorbeeld, Apple Store, Amazone, Boekhuis, de eigen boekwinkel) een bedrag te betalen en eenvoudig af te rekenen. De beste strategie tegen kopiëren is dus de ‘fair’-prijs. En die prijs zal laag zijn. En dat betekent dat een uitgever/auteur alleen geld kan verdienen wanneer de volumes heel hoog worden, en dat vraagt om eenvoud in het vinden van de producten, eenvoud van downloaden en beschikbaar maken voor alle bestaande platformen. Kortom dat vraagt om Google met haar zoekmachine als grootste en belangrijkste internet marketeer in te schakelen.

Hoe gaat Google Book Store met de elektronische aankoop en distributie van eBooks werken:

1. je moet een Google-account hebben.

2. je moet een addendum accepteren op je Google account om daarmee boeken te kopen en/of op te slaan in je Google-account.

3. via bijvoorbeeld Google books zoek je het boek dat je wilt hebben en je koppelt je keuze aan je account. Dit kan ook voor elektronische boeken die je via een ander distributie- of verkoopkanaal koopt.

-991.jpg
-991.jpg

4. vanaf dat moment kun je via je Google account de gekoppelde boeken vanuit de hele wereld downloaden en op alle computers via je browser lezen. Als Google met de eigenaren van een eBook of iBook device overeenkomsten heeft, en dat ziet er uiteindelijk wel naar uit, dan kun je het boek ook downloaden naar het device van je keuze.

Kortom Google maakt het mogelijk boeken te zoeken, te selecteren, al dan niet via Google te kopen, en dan overal platform-vrij te downloaden naar je eigen devices vanuit elke plaats in de wereld.

Overigens deze Google-actie zal ook nu weer effect hebben op de business-modellen van de bestaande (oude) wereld. Uiteraard zal de rol van de uitgever in de digitale wereld anders worden, want veel auteurs hoeven niet meer vanzelfsprekend gebruik te maken van de diensten van een traditionele uitgever voor wat betreft de productie, distributie en marketing van nieuwe titels. Ook de boekhandelaar is zijn positie als intermediair tussen uitgever en klant niet zeker. Voor beiden geldt: welke nieuwe toegevoegde waarde kunnen zij lezers of auteurs leveren zodat een rol kan worden behouden.

We verwachten deze Google-service in het voorjaar in Europa operationeel.

Tenslotte, al dit digitale gedoe maakt de hobby van de upper-class om vast te houden aan vaste boekenprijs volstrekt uit de tijd. De vraag is hoe politici, verantwoordelijk voor de invoering en handhaving van dit kartel, zich nu in allerlei bochten gaan wringen om de-vaste-boeken-prijs te handhaven of eindelijk bereid zijn het af te schieten. We leven in interessante tijden.

Jeroen de Hooge

Jeroen is al meer dan 15 jaar betrokken bij Dutchcowboys. Voornamelijk als digital content creator. En dan voor alle titels van The Blogidea Factory. Liefhebber van advertising, entertainment, tech, gadgets, en eigenlijk alles online.

Verder lezen over Crossmedia

​Dit is wat Disney World zo bijzonder maakt!

Even een paar dagen helemaal ondergedompeld worden in de wondere wereld van Disney. Het is voor velen een bijzondere beleving. Herinneringen ophalen aan vroeger (als kind?), of nieuwe herinneringen maken (met kinderen?)....

Entertainment06.04.2024

​Dit is wat Disney World zo bijzonder maakt!

​5 x waarom stockmedia voor je eigen website heel handig zijn

Je ziet het wel eens op het NOS Journaal: heel willekeurige beelden van mensen die op straat lopen, of handen die tikken op een toetsenbord. Het zijn stockbeelden: beelden die vaker worden gebruikt en wat algemener zijn....

Marketing13.10.2023

​5 x waarom stockmedia voor je eigen website heel handig zijn

Artifact: alles wat je moet weten over deze handige nieuwsapp

Wat slimmeriken die eerst bij Instagram werkten hebben eerder dit jaar de app Artifact gelanceerd: een mix tussen de krant/de media en social media. Het is in Nederland nog niet een app waar iedereen het over heeft, maar...

Media14.09.2023

Artifact: alles wat je moet weten over deze handige nieuwsapp

Havas+Lemz breidt uit met Havas Play

Het branded content en partnerships-team van Havas+Lemz lanceert Havas Play. Dit gloednieuwe label dat wereldwijd gelanceerd wordt, bouwt betekenisvolle relaties tussen merken en mensen op het snijvlak van entertainment,...

Media22.03.2023

Havas+Lemz breidt uit met Havas Play

"Voor elk merk het juiste speelveld"
Zo kies je het juiste kanaal om je boodschap over te brengen

Heb je een geweldig product gemaakt waar je volledig in gelooft, maar weet je niet goed hoe je het over de bühne kunt krijgen? Televisie, radio, social media, reclame op internetpagina’s, adverteren in (lokale) krante...

DC Business19.01.2023

Zo kies je het juiste kanaal om je boodschap over te brengen

​Raad van State geeft advies over reclameverbod voor online gokken

Het ontwerpbesluit voor het verbod op ongerichte online casino reclames voor hoog-risico kansspelen is gedeeld met de Raad van State. Deze is nauwkeurig doorgenomen door de adviesgever en inmiddels is er een reactie naar...

Online10.01.2023

​Raad van State geeft advies over reclameverbod voor online gokken

Uitgevers uit onder andere Nederland eisen 25 miljard van Google

Google heeft een grote vinger in de pap als het gaat om het gevonden worden van berichtgeving vanuit de media. Het bepaalt met zijn algoritme welke media er bovenaan komen te staan en heeft daardoor grote invloed op de c...

Online13.09.2022

Uitgevers uit onder andere Nederland eisen 25 miljard van Google

​8 manieren om media monitoring toe te passen in je marketingstrategie

Een van de grootste uitdagingen van MarCom professionals is om voortdurend met goede content te komen dat aanslaat bij het gewenste publiek. Van blogs tot nieuwsbrief teksten en marketing pagina's - ze moeten de juiste m...

Marketing16.06.2022

​8 manieren om media monitoring toe te passen in je marketingstrategie

Media monitoring inzetten voor optimaal inzicht over je merk

Verder lezen over Ebook

Apple laat luisterboeken inspreken door kunstmatige intelligentie

Luisterboeken kennen we als boeken die zijn ingesproken door mensen. Schrijvers, BN’ers of minder bekende, maar wel prettige stemmen. Je moet er niet aan denken dat Siri of Google Assistent een heel boek gaat voorlezen...

Technology06.01.2023

Apple laat luisterboeken inspreken door kunstmatige intelligentie

Maar dat gaat niet zomaar
Illegale downloader? Ziggo gaat je er niet op aanspreken

Stichting Brein verliest het wederom van Ziggo. De rechter heeft bepaald dat Ziggo zijn klanten die aan illegale downloads doen hier niet op hoeft te aan te spreken. Brein wilde graag dat Ziggo een waarschuwing zou sture...

Online09.06.2022

Illegale downloader? Ziggo gaat je er niet op aanspreken

​E-book: Billability kan de gezondheid van je agency schaden

Billability dus, volgens de definitie ‘het percentage gefactureerde uren versus de totale gewerkte uren’. Iedere digitale agency en creatief marketingbureau vindt het een belangrijke KPI, maar pas op: je kunt je er n...

Marketing02.03.2021

​E-book: Billability kan de gezondheid van je agency schaden

advertorial
2021 productief beginnen doe je met deze praktische tips

We starten 2021 in lockdown en werkend vanuit huis. Je hebt de feestdagen achter de rug en wil 2020 het liefst zo snel mogelijk vergeten. We gaan er weer vol goede moed tegenaan! Maar hoe zorg jij ervoor dat je meer grip...

Marketing22.12.2020

2021 productief beginnen doe je met deze praktische tips

advertorial
Build Brilliant Brands: e-book vol advies en inzichten van 22 marketingexperts

Facebook lanceerde onlangs Build Brilliant Brands, een gratis e-book vol advies en inzichten van 22 topexperts in de marketing van over de hele wereld. Allemaal geven ze hun visie over marketing, de huidige uitdagingen,...

Marketing21.09.2020

Build Brilliant Brands: e-book vol advies en inzichten van 22 marketingexperts

Deezer lanceert ook kanaal voor luisterboeken in Nederland

Een steeds groter deel van onze tijd brengen we achter een scherm door. Of dat nu het scherm van je laptop overdag is, de smartphone 's avonds thuis, of de televisie op de slaapkamer voor het slapen gaan. Allemaal hebben...

Media08.09.2020

Deezer lanceert ook kanaal voor luisterboeken in Nederland

Geef je ogen een pauze
Harry Potter fans opgelet: er komen vier nieuwe e-books

Wie fan is van Harry Potter kan 27 juni omcirkelen op de kalender. Dat is namelijk de dag dat er nieuwe e-books worden gelanceerd, geschreven door J.K. Rowling. Uitgeverij Pottermore noemt de vier boeken non-fictie en ze...

Entertainment30.05.2019

Harry Potter fans opgelet: er komen vier nieuwe e-books

Leer meer over de geschiedenis van magie
Efteling maakt de leukste sprookjes en verhalen nu beschikbaar via Storytel

Wie is er bang voor de boze wolf; zou het glazen muiltje Assepoester passen en ontwaakt Doornroosje ooit nog uit haar slaap? Voortaan zijn de alom bekende sprookjes – en veel andere verhalen - van de Efteling te beluis...

Entertainment24.04.2019

Efteling maakt de leukste sprookjes en verhalen nu beschikbaar via Storytel

"Dan kan ik je beter horen."